Temperatuursom en bemesten

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Temperatuursom en bemesten

Berichtdoor plasta op 13 feb 2011 21:15

Op een weerforum kwam ik deze discussie tegen en vraag me af of er hier mensen zijn die rekening houden met de temperatuursom en het toedienen van meststoffen.
Er wordt bv gesteld dat vanaf een temperatuursom van 150 op zandgrond, en 180-200 op zwaardere grondsoorten stikstof toegediend kan worden. Nu heb ik zelf een weerstation maar hou de Tsom niet bij en heb hier voorheen ook nooit iets over gehoord. Op dit moment zijn er al veel plaatsen in Nederland waar de Tsom hoog genoeg is en dus zou je op die plaatsen al kunnen/moeten bemesten.
Wie kan er meer over vertellen?

Raymond
plasta

146 bedankjes

Re: Temperatuursom en bemesten

Berichtdoor lapalmeraie op 13 feb 2011 21:37

Ik had er nog nooit van gehoord, maar het lijkt me niet ideaal.
Nu liggen de temperaturen bijvoorbeeld relatief hoog en zie je sommige planten al uitlopen.
Er kan echter wel nog steeds vorst komen (naar het schijnt volgend weekend al) dan is het m.i. niet aangeraden om de planten al te stimuleren dmv bemesting.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor plasta op 13 feb 2011 21:42

Er werd daar beweerd vorst of geen vorst, zodra deze waarden bereikt zijn, kan/moet men bemesten (stikstof). Vandaar dat ik deze vraag hier stel, omdat het voor mij ook nieuw is, wat ik daar lees.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 13 feb 2011 21:58

Zoals Niek al schreef,lijkt het me geen goede zaak om onze winterharde exoten nu al te gaan bemesten. De term "moeten" lijkt me ook erg ver gezocht en meer van toepassing op bepaalde gewassen in de land- en tuinbouw.
Even vooropgesteld dat ik zelf nauwelijks bemest bij planten die in de volle grond staan.Aangezien de soorten waar wij ons veelal mee bezighouden zoals palmen zijn nu eenmaal trage groeiers en dat moet je niet willen forceren. Planten in pot (binnen of buiten) hebben uiteraard wel baat bij af en toe wat meststoffen.
In de volle grond kunnen b.v. bananen en sommige gembers zeker baat hebben bij bemesting.
Maar om daar nu al mee te beginnen.... :? Zou zeker wachten tot April .
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 feb 2011 22:04

Hallo, ik denk er ook zo over, geef pas mest als je een duidelijke groei ziet! Al heb ik niet veel exotisch spul in de volle grond staan, bij de jonge boomvaren kweek [kas] ben ik wel afgelopen week begonnen met verdunde meststoffen toe te dienen, omdat de plantjes klein staan en alle voeding opgevreten was [fletser wordend blad ] ook in de bami doosjes heb ik dit moeten doen , die staan nu ruim een jaar!
Gr.Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 13 feb 2011 22:15

Ik bemest hier wel al in februari met koemest korrels. Zit hier op zware kleigrond en het duurt volgens mij wel een tijdje voor deze verteerd zijn. Zo komt, tegen de tijd dat de temperatuur oploopt, de voeding vrij voor de planten.
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 feb 2011 23:32

Eerlijk gezegd denk ik dat de koemestkorrels al lang opgelost zijn voordat jouw planten er behoefte aan hebben.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor plasta op 14 feb 2011 09:41

Ik kan denk ik wel stellen dat 'we' geen rekening houden met een temperatuur-som om te bemesten.
Wikipedia zegt trouwens:
Temperatuursom
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

De temperatuursom, ook wel agrarische temperatuur of cumulatieve temperatuur, is de optelling vanaf 1 januari van alle daggemiddelde temperaturen boven nul. Het wordt in de agrarische wereld gebruikt om het begin van een nieuw groeiseizoen van het grasland aan te geven. Het is een indicator voor allerlei zaken, zoals het al dan niet beginnen met uitrijden van bemesting (en de planning daarvan).

Los hiervan is het wel leerzaam om te zien, wie nu al in welke vorm dan ook aan bemesting doet.
Dus tips hierover ..... laat komen, laat komen
Ik meen trouwens dat bamboe ook vroeg meststoffen kan gebruiken, mocht je dat al nodig vinden.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 14 feb 2011 10:41

Zoals ik dus al vermoedde in mijn eerdere mail is dit iets uit de land- en tuinbouw.
In deze sector worden heel andere methodes toegepast als in de siertuin en ligt beduidend ingewikkelder met "bemestingsplannen" e.d.
Vaak worden akkerbouwgronden al voorbemest alvorens nieuwe gewassen te zaaien of te poten.
Dit is al met al een vrij ingewikkelde materie en weer sterk afhankelijk van het soort gewas.
Ik heb midden jaren zeventig enkele jaren op de Lagere Land- en Tuinbouwschool gezeten en weet er daardoor nog wel het een en ander van,hoewel er in 35 jaar best wel het nodige veranderd zal zijn.
Maar om bij onze hobby te blijven: veel planten zoals palmen zijn nu net aan het herstellen van de winterperiode en andere planten die 's winters bovengronds afsterven (b.v. gembers) komen nu pas langzaam uit hun winterrust. We moeten nu op dit moment nog niets gaan forceren tot groei, daarvoor is het echt nog te vroeg in het seizoen.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 14 feb 2011 11:15

Niek,

ik dacht dat het nog best wel een tijd duurt voor koemest korrels verteerd zijn en omgezet naar opneembare voeding voor de plant. En kleigrond is slecht waterdoorlatend waardoor de uitspoeling ook niet zo groot zal zijn. Of heb jij andere ervaringen?
Maurice

12 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips