door palmguy op 21 feb 2011 23:01
Hallo
Ja ik heb een Jubeae, een kleine weliswaar, moet zo een jaar of 5 à 6 zijn denk ik. Die staat momenteel in een onverwarmde tomatenserre ( plastic ) bedekt met wat stro en jutte ( omdat het nu weer even 2 nachten gaat vriezen hier ) Wat me echt wel bevallen is, is de groei en frisheid van de jubeae in de vochtige september en eerste deel van oktobermaand.
Ik ben een beginnend palm liefhebber, als het jullie interesseert, nu binnen op een niet verwarme goed verluchte slaapkamer staat er een phoenix roebelinii en een soort chamadorea.
In een onverwarmde tomatenserre die overdag wat zon krijgt staat er naast de jubeae ook een brahea armata en phoenix canariensis + een paar van de rakkers bij mijn eerste posting vermeld. Deze planten staan in een pot, bij temperaturen van -4°C of minder heb ik ze telkens naar een overwarme slaapkamer gesleept. ( niet normaal al dat gesjouw )
Buiten staat er 1 trachy in de volle grond, een andere trachy in pot ( binnenkort de grond in ), de butia staat nu dus ook buiten ( redelijk groot gekocht ) maar de trots tot dusver van mijn verzameling is een chamaerops humilis, met pot en al is ie 2 m hoog. Die staat dus in een grote pot op het terras. Alles heb ik eraan gedaan om em droog te houden en af te schermen tegen wind, sneeuw en vocht. Alles wijst erop dat ie de winter is doorgekomen, we hebben hier toch zeker -9°C gehad en een paar keer -7°C.
Ook zonet nog heb ik zowat alle planten toch wat beschermd tegen de -2 °C à -3°C die ze geven voor de komende 2 nachten. het heeft voor velen iets vermakelijks op een zaterdag palmen kopen en ze 2 dagen al gaan bedekken tegen wind en (een beetje) vorst, het zij zo.
Binnenkort is het toch lente
Groeten
Guy
Vriendelijke groeten
Guy