Nieuwe collectie

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Nieuwe collectie

Berichtdoor KevinC op 21 feb 2011 19:11

Leuke aankopen! :)
Momenteel heb ik nog niet echt plannen voor aankomend jaar. Maar ik ben wel eens aan het rondkijken naar een grote Brahea armata (stamhoogte van minimaal 60cm ofzo). :)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 21 feb 2011 23:01

Hallo

Ja ik heb een Jubeae, een kleine weliswaar, moet zo een jaar of 5 à 6 zijn denk ik. Die staat momenteel in een onverwarmde tomatenserre ( plastic ) bedekt met wat stro en jutte ( omdat het nu weer even 2 nachten gaat vriezen hier ) Wat me echt wel bevallen is, is de groei en frisheid van de jubeae in de vochtige september en eerste deel van oktobermaand.

Ik ben een beginnend palm liefhebber, als het jullie interesseert, nu binnen op een niet verwarme goed verluchte slaapkamer staat er een phoenix roebelinii en een soort chamadorea.
In een onverwarmde tomatenserre die overdag wat zon krijgt staat er naast de jubeae ook een brahea armata en phoenix canariensis + een paar van de rakkers bij mijn eerste posting vermeld. Deze planten staan in een pot, bij temperaturen van -4°C of minder heb ik ze telkens naar een overwarme slaapkamer gesleept. ( niet normaal al dat gesjouw )

Buiten staat er 1 trachy in de volle grond, een andere trachy in pot ( binnenkort de grond in ), de butia staat nu dus ook buiten ( redelijk groot gekocht ) maar de trots tot dusver van mijn verzameling is een chamaerops humilis, met pot en al is ie 2 m hoog. Die staat dus in een grote pot op het terras. Alles heb ik eraan gedaan om em droog te houden en af te schermen tegen wind, sneeuw en vocht. Alles wijst erop dat ie de winter is doorgekomen, we hebben hier toch zeker -9°C gehad en een paar keer -7°C.

Ook zonet nog heb ik zowat alle planten toch wat beschermd tegen de -2 °C à -3°C die ze geven voor de komende 2 nachten. het heeft voor velen iets vermakelijks op een zaterdag palmen kopen en ze 2 dagen al gaan bedekken tegen wind en (een beetje) vorst, het zij zo.

Binnenkort is het toch lente

Groeten
Guy
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 22 feb 2011 09:38

Dejagere schreef:Toch redelijk harde soorten die je gaat aanplanten maar die vooral de eerste 3 j wat meer bescherming nodig hebben.Ik zie geen Jubaea,of heb je die al?Bij de Butia ga je vooral moeten opletten voor wortelbevriezing en dit ook na de eerste 3 jaar.Wortelbesherming bij Butia wordt mijns inziens ondrschat.Gr Eddy.

Aangezien de wortels onder de grond zitten, hoe bescherm je die?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 22 feb 2011 09:44

De wortels bescherm je door boomschors bladeren dennetakken en ik doe het met juttezakken.
Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 22 feb 2011 09:50

Owwkeeejj, snelle reactie btw. :thumb_up:

Boomschors heb ik inderdaad ook gebruikt, bij de zaailingen van verleden jaar in volle grond.
En op de trachies in pot, maar hoeveel graden scheelt het denk je met of zonder boomschors?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 22 feb 2011 10:16

wsnbm schreef:Aangezien de wortels onder de grond zitten, hoe bescherm je die?

Ik leg begin november een laag gehakseld snoeihout rond de stam minstens 10 cm dik en met diameter van 1,5 meter ,als de palm wat groter wordt komende jaren ga ik de diameter van de schorscirkel zelf nog groter maken .In maart doe ik het haksel hout weg.Zo kan de grond beter opwarmen,in de plantput en op de grond zit veel lava gruis gemengd met de tuinaarde zodat het goed opwarmt en draineert,in de zomer geef ik de Butia eriospatha regelmatig extrawater,deze soort stelt dit zeker op prijs,bij te droge grond in de zomer groeit de soort niet goed.Ik geef altijd water op buitentemp uit de vijver en nooit koud leidingwater aan mijn palmen.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 feb 2011 14:38

Zoals beloofd zal ik proberen om enkele foto' s up to loaden, let wel we hebben nog heel veel werk in onze tuin, de nieuwe palmen krijgen nog wat bescherming tegen vocht en wind, daar het toch nog wat winterachtig is.
Ik was tot voortijd slechts een passief lid, dit wordt de allereerste foto die ik upload, als alles goed gaat moet dit de Chamaerops Humilis Cerafera worden.

Groetjes

Guy
Bijlagen
00006a.jpg
Chamaerops Humilis Cerafera
00006a.jpg (206.56 KiB) 3068 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 feb 2011 15:03

Sabal Minor
Bijlagen
00004a.jpg
Sabal Minor
00004a.jpg (233.84 KiB) 3065 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 feb 2011 15:07

Trachycarpus Wagnerianus
Bijlagen
00002a.jpg
Trachycarpus Wagnerianus ("groot" en klein)
00002a.jpg (221.57 KiB) 3063 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 feb 2011 15:10

Nannorrhops ritchiana silver
Bijlagen
00003a.jpg
Nannorrhops ritchiana silver
00003a.jpg (249.96 KiB) 3062 keer bekeken