Hallo,
op advies van Patty verplaats ik dit naar een nieuwe onderwerp (Patty, bedankt).
Ondanks verse zaden, die ik (in maart 2011) zelf in Zuid Afrika heb geraapt, valt het resultaat van mijn verwarmd kweekbakje me wat tegen.
Ik heb een verwarmd kweekakje (43 cm breed en 33 cm diep en 23 cm hoog) met een constante temperatuur van 25,5 graden. Voordien (van januari - april 2011) stond hij op 30 graden (was misschien te warm???).
In de verwarmde bak staat een iets kleiner bakje met 10 vakjes zaden (zie bijlage).
Op de bijlage lijkt de grond wat droog, maar dat is niet zo.
Maar.........., het resultaat van kiemen valt mij tegen. Heel af en toe komt er een kiem en dat ondanks zeer verschillende zaden (vanaf januari - april geen enekele kiem.
Vanwege het onderliggende verwarmingsplaatje, geef ik het zand af en toe wat water (anders droogt het uit).
Op de bodem van de grote bak (niet in de binnenbak met zaden), komt automatisch een bodempje water te staan. Ondanks dat ik de Cocopeat, 6 maanden geleden, in de magnetron had verwarmd en het bakje constant gesloten is, liggen er ruim 10, verdronken, kleine vliegjes in het water (dat zij niet meer leven, ben ik wel blij mee).
Zou het in de bak te vochtig kunnen zijn waarom het kiemen minder goed gaat??
Is het beter het bakje af en toe te luchten?
De zaadjes heb ik 7 april 2010 geplaatst en zijn van: Dypsis Lutecens (23 - 27 graden), Sygrus Romanoffiana (23 - 27), Chamaerops Humilis (21 - 25), Jubea Chilensis (30 -35) ik weet dat het bij de JC heel lang duurt, Trachycarpus Fortunei, Butia Capitate, Phoenix Reclinata (reeds 1 gekiemd), Washingtonia Filfeva (reeds 1 gekiemd), Phoenix Roebellini (reeds 2 gekiemd).
Gaarne info.
Groetjes,
Huub