max potgrootte bij kuipplanten en de bijkomstigheden

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: max potgrootte bij kuipplanten en de bijkomstigheden

Berichtdoor lapalmeraie op 24 nov 2014 11:10

Ah zo :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor fernman op 25 nov 2014 09:11

Sylvan, het is bij bonsai inderdaad de bedoeling om die hun leven lang in een kleine pot te houden, maar het is ook de bedoeling om er een verkleinde versie van een volwassen, oude boom van te maken! Dus groote wortels wegsnoeien en alleen kleine haarwortels overlaten zal resulteren in de aanmaak van kleine bladeren wat in de bonsai de bedoeling is.
Lijkt mij niet zo fraai van vb een boomvaren met bladeren van 20 cm. :happy_thai:

Groeten
Mario :thai:
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor Arno op 25 nov 2014 11:47

Lees het topic eigenlijk nu pas en inderdaad eerst willen we dat de planten snel groeien, maar bij de gewenste omvang zouden ze moeten blijven zoals ze zijn.
Bij veel planten die wij hebben is er geen enkel probleem omdat die (siergember, canna, crinum enz) goed te scheuren zijn. Veel planten hebben we ook vervangen door een jonger exemplaar omdat ze te groot werden, dit betrof vooral de hoogte.
Maar ja, ook hier hebben we nu planten die we absoluut willen behouden en die dit jaar in een pot zijn beland waarvan we zeggen, hoelang kunnen we die nog verplaatsen en groter kan echt niet. Ik heb het hier dan over potten van 110 liter.
Dus ja ik ga dit topic volgen, want die planten wil ik niet kwijt.
Afbeelding
D. fibrosa in 110 liter pot.

Nu heb ik dit jaar wel een Cyathea brownii moeten mishandelen om die in 'zijn' pot te krijgen. Ik heb dit in het voorjaar gedaan en ik moet zeggen dat nu ik hem in de serre heb gezet hij er bijzonder goed uitziet. Het lijkt of hij er niets mee geleden heeft.
Afbeelding
Dus deze heeft geen pot probleem.
Wel heb ik een ander probleem bij deze plant. Hij heeft inmiddels een kruin van 4,50 meter. Bij elkaar gebonden past hij nog net in de serre (hoogte 3,50 meter), dus heb ik volgend jaar een hoogte probleem op te lossen.
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 nov 2014 12:26

[quote="Arno"]Lees het topic eigenlijk nu pas en inderdaad eerst willen we dat de planten snel groeien, maar bij de gewenste omvang zouden ze moeten blijven zoals ze zijn.

Nu heb ik dit jaar wel een Cyathea brownii moeten mishandelen om die in 'zijn' pot te krijgen. Ik heb dit in het voorjaar gedaan en ik moet zeggen dat nu ik hem in de serre heb gezet hij er bijzonder goed uitziet. Het lijkt of hij er niets mee geleden heeft.

Snoeien van plantenwortels lijkt me minder riskant bij varens als bij palmen. De laatste ontwikkelen dikke weinig vertakte adventiefwortels, die na beschadiging nogal eens afsterven. Varenwortels zijn primitiever en nauwelijks gedifferentiëerd en regenereren over het algemeen goed na beschadiging.
Bij boomvarens draagt dit ook bij aan de verdikking van de stam. Op bijgaande foto van een tijdens het verpotten afgesneden wortelplak zijn fraai de dunne wortels met talrijke zijwortels te zien. Ik weet niet of je deze haarwortels mag noemen. Voor zover ik weet zijn haarwortels microscopisch kleine uitstulpingen van wortelcellen. In de winter of tijdens een droogte en rustperiode sterven deze af en worden vervolgens in het voorjaar of de regentijd opnieuw gevormd. Bij bladverliezende bomen in gematigde streken sterven 's winters ook de haarwortels af. De hergroei start daarna ongeveer 1 maand voorafgaande aan het uitlopen van het nieuwe blad (bron WUR, Wageningen).
Bijlagen
varenwortels.jpg
varenwortels.jpg (247.77 KiB) 2955 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 25 nov 2014 12:30, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 25 nov 2014 12:28

Hoi Arno zie ik een dubbele stam bij die prachtige brownii! Dan zul je op een gegeven moment zeker een zwaardere bredere pot moeten om hem recht te houden, het is inderdaad een enorme knots geworden :shock:
Of die D.fibrosa zo groot had gemoeten betwijfel ik, dicksonia's kun je lang klein houden, zo heb ik mjn exemplaar al langer dan 10jaar in de zelfde 70l pot staan, en de jonge blijft het goed doen, cyathea's is vaak een ander verhaal zeker medu's, brownii, en cooperi groeien letterlijk de pot uit of slippen dicht zodat het water niet meer zakt!

Hier een foto van mijn oude bijna 18jarige fibrosa in zijn relatief kleine pot,
Afbeelding

Hoi de veren kun je met tuin spandraad op spanning houden zodat je het plafond niet raakt, maarja er komt een moment dat dit ook niet meer gaat! Of de plant wat minder goed verzorgen [minder meststoffen] dan blijft het blad kleiner van afmeting! Of we dat willen is wat anders ;)
De kleinere C medullaris heb ik ook in een te zware pot gezet 90l deze gaat met plant over de 120kg [heb de plant 2 jaar geleden gewogen met omzetten nu is die weer groter en zwaarder, en die moet met 2 man worden aangepakt, al heb ik er toch spijt van dat ik geen wortel snoei heb toegepast wat goed gaat bij deze soorten,maar de keuze is gemaakt om omwaaien te voorkomen, achteraf had dit natuurlijk ook gekund met scheerlijntjes, ga komende winter eens bedenken wat het beste is, ben altijd heel blij als dat kreng op zijn winterbestemming staat 25m verderop!
Dank voor je bijdrage Arno :thumb_up:

@Sylvan, je weet dat ik de palmen graag op een natuurlijke manier wil laten groeien, al gaat dat sneller in mijn veranda dan menig andere plek, dit zal te maken hebben met het gegeven dat ik +-90% van het normale daglicht ontvang in die ruimte en het geheel goed warm kan worden in de zomer, en niet te vergeten de vloerverwarming in de winter, dit in combinatie met aardig wat vochtige terrariums die de luchtvochtigheid in huis goed op pijl houden, ik weet dat de situatie enigszins geforceerd is op deze manier en soms liever zou zien dat het wat trager zou gaan, ik kies dan ook bewust voor wat grotere bredere potten t.n.v de luchtvochtigheid onder de plant, en is het zaak de kluit goed vochtig te houden en niet in een keer een plens water te geven zodat de voet in de schotel met water komt te staan, zo kweek je die dikke drukwortels, sinds ik dit beter doe [schotels droog houden] beperkt het probleem zich.

groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 nov 2014 23:19

@Eduard, Bedankt voor de verduidelijking :thumb_up:

@Mario, ik had er even niet aan gedacht betreft het klein houden van de bladeren :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips