bloedmeel, beendermeel........

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

bloedmeel, beendermeel........

Berichtdoor Bryan*75 op 12 jan 2014 12:32

Beste palmvrienden,

Ik zit al vrij lang met een vraag i.v.m. bloedmeel, beendermeel....ect.
Het wordt gebruikt om toe te voegen aan je grond. Maar ook om je eigen messt te maken. Iemand een idee hoe je dit samensteld of gewoon op gevoel? Ook heb ik intresse in compost thee 'maar de suiker' waar vind je die? Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Re: bloedmeel, beendermeel........

Berichtdoor Rob op 12 jan 2014 12:41

Hi Bryan,

Er is al eens een topic geweest om zelf te rekenen aan bemesting, uitgaande van de rauwe materialen zoals meel, maar ook Mg etc.
Belangrijker is misschien nog wel om te weten wat je bodem al biedt in termen van bemesting, zodat je weet naar welke formulering je wilt toerekenen.

Om eerlijk te zijn, heb ik er nooit over gedacht om iets aparts te doen, en bemest gewoon elk jaar twee keer in volle grond met een std verhouding voor palmen.
Bananen krijgen soms wel een zak koemest korrels, maar das nog meer voor de bodemstructuur dan voor de echte bemesting

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 12 jan 2014 12:55

Rob schreef:Hi Bryan,

Er is al eens een topic geweest om zelf te rekenen aan bemesting, uitgaande van de rauwe materialen zoals meel, maar ook Mg etc.
Belangrijker is misschien nog wel om te weten wat je bodem al biedt in termen van bemesting, zodat je weet naar welke formulering je wilt toerekenen.

Om eerlijk te zijn, heb ik er nooit over gedacht om iets aparts te doen, en bemest gewoon elk jaar twee keer in volle grond met een std verhouding voor palmen.
Bananen krijgen soms wel een zak koemest korrels, maar das nog meer voor de bodemstructuur dan voor de echte bemesting

Tnx rob, bananen krijgen bij mij tonnen mest en ze vinden het leuk. De term overbemesting bij bananen bestaat volgens mij niet. Ook leg ik gemaait gras aan de voet. Het geeft ze een 'powershot'.

Om terug te keren naar de mest ik teel op kleigrond waar ik 200 kg zand heb ingewerkt en 300 liter turf. Ook een kilo of 10 koemestkorrels en voor de rest gaf ik mest voor alle tuinplanten van dcm. Maar dit jaar wil ik het anders doen vloeibare mest in volle grond voor palmen gaat niet vanwege de uitspoeling. Dus wou ik het zelf maken.

Wat ik wel opgemerkt heb is dat de bodumstructuur in de border drastisch verbeterd is. Turf? Zand? Koemest of combinatie van alles.

Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 jan 2014 13:06

Beender en bloedmeel zijn traagwerkende meststoffen, de toegevoegde hoeveelheid is daarom niet belangrijk. Een gezegde hierover luidt dat het gebruik ervan leidde tot "arme vaders en rijke zonen" (het was(is) een relatief kostbare, maar ook duurzame vorm van bemesting). Je kunt denken aan 5-10 % van het volume grondmengsel. Dat geldt ook voor het Magnesium (= 3- 5% MgO, i.e. bitterzout bevat 16 gewichtsprocent MgO). Voorheen had je de producten Viano en Hakomix (?). Hiervoor in de plaats gebruik ik nu de mixes van DCM (met MgO). Ik gebruik daarvan een flinke schep ter aanvulling van het grondmengsel voor het verkuipen van planten. Bovendien krijgen de oudere kuipplanten die niet worden verpot in het voorjaar een topping van dit granulaat (varens uitgezonderd).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 12 jan 2014 23:51

draco schreef:Beender en bloedmeel zijn traagwerkende meststoffen, de toegevoegde hoeveelheid is daarom niet belangrijk. Een gezegde hierover luidt dat het gebruik ervan leidde tot "arme vaders en rijke zonen" (het was(is) een relatief kostbare, maar ook duurzame vorm van bemesting). Je kunt denken aan 5-10 % van het volume grondmengsel. Dat geldt ook voor het Magnesium (= 3- 5% MgO, i.e. bitterzout bevat 16 gewichtsprocent MgO). Voorheen had je de producten Viano en Hakomix (?). Hiervoor in de plaats gebruik ik nu de mixes van DCM (met MgO). Ik gebruik daarvan een flinke schep ter aanvulling van het grondmengsel voor het verkuipen van planten. Bovendien krijgen de oudere kuipplanten die niet worden verpot in het voorjaar een topping van dit granulaat (varens uitgezonderd).

Dus je kunt er moeilijk mee overbemesten? Grtz
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 13 jan 2014 00:38

Mijn ervaring is dat dit na een sezoen een erg vette grond geeft en dat de plant een kleiner wortelgestel heeft. Wellicht omdat de plant zijn voedigsstoffen centraal heeft en dus niet erg moet doorwortelen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 jan 2014 01:41

Bryan*75 schreef:
draco schreef:Beender en bloedmeel zijn traagwerkende meststoffen, de toegevoegde hoeveelheid is daarom niet belangrijk. Een gezegde hierover luidt dat het gebruik ervan leidde tot "arme vaders en rijke zonen" (het was(is) een relatief kostbare, maar ook duurzame vorm van bemesting). Je kunt denken aan 5-10 % van het volume grondmengsel. Dat geldt ook voor het Magnesium (= 3- 5% MgO, i.e. bitterzout bevat 16 gewichtsprocent MgO). Voorheen had je de producten Viano en Hakomix (?). Hiervoor in de plaats gebruik ik nu de mixes van DCM (met MgO). Ik gebruik daarvan een flinke schep ter aanvulling van het grondmengsel voor het verkuipen van planten. Bovendien krijgen de oudere kuipplanten die niet worden verpot in het voorjaar een topping van dit granulaat (varens uitgezonderd).

Dus je kunt er moeilijk mee overbemesten? Grtz

Je moet ook niet overdrijven, tenslotte wordt bijna alles schadelijk bij overdosering, zelfs water en niet alleen bij planten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 jan 2014 14:03

Ik gebruik beiden ook alweer enkele jaren.
Bij elke verpot beurt meng ik op het gevoel een handje van elk toe.
Sinds vorig jaar voeg ik daar ook kieseriet aan toe. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Voor mij is het nog wat vroeg om daarvoor conclusies te trekken.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips