Waar heeft deze palm last van??

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Waar heeft deze palm last van??

Berichtdoor Ronnie D op 25 nov 2010 11:47

Hallo palmvrienden, ik heb een probleem met de phoenix roebelenii. De bladeren gaan opeens dicht en worden bruin. Ik heb de grond gewoon vochtig gehouden dat gaat ca 1 jaar goed en dan krijgen ze problemen dit is al de 2de die dit probleem heeft bij mij. De palm krijgt licht genoeg hij krijgt ook nieuwe bladeren dus groeien doet hij.

Afbeelding

Is deze nog te redden en wat kan ik nu nog proberen, hij staat nu op een slaapkamertje voor het raam

Dit is ook de enigste palm die moeilijk doet bij mij, ik heb ook nog de Chamaerops humilis (buitenpalm) en livistona rotundifolia en Sagopalm en nog een Spindle palm
Ronnie D

12 bedankjes

Re: Waar heeft deze palm last van??

Berichtdoor bommetje op 25 nov 2010 13:02

Hoi,

Ik zelf vind de roebelini niet echt een palm voor beginners. (aangezien je hier net nieuw ben, ga ik hier van uit)

De roebelini heeft liever niet zulke hele natte wortels, in tegenstelling tot andere phoenixen.

Gezien de schimmel op ke pot, denk ik dat de kluit aardig nat is en de wortels zijn beginnen te rotten.

Je kunt denk ik het beste de kluit uit de pot halen en kijken hoe de wortels zijn. zijn ze zacht en/of bruin, of zijn ze stevig en helder..

Daarna Kun je denk ik de kluit het beste voorzichtig ontdoen van natte potgrond en terug zetten in de pot met droge potgrond, in combinatie met bijvoorbeeld zaaigrond, om de voedingswaarde iets terug te dringen. Het is tenslotte winter.

Nu kun je hem een tijdje met rust laten en hopelijk trekt hij dan over een poosje weer bij. Laat de grond niet uitdrogen, maar rotte wortels en vocht gaan zeker niet goed samen...

succes.
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 nov 2010 13:38

Inderdaad, ik sluit me hier volledig bij aan.
Het is ook te zien aan de onderschaal. Daarin zie ik ook een witte lijn, vermoedelijk kalkaanslag, waardoor ik vermoed dat hij regelmatig "met z'n voetjes" in het water heeft gestaan.

Dit kan in principe wel; maar dan bij gezonde, flink groeiende exemplaren, tijdens de zomermaanden.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

847 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 25 nov 2010 14:49

Bedankt voor de snelle reactie.

Dus er mag geen water blijven staan in het schoteltje. het witten op de pot is geen schimmel maar kalk en voedingstoffen volgens een bloemmist dat zou normaal zijn op stenen potten.

Dan zal ik komende week eens de palm uit zijn pot trekken en kijken naar de wortels. Wat is gezond en de ongezonde afknippen of wat????

Kan deze het nog wel overleven of is er meer een hele kleine kans?

Kan ik de bruine bladeren afknippen of moeten die blijven zitten?
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 25 nov 2010 14:59

Ronnie D schreef:Dus er mag geen water blijven staan in het schoteltje.

Neen, enkel in de zomer als het erg warm is... anders nooit.

Ronnie D schreef:Dan zal ik komende week eens de palm uit zijn pot trekken en kijken naar de wortels. Wat is gezond en de ongezonde afknippen of wat????

Al wat rot is, knip je weg ja. Als je dat laat zitten zal het de gezodne wortels ook aantasten.

Ronnie D schreef:Kan deze het nog wel overleven of is er meer een hele kleine kans?

Je hebt niks te verliezen :) Het zal er vanaf hangen hoe slecht de wortels er aan toe zijn...

Ronnie D schreef:Kan ik de bruine bladeren afknippen of moeten die blijven zitten?

Die zijn dood dus kan je gerust wegknippen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 25 nov 2010 16:07

Op de foto zie ik dat er een CV radiator achter/onder de palm hangt.Ondanks dat vele Phoenix soorten goed overweg kunnen met droge lucht kan deze soort hier slecht tegen.Dus verder wegzetten van de radiator,maar niet te donker.Alhoewel hij minder licht nodig heeft dan andere soorten omdat het een soort is uit beboste streken in Zuidoost Azie.Mits je de plant niet voortijdig verliest,zal hij goed opknappen op een plekje in de tuin komende zomer.Liefst in de schaduw met hoogstens enkele uurtjes ochtend- of avondzon.

Groet,Ben.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 25 nov 2010 16:42

Radiator staat maar een kwart slag open dat de kou er van af is meer niet.

Kon het niet laten dus heb de dode bladeren afgeknipt. En heb de palm gelijk uit de pot getrokken en het natte zand verwijderd, zag toen veel dikke wortels die gewoon hol waren dus rot. Ik heb nu de wortels in een emmer met lauw water meer zand er tussen uit geweekt. Nu laten droogen en straks de dode wortels weg knippen. Zal zo wel eens foto's maken hoe die er nu bij ligt.
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 nov 2010 17:06

Goed zo, met de juiste verzorging zal hij er snel weer bovenop geraken hoor.

Ivm het buiten zetten: daar kan ik me niet echt in vinden. Mijn ervaring is dat ze dan steeds klap te verwerken krijgen; zowel bij het buiten zetten in het voorjaar als het weer binnenhalen in het najaar. Ik deed het vroeger ook hoor, maar sinds ze permanent binnen staan doen ze het veel beter.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

847 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 25 nov 2010 19:20

De roebelini is toch ook DE binnenpalm? Ik meende ergens gelezen te hebben dat hij juist wel tegen de droge lucht kon en juist daarom geschikt is voor binnen.

Vrienden van ons proberen het ook steeds met een roebellini, van binnen naar buiten, naar binnen. en daar zie je ze onder lijden en soms zelfs overlijden.......

(Ik heb ze nu een kleine Phoenix kado gegeven....)

Ik hoop voor je dat hij het gaat halen. Het dichtvouwen van de bladeren doet hij omdat hij dan minder verdampt, omdat hij te weinig kan opnemen om ze open te houden...

sterkte
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 25 nov 2010 20:22

Even een reactie op de laatste berichten:

Centrale verwarming veroorzaakt altijd een verlaging van de luchtvochtigheid.

Indien deze palm als kuipplant in de tuin wordt gebruikt kan hij niet zo maar weer in de (normaal verwarmde) huiskamer gezet worden maar in een ruimte met een temperatuur van zo'n 10 tot 12 graden.

En Phoenix roebellenii DE kamerpalm??? Misschien DE Phoenix voor de huiskamer,maar er zijn vele palmsoorten die veel beter geschikt zijn voor binnengebruik.

Veel palmen die in grotere maten aangeboden worden zijn vaak in het buitenland onder optimale omstandigheden gekweekt in volle grond.Om deze dan in een redelijke potmaat te krijgen wordt een deel (soms aanzienlijk) van de wortels af gekapt.En zijn daardoor gevoelig voor rot.Vandaar wellicht de holle wortels.

Groet,Ben.
orinoco

78 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?