Spint bij bananenplanten

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Spint bij bananenplanten

Berichtdoor Christophe op 16 feb 2011 18:42

Ik heb net spint ontdekt op één van mijn bananenplanten. Vermits er soms vragen rond zijn plaats ik hier even een berichtje met foto's zodat je er makkelijk naar kan linken.

Spint is in een vroeg stadium bijzonder moeilijk te zien. Het zit immers aan de onderkant van de bladeren (je let er dus minder op) en het is gewoon bijna onzichtbaar. Het zijn witte stipjes die in een gevorderd stadium webbetjes vormen. De bananenbladeren zelf krijgen bruine stipjes en gele vlekken.

Spint is hardnekkig, maar kan niet tegen water! Daarom komt het vooral op planten die in huis staan of in een serre (denk maar aan spint op tomatenplanten) Wanneer je spint behandeld dien je de aangetaste bladeren te verwijderen. Gooi ze in de vuilbak, niet op de composthoop! De behandeling met een product, dien je enkele malen te herhalen.

Spint bananenplanten bananenblad.JPG
Spint bananenplanten
Spint bananenplanten bananenblad.JPG (244.59 KiB) 10995 keer bekeken

spint closeup.jpg
spint closeup.jpg (157.81 KiB) 10995 keer bekeken


Voor alle duidelijkheid, de witte ronde vlekjes die je op de foto's ziet is van een behandeling tegen bladluizen. ;) De spint zijn de witte stipjes, bijna onzichtbaar.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Spint bij bananenplanten

Berichtdoor p e t e r op 16 feb 2011 23:29

Een erge spint aantasting heeel sterk ingezoomd:

Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Spint bij bananenplanten

Berichtdoor Christophe op 16 feb 2011 23:38

Welke producten gebruiken jullie hier zoal voor?

Ze kunnen niet tegen water dus als ik dit heb knip ik de aangetaste bladeren ervan, behandel ze ik met een productje van Edialux (ben de naam even kwijt), laat ik het productje wat inwerken en zet ik ze buiten in de regen (wat momenteel echter geen optie is).

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Spint bij bananenplanten

Berichtdoor amourath op 16 feb 2011 23:51

Christophe schreef:Ze kunnen niet tegen water dus als ik dit heb knip ik de aangetaste bladeren ervan, behandel ze ik met een productje van Edialux (ben de naam even kwijt), laat ik het productje wat inwerken en zet ik ze buiten in de regen (wat momenteel echter geen optie is).


Onder de douche dan? :)

Geen idee hoe te behandelen, ik ben tot nu toe al altijd gespaard gebleven van spint-aanvallen... deze krijg je allicht niet wanneer de luchtvochtigheid hoog genoeg is?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Spint bij bananenplanten

Berichtdoor lapalmeraie op 17 feb 2011 00:18

Klopt.
Ik gebruik Masaï van BayerGarden. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Spint bij bananenplanten

Berichtdoor Christophe op 17 feb 2011 00:38

amourath schreef:
Christophe schreef:Ze kunnen niet tegen water dus als ik dit heb knip ik de aangetaste bladeren ervan, behandel ze ik met een productje van Edialux (ben de naam even kwijt), laat ik het productje wat inwerken en zet ik ze buiten in de regen (wat momenteel echter geen optie is).


Onder de douche dan? :)

Geen idee hoe te behandelen, ik ben tot nu toe al altijd gespaard gebleven van spint-aanvallen... deze krijg je allicht niet wanneer de luchtvochtigheid hoog genoeg is?

:lol: :thumb_up:
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Spint bij bananenplanten

Berichtdoor Peleroly op 19 feb 2011 11:31

Mijn ervaring aangaande spint is de volgende:
Ze hebben inderdaad een hekel aan water en een hoge luchtvochtigheid wat ook de reden is dat je planten die buiten staan er minder last van hebben. Van het ogenblik dat je (binnen) vaststeld dat de plant is aangetast ga je de beestjes met natspuiten niet meer weg krijgen. Ik heb eens een Poncirus gekocht waar de beestjes op zaten en ik heb die elke dag met de bovengrondse delen ondersteboven in de vijver gesopt....de beestjes hadden er totaal geen last van.
In het verleden heb ik diverse produkten gebruikt. Ik ben natuurlijk geen wetenschapper maar in mijn geval kwam ik tot de volgende conclusie: De biologische produkten (op basis van perytreum of zoiets) hebben hier hetzelfde effect als water (zelfs als het er onverdund werd opgedaan). De chemische produkten zoals oa. Masaï hadden bij mij wel resultaat doch na langere tijd kregen de planten er terug last van. Ik concludeer hieruit dat het produkt geen afdoding heeft van 100%. Als laatste gebruik ik Vertimec (een vreselijk duur produkt helaas) dat erg bevredigend werkt. Twee keer behadelen en de planten zijn 100% spintvrij. Het is ook zo dat wanneer je planten eenmaal spintvrij zijn, dat je er ook niet snel terug last van hebt. Je moet dan eigenlijk enkel nog opletten wanneer je planten bijkoopt.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Spint bij bananenplanten

Berichtdoor Christophe op 19 feb 2011 17:12

Hey Peter,

Ik was een beetje op jouw reactie aan het wachten :) Je vertelde me op een bijeenkomst immers dat je een product kende, maar was de naam even kwijt.

Is dit het product? (zoekertje van marktnet)

http://www.marktnet.nl/Syngenta-Vertimec-de-ultieme-spint-verdelger-7001938.htm

Als je ziet hoe weinig je ervan nodig hebt valt de prijs toch best mee hé?

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Spint bij bananenplanten

Berichtdoor Peleroly op 19 feb 2011 17:49

Dat is inderdaad het product Christophe. Het probleem was dat ik het enkele jaren geleden (hier in België) enkel kon vinden in een fles van 1 liter. Ik kom daar inderdaad wel even mee toe :roll:
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Spint bij bananenplanten

Berichtdoor Christophe op 19 feb 2011 18:27

Peleroly schreef:Dat is inderdaad het product Christophe. Het probleem was dat ik het enkele jaren geleden (hier in België) enkel kon vinden in een fles van 1 liter. Ik kom daar inderdaad wel even mee toe :roll:
Peter

Daar kan je 1m³ anti spint product mee fabriceren :)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron