Ervaringen met Cocover

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Ervaringen met Cocover

Berichtdoor lapalmeraie op 23 maart 2011 21:42

De titel zegt het eigenlijk al... ik twijfel bij de aanleg van mijn borders over welke bodembedekking ik zal gebruiken.

Ik twijfel tussen Cocover of de klassieke sierschors (Pinus maritima; 10 - 20 mm).
Met een grovere sierschors heb ik al ervaring dus de voor- en nadelen van de fijnere kan ik ook wel bedenken.
Met de Cocover heb ik echter geen ervaring vandaar mijn vraag.
Heeft één van jullie hier ervaring mee? En zo ja; hoe bevalt het?

Het gaat om 2x ong. 4m².

Alvast bedankt!

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Re: Ervaringen met Cocover

Berichtdoor orinoco op 23 maart 2011 22:44

Voor mij een nieuw materiaal...Een jaar of drie geleden had een tuincentrum bij mij in de buurt wel zakken met gehakselde bladstelen van de Cocospalm. Dit was een aardig hard materiaal (wat overigens niets wil zeggen over duurzaamheid) maar ik vond het erg licht van kleur,bijna als vuren- of grenenhout.Heb toen toch maar gekozen voor de Franse schors. Hoewel het van een bekend merk was (ik dacht Asef of Naturado) heb ik het na die ene keer ook nooit meer gezien...

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor philip op 23 maart 2011 23:34

Dag,
Ik gebruik het nu 2 jaar,de kleur verdonkerd na een tijdje,het is duurzaam,maar dagelijks
mag ik het van op de grasmat terug in het plantvak deponeren.Dacht eerst dat het katten
waren die alles overhoop haalden maar het zijn vogels dat er in ploeteren om wormpjes te
zoeken ;)
Mvg Philip.wel handig met dit kader.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 24 maart 2011 00:20

philip schreef:het zijn vogels dat er in ploeteren om wormpjes te
zoeken

Dat is helaas het probleem bij alle bodembedekking :lol:
Voor de rest verschillen de diverse produkten niet zoveel van elkaar,het is meer een kwestie van smaak. Enige materiaal waar wel meer nadelen aan kleven vind ik cacaodoppen. Dit spul waait erg snel weg en vergaat ook vrij snel.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 maart 2011 11:59

Super, meer moest ik niet weten :)

Ik had enkele jaren terug zakken cacaodoppen gekregen in ben daar net als Ben niet echt fan van. Ze waaien inderdaad weg maar beschimmelen ook vrij snel. Als afdekmateriaal in potten binnenshuis moet je vooral rekening houden met de specifieke geur. (de één vindt het geweldig de ander vindt het maar niks).

Een te lichte kleur vind ik persoonlijk ook niet zo heel mooi bij schors oid. Dat lijkt al snel op zaagsel. Bij grind vind ik dat iets anders.

Het probleem met het steeds moeten terug stoppen van de snippers was inderdaad ook één van mijn bendenkingen. Vorige zomer heb ik dat ook steeds moeten doen. Maar dat is dus voor alle bedenking hetzelfde. Goed om te weten ;)
Zou het werken met een grasboord en/of een anti-worteldoek hier nog verschil maken?

Gebruiken jullie eigenlijk een grasboord of anti-worteldoek?
Ook hier twijfel ik nog over. Bij het laatste vooral omdat ik toch ook graag wat vaste planten zou willen neerzetten die zichzelf vermeerderen via de knol. Deze moeten dan wel boven kunnen komen natuurlijk. En om nu overal gaten in te knippen lijkt me ook niet echt zinvol.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor philip op 24 maart 2011 12:17

Dag Niek,
Bij mij is het afgeboord met een rij klinkers in stabiel geplaatst ,maar de cocover bedekking vliegt tot 30cm ver in het gazon.(ja het zijn ook grote vogels :fluiten: )en het is zonder worteldoek.
Mvg Philip.
Laatst bijgewerkt door philip op 24 maart 2011 12:20, in totaal 1 keer bewerkt.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 maart 2011 12:19

Das om het verspreiden van de cocover tegen te gaan hoef je het alvast niet te doen blijkbaar :roll:

Bedankt voor de info.
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor philip op 24 maart 2011 12:21

lapalmeraie schreef:Das om het verspreiden van de cocover tegen te gaan hoef je het alvast niet te doen blijkbaar :roll:

Bedankt voor de info.

De afboording is meer om het gras te beperken.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 maart 2011 12:35

Ja ook natuurlijk. ;)
Ik zal nog eens kijken hoe ik het juist ga aanpakken.
Foto's volgen uiteraard.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 24 maart 2011 17:56

lapalmeraie schreef:Gebruiken jullie eigenlijk een grasboord of anti-worteldoek?
Ook hier twijfel ik nog over. Bij het laatste vooral omdat ik toch ook graag wat vaste planten zou willen neerzetten die zichzelf vermeerderen via de knol. Deze moeten dan wel boven kunnen komen natuurlijk. En om nu overal gaten in te knippen lijkt me ook niet echt zinvol.

Hoi Niek,bij gebruik in de border is het eigenlijk bijna geen doen om worteldoek te gebruiken.
Zoals je zelf al aangaf kun je geen planten gebruiken die knollen,bollen,rhizomen of uitlopers vormen.
Deze kunnen niet door het doek heen groeien.Als het goed is natuurlijk,met name bamboe heeft geen
enkele moeite met dit materiaal...Ook bestaande planten zul je omheen moeten werken en in de praktijk werkt dit natuurlijk alleen door er gaten in te knippen.In de praktijk komt dit er meestal ook nog eens op neer dat je al in moet gaan knippen vanaf de rand van de folie.
Een laag van enkele centimeters moet voldoende zijn (zonder doek).Wat vaak vergeten wordt is dat de grond wel van te voren onkruidvrij gemaakt moet worden! De aangebrachte laag is alleen maar effectief tegen aangewaaide zaden van onkruid.Je moet echter wel alert blijven op onkruid want als deze zaden blijven liggen krijgen ze toch de kans om te kiemen.Ben je er echter op tijd bij trek je het doorgaans wel makkelijk los.Persoonlijk heb ik de Franse schors alleen gebruikt als pad van het terras naar het achterte deel van de tuin naar een verhoogd gedeelte waar ook een zitje was gerealiseerd.
Deze laatste zin is in verleden tijd aangezien het om de tuin bij mijn vorige huis gaat. ;)
Overigens gebruikte ik hier wel anti worteldoek aangezien het er voor zorgt dat er minder contact is met de vochtige grond waardoor de schors aanmerkelijk langer meegaat.

Succes en groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips