foto's van verwijderde kleiklomp Trachycarpus Fortunei

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

foto's van verwijderde kleiklomp Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor robke op 02 sep 2010 20:31

Hey,

na lang zoeken heb ik eindelijk een paar foto's terug gevonden van mijn 2 Trachy's die vooraan het huis staan.
Deze zijn in volle grond gezet rond 14/11/2008,dus bijna 2 jaar geleden,ik had deze kunnen kopen via advertentie van kapaza,2 stuks (laatste) met elk stam van 1 meter 10 cm voor tesamen 150 euro,ik toen vlug met de break naar Diksmuide en toen ik daar aankwam was het een heel gedoe om die 2 in de auto te krijgen,een ferme pot enzo ... om nog maar van de terugreis te spreken ,aan slakkengang terug naar Avelgem.
Eens hier de 2 palmen direct in de grond gestopt maar door meer en meer op forums te gaan lezen kwam ik op enkele berichten van "kleiklompen",ik dacht,zoveel aarde zat er nu toch niet aan die palmen,dus 2 palmen er terug uitgehaald en ja hoor was 1 en al klei,dan maar beslist om deze erf te halen met de tuinslang en jammergenoeg tot de conclusie moeten komen dat er vééél te weinig wortels aanzaten.
Nu zijn de 2 palmen eindelijk in gang geschoten,sedert 1 maand zit er groei in,dus deze hebben bijna 2 jaar stil gestaan,zullen wel wortels aangemaakt hebben denk ik.
Ook de aanplanting zo laat op het jaar was niet ideaal,maar heb et er op gewaagd daar ik anders geen plaats had om ze te stallen en buiten in pot laten was ook niet echt ideaal dus ja...

Als ze nu echt in gang zullen schieten zal ik er toch geen spijt van hebben,want begon toch al te twijfelen of ze er nog gingen doorkomen,heb ze de afgelopen 2 winters zelfs niets van bescherming gegeven.

We zien wel

Groetjes

Foto's zijn van in 2008

DSC_0598.jpg
DSC_0598.jpg (33.33 KiB) 6791 keer bekeken

DSC_0600.jpg
DSC_0600.jpg (38.46 KiB) 6791 keer bekeken

DSC_0601.jpg
DSC_0601.jpg (38.2 KiB) 6791 keer bekeken

DSC_0602.jpg
DSC_0602.jpg (36.56 KiB) 6791 keer bekeken
robke

10 bedankjes

Re: foto's van verwijderde kleiklomp Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor djoeke op 02 sep 2010 21:14

Nu ik dit bericht zie denk ik ineens terug aan mijn trachy die ook bijna kapot is zie topic reddingsactie trachy , daar hing volgens mij ook zo'n grote klomp klei :( aan dus als ik morgen even tijd vind weet ik weeral wat te doen :|
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 03 sep 2010 03:21

De omstandigheden zijn wel anders, maar al onze palmen zitten in kleigrond..... :shock:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor amourath op 03 sep 2010 08:45

videomaster schreef:De omstandigheden zijn wel anders, maar al onze palmen zitten in kleigrond..... :shock:

Mijn omstandigheden zijn dezelfde, en ook hier staat alles in klei... bij het uitplanten gooi ik er wat potgrond bij, that's it. Nog nooit miserie gehad met Trachycarpus fortunei dus ik zie ook niet meteen een probleem... klein in een pot lijtk me dan wél weer schadelijk omdat die helemaal kan uitdrogen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 sep 2010 09:21

Ik heb er ook zoéén staan, wilde ook maar niet groeien dus uit de pot om de wortels te controleren.... geen leuke ontdekking. Heb toen alle klei er vanaf gespoeld.
Hopelijk schiet hij binnenkort in gang. Maar als ik dan 2jr lees :shock:
Nu heb ik hem wel opnieuw in een pot gezet en ga ik hem beschermen van de winter, of misschien zelfs binnen overwinteren zodat hij kan doorgroeien. Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Het probleem met klei in de kluit is dat dit vocht lang vast kan houden maar zodra het uitdroogt ook meteen verandert in 'steen'. De wortels kunnen dan onmogelijk aan de nodige voedingstoffen geraken.

In de volle grond heb je dat uitdroog probleem natuurlijk minder, maar belangrijkst van al hebben jullie (amourath en videomaster) palmen neergezet met een gezond wortelgestel!

In dit geval zijn het "uitgelepelde" palmen die met een klein beetje, beschadigde wortels in klei worden opgepot voor het transport. Goedkope methode, maar niet goed voor de palm dus. :?
De palm heeft het al moeilijker door de wortelschade maar kan bovendien niet aan de nodige voedingstoffen om te herstellen.

Bij mijn palm zag je het ook aan de bladsegmenten die zich dubbelvouwden.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 03 sep 2010 10:00

De grote palm die van bij FC Plant komt was ook een uitgelepeld exemplaar, daar heb ik enkel de buitenste laag wat weggespoeld, de rest is blijven zitten (naar mijn mening maak je nog véél meer schade door alles eruti te willen peuteren) en hij kreeg ook wat extra potgrond en vivimus erbij. Zo'n kluit in kleigrond, dat droogt niet uit... tijdens de warme dagen extra water natuurlijk, en ik heb geen enkel dichtgevouwen blad! Volgens mij is het zelfs beter dat er wat klei tussen zit, zo drogen de wortels nooit uit - uiteraard spreek ik hier over een situatie in volle grond!

Alle andere palmen waren inderdaad planten met gezonde wortels, daar let ik wel op als ik planten aankoop.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 03 sep 2010 10:04

Die van mij had inderdaad ook dichtgevouwen bladeren
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor robke op 03 sep 2010 14:50

Bij mij woog de klomp meer dan de hele palm zelf dus ja ... :)
was beenhard die klomp,na een tijdje water erover te gieten ging het redelijk,was een risico die ik genomen heb door deze te kopen zonder de kluit te controleren vooraf maar voor die prijs .... aan de andere kant,voor hetzelvde geld was ik ze misschien alle 2 kwijt.
Tis nu en dan gokken,nu controleer ik wel de wortelkluit als ik er eentje koop,die van fc plants die ik gekocht heb was 1 en al wortel,zeker 5 x zoveel wortels als deze 2 exemplaren waar ik de klei vanaf gedaan heb,deze heeft niets van aanpassing nodig gehad,groeide bijna direct.

Sometimes you win,and sometimes ... :roll:
robke

10 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 sep 2010 16:08

amourath schreef:De grote palm die van bij FC Plant komt was ook een uitgelepeld exemplaar

Zoals alle grote palmen hè. Maar wel mét voldoende gezonde wortels neem ik aan. ;)

Je ziet op bovenstaande foto ook hoe weinig wortels er zijn t.o.v. van het formaat palm.
Bij wij was dat niet anders. Het feit dat de bladsegmenten dichtvouwen geeft ook aan dat 't niet goed zit.

Maar ik ben het zeker met je eens dat de grond niet helemaal puur moet zijn. Zéker niet als de tuingrond grotendeels uit klei bestaat. Want dan zal de palm geen moeite doen om te wortel en lekker in de comfortabele zone blijven met goede grond.

In het geval van onvoldoende gezonde wortels wil je natuurlijk wel alles in het werk stellen op de palm er bovenop te helpen. Daarom heb ik zoveel mogelijk klei weggespoeld. Daarna in goede grond met beendermeel voor de stimulans in wortelgroei opgepot.

Trachycarpus wag. klei5.JPG
Trachycarpus wag. klei5.JPG (107.98 KiB) 6722 keer bekeken

Trachycarpus wag. klei6.JPG
Trachycarpus wag. klei6.JPG (69.22 KiB) 6722 keer bekeken

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor robke op 03 sep 2010 16:47

Geduld en zal er wel boven komen,niet geopteerd om deze direct in volle grond te zetten?
robke

10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?