Wij willen weg !

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Wij willen weg !

Berichtdoor lapalmeraie op 13 jan 2016 09:57

Haha... ras echte Hollander jij! :lol:
Had ik mijn vrouw niet ontmoet dan had ik er waarschijnlijk ook nooit over nagedacht hoor.

Het is anders, héél anders. Maar mooi, dat wel.
De stereotypen moet je voor lief nemen, wat met de véééél grotere tuinen zo is gebeurd :mrgreen:

Terug on topic: de bedoeling is zeker niet om iemand over te halen maar juist om een realistisch plaatje te scheppen. Er komt idd heel veel bij kijken, zeker als je geen inboorling aan je zijde hebt.
In zo'n zaken loop je ook veel tegen bureaucratie aan waardoor je niet persé de meest efficiënte weg bewandeld als je zelf niet goed weet wie wat en waar.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 14 jan 2016 12:54

Ik zie dit wat laat maar ik ken de persoon die hier in België is komen wonen. Hij heeft ook een Facebook profiel mss kan ik je achter de schermen met hem in contact brengen, mits zijn toestemming.
Ik hoor het wel. Ik heb ondertussen hem een priveberichtje gestuurd :) met je oproep hier.
Dus wie weet komt er reactie ;)
Alvast veel succes!

VRGR,
Jean-Marie
1
EDIT : kreeg reactie en eerstdaags komt wel reactie :D
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Hover op 14 jan 2016 15:22

Ik ben inderdaad een paar maand geleden naar België gemigreerd.

Ik ben hier al een hele tijd niet meer op het forum geweest en dat is eigenlijk simpelweg de schuld van facebook. Mijn inloggegevens ben ik kwijt en heb mij maar opnieuw aangemeld, maar ben nog steeds Edward ;-p

Wij zijn in augustus 2015 naar België verhuisd,doordat mijn vriendin in Hasselt aan het werk kon. Dit alles moest in een maand of 2 a 3 geregeld worden en dat was duidelijk een te korte voorbereidingsperiode tip 1 is dus.. neem er de tijd voor.

ga je kopen of huren?

Zodra je een verhuisdatum hebt, is de eerste stap om je uit te schrijven in Nederland, kan bij het gemeentehuis. Hiervoor moet je een verblijfplaats in België hebben en je aanmelden bij het stadhuis van je Belgische woongemeente.

Zodra je een woning hebt gevonden is je eerste prioriteit om een rijksregisternummer te krijgen en dus een Belgische ID. Zonder dit nummer begin je erg weinig in België. De aanvraag hiervan heeft ons ongeveer 6! weken en meerdere tripjes naar het stadhuis gekost.
In Nederland kun je erg veel online regelen, hier zijn ze meer van de persoonlijke benadering. Enkele vrije dagen reserveren voor je inschrijving is dan ook aan te raden. Het schijnt nog lastiger te zijn wanneer je geen werk hebt in België, om het ID te krijgen.

Ik had (heb) ook geen werk hier en we zijn niet getrouwd dus moesten wij nog een geregistreerd partnerschap afsluiten, voordat ik mijn ID kon krijgen. was trouwens kosteloos. ID koste 16 euro p.p. en voor onze zoon 2 euro. Voor je kinderen dien je overigens een copy van je geboorteakte te kunnen overleggen.

voor de verzekeringen zijn wij naar een verzekeringsmakelaar gegaan en daar is alles netjes geregeld voor woonst en auto. kan ik je zeker aanraden.

Zodra je het rijksregisternummer hebt kun je verder. Zoals je auto(s) in / exporteren.. koste ons veel tijd en 3 cent per auto.... eerst moet je naar de douane om alle papieren te checken en een groen vignet te verkrijgen Dit moet bij een douane kantoor houd rekening met lange wachttijden. Wij hebben de fout gemaakt om naar het DIV te gaan wanneer de douane aanwezig was. deze meneer kon ons niet helpen en wij waren 3 uur kwijt aan wachten (vrije dagen zijn verijst)

zodra dat klaar is en de auto blijft op je eigen naam, dan hoeft hij niet eerst gekeurd te worden en kun je met dit roze formulier met groene sticker naar het DIV (lange wachttijden) om je kenteken aan te vragen. Deze krijg je thuis gestuurd, waarna je een 2e plaat moet laten bij maken.

zodra je je auto papieren binnen hebt, een kopie maken en naar de RDW sturen. Als je moet wachten tot de 2 instanties het samen oplossen, ben je zo 1 a 2 maand dubbele wegenbelasting verder!! nu wij op belgisch kenteken rijden ben ik de helft aan wegenbelasting en autoverzekering goedkoper uit (blijven Hollanders natuurlijk)

ziektekosten verzekering gaat hier, zoals wij vroeger ziekenfonds hadden. voor ziekenhuis opnames moet je een extra Hospitalisatieverzekering afsluiten. Werk je nog in Nederland of krijg je daar nog een uitkering, dan ben je in Nederland ook nog verzekeringsplichtig en moet je ook daar nog verzekerd zijn...

*hollandse modus* in Nederland was ik per maan 108 euro per maand kwijt voor een basisverzekering, hier ben ik uitgebreid verzekerd voor ongeveer 65 euro per maand geloof ik.... en boodschappen doe ik hier bij de Albert heijn.. veel goedkoper*einde Hollandse modus*

Kindergeld, wordt hier in principe automatisch geregeld al kan het even 3 maand duren voor je het krijg. uiteraard met terugwerkende kracht.

verder kun je hier beter ook een rekening openen, omdat je nog regelmatig alleen met mistercash of bankcontact kunt betalen. Dit hebben onze nederlandse passen niet.

medicatie die je in NL in de supermarkt haalt, moet je hier bij de apotheek halen (scheelt je weer een zoektocht door de super), maar is 3x zo duur.... als wij in NL komen slaan we vaak goed in met paracetamol, ibuprofen ed....... blijven Hollanders

Ik heb erg moeten wennen aan de manier waarop er hier gewerkt word, veel minder gehaast, maar ook (sorry maar dat is mijn ervaring) minder consequent, wat op de scholen overigens weer gecompenseerd word..... en dat je veel dingen niet online kon regelen was ook een momentje van ff wennen...

Je zult vast nog tegen vele dingen aanlopen en als je hulp nodig hebt, mag je altijd vragen...

samengevat... t kost veel tijd en geduld,maar ik vind t de moeite waard

Ik hoop dat ik je op weg heb kunnen helpen.....

succes

groeten Edward
Hover

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 jan 2016 11:26

Heeel herkenbaar idd.
En Edward, welkom terug! Ik kan je oude account ook weer activeren hoor! Samenvoegen met deze gaat helaas niet.
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Hover op 15 jan 2016 16:56

Ook geen geboren Belg?

Je mag mijn oude account idd wel weer activeren... Mijn goede voornemens zijn om hier ook weer wat vaker terug te komen..
Hover

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 jan 2016 19:26

Nope... Maar dat hoor je (bijna) niet meer zenne :mrgreen:
Je hebt een pb.
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Hover op 15 jan 2016 21:37

Ik heb ook Niek zijn verhaal gelezen en volgens mij hebben wij elkaar onbewust mooi aangevuld.

Wat ik nog wel even kwijt wil... Blijkbaar zijn wij nog ver van een Europa, aangezien wij een heleboel dingen moesten bemiddelen..autoverzekering kostte bijvoorbeeld wat moeite. In NL schrijf je je in bij een andere verzekeraar, die kijkt in een europees systemen kan zo je schadevrije jaren zien... Belgie gebruikt een ander systeem en je moet dus formulieren aanvragen in Nederland en weer doorspelen naar België.Vervolgens blijkt het weer in beide landen anders benoemd en overhandig je eerst de verkeerde papieren etc.

Hou ook je nederlandse verzekeringen goed in de gaten. Ik ben een maand medisch onverzekerd geweest en 2 maand voor een van de auto´s ook onverzekerd. Dit omdat de NLverzekeraars zien dat je bent gemigreerd en je dus automatisch uit het systeem flikkeren.. de brief hiervan gaat naar het oude adres in NL... tja, dat werkt niet...

Daarnaast..Het Vlaams en het ABN lijken in de verste verte niet op elkaar, al wordt dat vaak wel verwacht.

De juf van onze 3 jarige zoon, had het idee, dat wij dialect speken thuis, omdat onze zoon haar soms niet begreep. Wij spreken thuis redelijk ABN en konden haar ook vertellen dat het Vlaams voor hem een dialect is :oops:

Poep in nederland komt hier uit je achterste... in Belgie zitten ze er op....
Poepen.... In NL je groote boodschap.. hier kijken ze je raar aan omdat het hier kindjes maken is...

patat en aardappel is ook zo een, net als patat en friet en de eerste keer dat ik verwittigd werd, voelde ik mij een halve crimineel en zo zijn er wel meer taalverschillen...

Het is dus zeker niet zo makkelijk als de meesten denken,om van het ene Nederlands talige, Europees land naar het andere te verhuizen......

Het klinkt allemaal wat negatief, maar als je eenmaal door de administratieve rompslomp heen bent en je wat contacten legt, word het ineens heel aangenaam wonen hier!!!!
Hover

0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips