wolluis op wortels Musa

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

wolluis op wortels Musa

Berichtdoor davea op 26 aug 2016 19:03

Hoi allemaal,

Een musa bleef achter in de groei, dus ik dacht, ik zet hem even in een grotere pot. Bij het verwijderen van de pot zag ik aan de buitenzijde van de wortels, allemaal pluisjes en witte wolluizen. zook tal van kleine baby varianten die wat roziger van kleur waren. Hen hem in een grotere pot gezet met aarde en rondom goed aangedrukt. De pot is nog dicht aan de onderkant en heb de kluit knder water gezet. Pot staat vol tot aan de rand.

Hoelang moet ik dit laten staan? lang genoeg dat de luizen stikken maar niet telang zodat de wortels rotten.

hoop van jullie te horen ;)
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Re: wolluis op wortels Musa

Berichtdoor Itrme op 26 aug 2016 19:08

Wat ik destijds zelf gedaan heb met mijn musa velutina (3x 15-20cm plantjes) is de hele kluit uitgespoeld (alle grond en zichtbare luizen) en gedompeld in een oplossing met spul wat ze niet leuk vinden, even een half uurtje er in laten staan (bus van pokon - tegen hardnekkige insecten, niet bij vriendelijk) daarna opgepot en op een lekker warme plek gezet en dat heeft ze in een keer uitgeroeid.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor davea op 26 aug 2016 20:06

Alle effectieve middelen verdwijnen omdat de bijtjes er last van hebben. er was een goed middel
Tegen spint. ook weg. Het wordt je wel erg lastig gemaakt. Er zijn wel middeltjes voor waarbij je de beestjes zelf moet raken bij het sprayen. zie er een over het hoofd ( van de duizenden die er lopen) en je hebt ze zo weer. dus al die alternatieve troep heb je niets aan.

Dat goedje waar je het over hebt, heb ik niet. hoelang duurt het voordat die krengen stikken onder water?
davea

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 aug 2016 22:55

Calypso van Bayer is hier en daar nog wel te koop hoewel een aantal tuincentra het middel voorbarig in de ban hebben gedaan op grond van de negatieve publiciteit in de pers. Voordeel is dat het als aangietmiddel kan worden toegepast en een systemische werking heeft.
Je kunt je afvragen hoe schadelijk het kleinschalige gebruik door plantenliefhebbers hiervan is. :?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor davea op 27 aug 2016 07:17

juist dat middel zocht ik dus.
maar een kluit onder dompelen in water? verzuipt dat ook de luizen voor voorlopig? of verkloot ik de kluit ermee?
davea

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 aug 2016 11:55

De Musa zal bij de huidige warmte een dompelbeurt van 1 à 2 dagen wel overleven. Je kunt proberen de werking te verbeteren door een scheut neutraal vaatwasmiddel toe te voegen. Door de verlaagde oppervlaktespanning wordt de lucht in de kluit mogelijk beter verdreven. Hoe lang het duurt tot de wortelluizen verzuipen, weet ik niet. Dat hangt af van hun zuurstofbehoefte. Bij deze warmte zullen de luizen actiever zijn en sneller sterven bij gebrek aan zuurstof. Bovengronds kun je luizen verstikken door de plant te sprayen met een emulsie van minerale olie die de adembuizen van de insecten afsluit. Voor de wortels lijkt me deze methode niet geschikt, als daarvan ook de zuurstofopname wordt verstoord ?
Wortelluis komt vooral voor bij planten die relatief droog worden gehouden zoals succulenten. Ik bestreed ze voorheen door de kluiten in een oplossing met Undeen (propoxur) te dompelen dat een vergelijkbare systemische werking heeft als Calypso.

p.s. Ik lees nu pas dat de Musa al is overgepot. Het was beter geweest om de dompeling voorafgaand te doen zodat er na afloop minder water achterblijft. Bovendien breng je zo door luizen besmette grond in contact met verse aarde. Als je geluk hebt vermeerderen de luizen zich levendbarend (parthenogenese) en niet via eitjes. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor davea op 27 aug 2016 12:41

dat bedacht ik me ookop het kaatste moment. Beter de kluit dirct te behandelen.
er groeide een grasachtige plant in dezelfde pot, waardoor de kluit snel uitdroogde. Nu ik de kluit een halve dag en nacht onder water heb gezet, hoop ik dat ze dood zijn. Ik dacht dat ze levend ontstonden en niet uit eitjes. Alleen bij spint was dat het geval dacht ik? ( eitjes )

Ik heb echt zo'n hekel aan luizen en vooral spint. Je komt er gewoon niet vanaf en ze zijn er opeens. Ongelooflijk hoe frustrerend dat is. Wat zou het prachtig zijn. Een hobby zonder plagen. Ea hadden mn planten er dan prachtig bij gestaan.
davea

2 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?