banaan

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

banaan

Berichtdoor wilfried op 23 sep 2009 11:54

Heb vorig jaar in een tuincentra eeen klein banaanboomje gekocht. men eerste om juist te zijn. Hij is verplant in een grotere pot met potgrond voor de winter en heeft steeds binnen in de huiskamer gestaan. krijgt regelmatig water en wat kunstmest; Constant kwamen er bladeren bij en iedere morgen zag je waterdruppels aan de bladeren hangen.
Sinds een paar weken merk ik dat de groei wat stopt en geen waterdruppels meer aan de bladeren. Maar erger merk ik dat de rand van de bladeren verdroogt en bruin wordt. ook het groeipuntje van het nieuwe blad is bruin en droog.
Is dit normaal? Is er iets fout? Hij is momenteel een kleine meter hoog en heeft een stamdikte onderaan van een 15cm diameter. Ik ben bang dat ik te lang wacht en hij afsterft...PS weet iemand misschien de benaming?
Hartelijk dank voor de reacties.
Bijlagen
banaan.JPG
banaan.JPG (121.86 KiB) 3343 keer bekeken
wilfried

0 bedankjes

Re: banaan

Berichtdoor videomaster op 23 sep 2009 12:47

wilfried schreef:PS weet iemand misschien de benaming?

Aan de fles aan de linkerkant te zien, "Courvoisier"?.... sorry echt niet slecht bedoeld, kon het niet laten, maar ik ken echt niets van bananen. ;) over naar meer deskundigen.... :roll:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 23 sep 2009 13:28

Hallo Wilfried,

Welkom op het forum! :D

Het lijkt me een gewone Musa basjoo te zijn.

De waterdruppels aan de bladeren noemt m'n guttatie.

Het is normaal naar de winter op dat de groei wat vertraagd. In de winter ligt de groei dan zo goed als stil, om in de lente weer te beginnen. Je mag dus gerust stoppen met mest geven, vermits de plant hier momenteel toch niets mee aan kan.

De bruine bladeren heb ik momenteel ook bij een van mijn Ensete's (perrierixventricosum) Ik laat het zelf voor wat het is, maar geef geen mest meer aan mijn bananenplanten.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 23 sep 2009 14:04

Misschien een te lage luchtvochtigheid??

Gr,Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 23 sep 2009 18:12

Ik denk ook in de richting van een te lage luchtvochtigheid. De meeste bananenvarieteiten hebben daar in de woonkamer nogal veel last van. Je kan dit deels opvangen door de plant regelmatig (dagelijks) met een plantensproeier te vernevelen (liefst met regenwater), en verder de luchtvochtigheid wat te verhogen dmv. bijvoorbeeld waterbakjes aan de radiatoren.
Wat de soort betreft vermoed ik dat het gaat om de Musa acuminata 'Dwarf Cavendish'. Dat is tevens de meest aangeboden banaan in tuincentra. Deze soort blijft normaal onder de 2 meter en is daarom min of meer geschikt om als kamerplant te houden.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?