De Musa zal bij de huidige warmte een dompelbeurt van 1 à 2 dagen wel overleven. Je kunt proberen de werking te verbeteren door een scheut neutraal vaatwasmiddel toe te voegen. Door de verlaagde oppervlaktespanning wordt de lucht in de kluit mogelijk beter verdreven. Hoe lang het duurt tot de wortelluizen verzuipen, weet ik niet. Dat hangt af van hun zuurstofbehoefte. Bij deze warmte zullen de luizen actiever zijn en sneller sterven bij gebrek aan zuurstof. Bovengronds kun je luizen verstikken door de plant te sprayen met een emulsie van minerale olie die de adembuizen van de insecten afsluit. Voor de wortels lijkt me deze methode niet geschikt, als daarvan ook de zuurstofopname wordt verstoord ?
Wortelluis komt vooral voor bij planten die relatief droog worden gehouden zoals succulenten. Ik bestreed ze voorheen door de kluiten in een oplossing met Undeen (propoxur) te dompelen dat een vergelijkbare systemische werking heeft als Calypso.
p.s. Ik lees nu pas dat de Musa al is overgepot. Het was beter geweest om de dompeling voorafgaand te doen zodat er na afloop minder water achterblijft. Bovendien breng je zo door luizen besmette grond in contact met verse aarde. Als je geluk hebt vermeerderen de luizen zich levendbarend (parthenogenese) en niet via eitjes.

"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"