Hoi Arno zie ik een dubbele stam bij die prachtige brownii! Dan zul je op een gegeven moment zeker een zwaardere bredere pot moeten om hem recht te houden, het is inderdaad een enorme knots geworden
Of die D.fibrosa zo groot had gemoeten betwijfel ik, dicksonia's kun je lang klein houden, zo heb ik mjn exemplaar al langer dan 10jaar in de zelfde 70l pot staan, en de jonge blijft het goed doen, cyathea's is vaak een ander verhaal zeker medu's, brownii, en cooperi groeien letterlijk de pot uit of slippen dicht zodat het water niet meer zakt!
Hier een foto van mijn oude bijna 18jarige fibrosa in zijn relatief kleine pot,

Hoi de veren kun je met tuin spandraad op spanning houden zodat je het plafond niet raakt, maarja er komt een moment dat dit ook niet meer gaat! Of de plant wat minder goed verzorgen [minder meststoffen] dan blijft het blad kleiner van afmeting! Of we dat willen is wat anders
De kleinere C medullaris heb ik ook in een te zware pot gezet 90l deze gaat met plant over de 120kg [heb de plant 2 jaar geleden gewogen met omzetten nu is die weer groter en zwaarder, en die moet met 2 man worden aangepakt, al heb ik er toch spijt van dat ik geen wortel snoei heb toegepast wat goed gaat bij deze soorten,maar de keuze is gemaakt om omwaaien te voorkomen, achteraf had dit natuurlijk ook gekund met scheerlijntjes, ga komende winter eens bedenken wat het beste is, ben altijd heel blij als dat kreng op zijn winterbestemming staat 25m verderop!
Dank voor je bijdrage Arno
@Sylvan, je weet dat ik de palmen graag op een natuurlijke manier wil laten groeien, al gaat dat sneller in mijn veranda dan menig andere plek, dit zal te maken hebben met het gegeven dat ik +-90% van het normale daglicht ontvang in die ruimte en het geheel goed warm kan worden in de zomer, en niet te vergeten de vloerverwarming in de winter, dit in combinatie met aardig wat vochtige terrariums die de luchtvochtigheid in huis goed op pijl houden, ik weet dat de situatie enigszins geforceerd is op deze manier en soms liever zou zien dat het wat trager zou gaan, ik kies dan ook bewust voor wat grotere bredere potten t.n.v de luchtvochtigheid onder de plant, en is het zaak de kluit goed vochtig te houden en niet in een keer een plens water te geven zodat de voet in de schotel met water komt te staan, zo kweek je die dikke drukwortels, sinds ik dit beter doe [schotels droog houden] beperkt het probleem zich.
groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC