Ik heb ook Niek zijn verhaal gelezen en volgens mij hebben wij elkaar onbewust mooi aangevuld.
Wat ik nog wel even kwijt wil... Blijkbaar zijn wij nog ver van een Europa, aangezien wij een heleboel dingen moesten bemiddelen..autoverzekering kostte bijvoorbeeld wat moeite. In NL schrijf je je in bij een andere verzekeraar, die kijkt in een europees systemen kan zo je schadevrije jaren zien... Belgie gebruikt een ander systeem en je moet dus formulieren aanvragen in Nederland en weer doorspelen naar België.Vervolgens blijkt het weer in beide landen anders benoemd en overhandig je eerst de verkeerde papieren etc.
Hou ook je nederlandse verzekeringen goed in de gaten. Ik ben een maand medisch onverzekerd geweest en 2 maand voor een van de auto´s ook onverzekerd. Dit omdat de NLverzekeraars zien dat je bent gemigreerd en je dus automatisch uit het systeem flikkeren.. de brief hiervan gaat naar het oude adres in NL... tja, dat werkt niet...
Daarnaast..Het Vlaams en het ABN lijken in de verste verte niet op elkaar, al wordt dat vaak wel verwacht.
De juf van onze 3 jarige zoon, had het idee, dat wij dialect speken thuis, omdat onze zoon haar soms niet begreep. Wij spreken thuis redelijk ABN en konden haar ook vertellen dat het Vlaams voor hem een dialect is
Poep in nederland komt hier uit je achterste... in Belgie zitten ze er op....
Poepen.... In NL je groote boodschap.. hier kijken ze je raar aan omdat het hier kindjes maken is...
patat en aardappel is ook zo een, net als patat en friet en de eerste keer dat ik verwittigd werd, voelde ik mij een halve crimineel en zo zijn er wel meer taalverschillen...
Het is dus zeker niet zo makkelijk als de meesten denken,om van het ene Nederlands talige, Europees land naar het andere te verhuizen......
Het klinkt allemaal wat negatief, maar als je eenmaal door de administratieve rompslomp heen bent en je wat contacten legt, word het ineens heel aangenaam wonen hier!!!!