Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Berichtdoor Patty op 24 jun 2010 19:08

Hellup mijn Brugmansia's (en Gloriosa) worden opgevreten door oorwurmen. Ik weet zeker dat die krengen de boosdoeners zijn omdat ik gisterenavond met een zaklamp op zoek ben geweest. Geen slak te zien maar wel vele oorwurmen. Weet iemand wat ik hier tegen kan doen. Elke avond op zoek is natuurlijk geen optie.

Alvast bedankt,
Patty
Patty

29 bedankjes

Re: Hellup oorwurmen in Brugmansia's

Berichtdoor yakuza op 24 jun 2010 19:30

Patty schreef:Hellup mijn Brugmansia's (en Gloriosa) worden opgevreten door oorwurmen. Ik weet zeker dat die krengen de boosdoeners zijn omdat ik gisterenavond met een zaklamp op zoek ben geweest. Geen slak te zien maar wel vele oorwurmen. Weet iemand wat ik hier tegen kan doen. Elke avond op zoek is natuurlijk geen optie.

Alvast bedankt,
Patty

Kijk eens goed of je geen bladluizen hebt of ander ongedierte.
De oorworm is een natuurlijke bestrijder van ongedierte.
het Is mogelijk dat hij zelf de boosdoener is maar kans is klein.
Bestrijden, pfff alles wat insecten bestrijd? vergif?
yakuza

14 bedankjes

Berichtdoor amourath op 24 jun 2010 19:40

Oorwormen zijn erg nuttig want ze zijn verzot op bladluis en ander ongedierte. Ze eten ook plantaardig voedsel, maar dan bloemblaadjes en fruit. Het zou me verwonderen dat dat de boosdoeners zijn... maar het kan natuurlijk altijd.

Ze vangen is vrij gemakkelijk: plaats een bloempot, gevuld met stro en/of krantenpapier, ondersteboven op een stokje vlakbij de plant. Ze zullen er snel een nieuwe thuis van maken, en zo kan je ze gemakkelijk verplaatsen naar een akker in de buurt bvb.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Patty op 24 jun 2010 23:31

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ben er 100% zeker van dat de oorwormen de planten opvreten. Geen slakkespoor te zien en ook geen luizen oid. Vanavond weer een stuk of 4 exemplaren gevangen en op een luizenboom van de buren gezet.
Ga morgen een omgekeerde bloempot, met vulling, neerzetten. Hopen dat dat werkt.

Ondertussen ook wat gegoogled en het blijkt dat er meer mensen last van hebben. Ze eten echt aan planten.

Ik zal jullie op de hoogte houden of ik ze kan vangen.

groeten Patty
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 06 jul 2010 01:00

Hoi Patty,

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik ben ook bijna zeker dat de oorwormen de brugmansia's zien als lekkernij.
Dit heb ik terug gevonden op internet:

Hun voeding bestaat voornamelijk uit dode en levende insecten zoals bladluizen, bladvlooien (larven en eieren), maden, kleinere rupsjes en soms zelfs grotere insecten zoals bromvliegen. Daarnaast eten ze ook nog algen, mossen, pollen, schimmeldraden van de meeldauwzwam, enz. Soms durven ze wel eens knagen aan jonge bladeren, bloemen en vruchten. Het nuttig zijn van de oorworm blijkt uit tal van proeven die de laatste jaren in de fruitteelt zijn uitgevoerd.

Alhoewel oorwormen dierlijk voedsel verkiezen boven plantaardig, gebeurt het dat ze in tijden van schaarste van prooidieren overschakelen op plantaardig voedsel. Bij zomerse temperaturen en aanhoudende droogte, vullen ze hun vochttekort aan door het drinken van plantensappen. Ze schaven dan de opperhuid van de pas ontvouwen blaadjes langs de hoofdnerf af. Daarbij kunnen zelfs kleine gaatjes in het blad worden gevreten, die later uitgroeien tot grotere gaten. Het verschil met wantsenschade is dat wantsen de gehele groeitop vernietigen, terwijl dit bij oorwormen niet het geval is.

Heb jij al een goede oplossing gevonden?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jul 2010 10:38

Ik zit met hetzelfde probleem !
Bij iedereen hoor ik dat de Maurelli geweldig hard groeit, bij mij zijn het 2 zielige plantjes.
Ook de sikkimensis zit ermee, gelukkig in mindere mate.
Elke keer vind ik in het hart wel een oorwurm :evil:
Ik heb al eens gespoten met een insecticide maar veel effect lijkt het niet te hebben.
Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 06 jul 2010 11:59

lapalmeraie schreef:Ik zit met hetzelfde probleem !
Bij iedereen hoor ik dat de Maurelli geweldig hard groeit, bij mij zijn het 2 zielige plantjes.
Ook de sikkimensis zit ermee, gelukkig in mindere mate.
Elke keer vind ik in het hart wel een oorwurm :evil:
Ik heb al eens gespoten met een insecticide maar veel effect lijkt het niet te hebben.
Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

Zet er een brugmansia naast...? :lol:
Nee, niet grappig eigenlijk als je planten zo vol gaten zitten... Ik heb vooral slakken (in de hosta's), en grappige rupsen die palmbomen eten. Oorwormen kom ik regelmatig tegen maar die maken tot nu toe weinig tot geen schade. Al iemand de truk met de omgekeerde bloempot geprobeerd?
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Patty op 06 jul 2010 12:10

Heb ik geprobeerd maar ze vinden de planten lekkerder. Elke avond haal ik uit elk topje van een brugmansia wel 1 of 2 oorwormen. Dat zijn 25-30 exemplaren per dag! Ik zet ze uit bij andere planten die onder de luizen zitten (luizen vind ik niet zo erg maar die oorwormen doodmaken is ook zo wat) maar ik zie ook niet dat de luizen minder worden. Dus.......ik geef ze nog een paar dagen en als het niets verbeterd moet ik maar gaan moorden.

groeten Patty
Ps. gelukkig blijven ze af van de Maurellii's
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jul 2010 22:59

amourath schreef:Nee, niet grappig eigenlijk als je planten zo vol gaten zitten...

Inderdaad niet grappig. Ik heb ze vandaag beiden tot de grond toe gelijk moeten maken :cry:
Bij beiden waren ze niet meer om aan te zien en was het middelste blad helemaal week en donker van kleur. Hopelijk lopen ze opnieuw uit!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 07 jul 2010 09:52

lapalmeraie schreef:
Inderdaad niet grappig. Ik heb ze vandaag beiden tot de grond toe gelijk moeten maken :cry:
Bij beiden waren ze niet meer om aan te zien en was het middelste blad helemaal week en donker van kleur. Hopelijk lopen ze opnieuw uit!

Auch :( Helemaal tot op de grond, of heb je nog wat stam over, of was die ook aangetast?
Dat het blad week is, is niet goed, maar donker wel eh, 't is een maurelli :) Die hoort donker te zijn, de mijne is helemaal donkerrood, bijna niks groen in het blad, zo vind ik hem 't mooist!

Ik heb trouwens gisteren 't zelfde mogen doen met mijn grootste basjoo... geen oorworm daar maar een geknakte stam, op 10 cm boven de grond. Die was net goed in gang geschoten... terug naar start :(
Ik hoop dus met jou dat de warmte van de komende dagen de bananen zin doet krijgen om helemaal opnieuw te beginnen *zucht*
amourath

112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?