Speer verkleurd

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Speer verkleurd

Berichtdoor Pater-ik op 16 apr 2011 15:51

Hallo,
Ik heb hier een TF 2 jaar in de volle grond waarvan de speer volledig is verkleurd en ging niet open. De bladsegmenten zijn mooi groen. Iemand ervaring hiermee? Vrouwlief was iets te snel, van de speer heb ik geen foto kunnen maken. Maar ziet er nu zo uit.
Gr'tjs
Patrick
Vanalles 012.jpg
Vanalles 012.jpg (177.3 KiB) 4652 keer bekeken
Vanalles 013.jpg
Vanalles 013.jpg (236.21 KiB) 4652 keer bekeken
Pater-ik

23 bedankjes

Re: Speer verkleurd

Berichtdoor djoeke op 16 apr 2011 19:46

Ik heb hier ook zo'n klein exemplaar de speer volledig verdroogd maar kon hem er niet uittrekken .,de rest staat nog mooi groen .
Heb er al een beetje cuprex opgestrooid .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 16 apr 2011 20:31

djoeke schreef:Ik heb hier ook zo'n klein exemplaar de speer volledig verdroogd maar kon hem er niet uittrekken .,de rest staat nog mooi groen .
Heb er al een beetje cuprex opgestrooid .

Hier was het blad zelfs niet open gegaan. Ben benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft. Komt er nog een speer? Ik heb hem ook behandeld met cuprex en vandaag nog eens palmbooster met palmmeststof gegeven, vitamientjes. Bier geef ik er niet aan dat drink ik liever zelf uit. ;)
Gr'tjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 apr 2011 22:30

Nipt aan speerrot ontsnapt denk ik. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 apr 2011 03:39

Hey Patrick,

Ik heb je berichtje wel 10 keer moeten nalezen voor ik het begrijpte wat je bedoelde :D
Uiteindelijk begreep ik dat je met 'bladsegmenten nog groen' de andere bladeren bedoelde, bladsegmenten zijn de vingers van het blad en omdat je eerst zei dat de speer helemaal verkleurd is maar de bladsegmenten (van die speer verstond ik eerst) nog groen waren vond ik het verwarrend. Zal wel aan mij liggen... :P
Soit, om te antwoorden op jouw vraag...
Je speer is bruin en verdroogt :?: maar de bladeren nog groen en mooi open, dan heeft deze Trachy ofwel speerrot en zal de speer loskomen maar omdat de bladeren nog mooi geopent blijven komt die er wel terug bovenop met een nieuwe eerst misvormde speer ! Ofwel is het bovenste zichtbare gedeelte van de speer bruin en verdroogt maar binnen in de stam nog goed en dus op het randje van speerrot en dan zal dit blad beschadigd zijn aan de buitenste rand na het openen maar voor de rest is er niks aan de hand ! ;)

Trouwens talkpoeder werkt even goed als al die giftige poedertjes en papjes !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 17 apr 2011 08:48

Bedankt Dimi. :thumb_up:
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor Davy op 17 apr 2011 20:43

Waterboyke schreef:Trouwens talkpoeder werkt even goed als al die giftige poedertjes en papjes !

Leuk om te weten dat talkpoeder evengoed werkt!

Precies veel Trachy's met last precies?? De weersomstandigheden zullen ongunstig geweest zijn blijkbaar!!

Bij mij: nog steeds een gapend gat van pakweg 10 cm. De stam is 35 cm....Ik heb wel nog volop groene bladeren voor de rest...

Wie weet of dat nog goed komt en hoe lang ik nog moet wachten op bladeren??
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 apr 2011 22:37

Als de bladeren niet dichtknijpen en mooi open en groen blijven zit er nog zeker leven in en mag je bijna zeker zijn van een nieuwe (misvormde) speer. Wanneer is moeilijk te zeggen, afhankelijk hoe hard/zwak de plant is natuurlijk. Kan lang duren maar met dit weer gaat het goed voorruit :thumb_up: Bij één exemplaar bij mij zie ik het talkpoeder al omhoog komen in het gat ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor amourath op 19 apr 2011 08:30

Davy schreef:
Waterboyke schreef:Trouwens talkpoeder werkt even goed als al die giftige poedertjes en papjes !

Leuk om te weten dat talkpoeder evengoed werkt!

Dat denk ik niet, talkpoeder houdt enkel droog maar heeft geen schimmeldodende werking.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 apr 2011 10:20

k heb je berichtje wel 10 keer moeten nalezen voor ik het begrijpte wat je bedoelde
Uiteindelijk begreep ik dat je met 'bladsegmenten nog groen' de andere bladeren bedoelde, bladsegmenten zijn de vingers van het blad en omdat je eerst zei dat de speer helemaal verkleurd is maar de bladsegmenten (van die speer verstond ik eerst) nog groen waren vond ik het verwarrend. Zal wel aan mij liggen...

Niet echt, ik begreep het ook niet meteen en heb ook een paar keer moeten herbeginnen :lol:
Maar je maakte dezelfde conclusie als ook. Net wel/geen speerrot. De tijd zal het uitwijzen. Maar de verdere condities klinken gunstig.

ivm de talkpoeder: dit houdt inderdaad ook droog. Schimmels komen vooral daar waar het vochtig is. Maar indien er al schimmels zijn (wat voor de handliggend is bij speerrot) dan gaat het de schimmels niet tegen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?