EDUARD schreef:Hoi, het zijn altijd zakkenvullers geweest of het nu links is of rechts is! Automobilisten worden altijd geript net door die rede die je aangeeft, ook is ons land het meest achterlijke als het om wegen belasting gaat ! en die buitenlanders lachen zich rot want wij betalen die rekening toch wel! Ik betaal al bijna €600.- aan die onzin en straks gaan de omringende buurlanden nog tol heffen ook! Blijven we maar thuis voortaan
Gr. Eduard.
Ik heb hier nog even over zitten nadenken Eduard, want het is met die kilometerheffingen en taxen voor buitenlandse weggebruikers natuurlijk wel een actuele discussie.
Nóg meer betalen dan nu lijkt me inderdaad niet wenselijk. Het mag ook geen onbetaalbare luxe worden. Het moet een kwestie van geven en nemen zijn hè.
Wél zie ik mogelijkheden de andere kant op. Zo zie je nu dat iedereen hetzelfde betaalt, ongeacht de frequentie van het gebruik. Dat is in principe vreemd. Vergelijk het bv met dit; je neemt eens een keer de trein om het weekend en je moet meteen de prijs van een jaarabonnement betalen. Zoiets is natuurlijk ondenkbaar! Niemand zou dat normaal vinden.
Maar feitelijk komt het op hetzelfde neer als het systeem van de huidige wegenbelasting.
Daarom ben ik wel gevonden voor een variabel systeem. Persoonlijk reis ik per trein naar mijn werk (3u/dag!) en gebruik de auto dus enkel in het weekend.
Maar bij zulke discussies bekijkt iedereen het natuurlijk vanuit zijn eigen standpunt hè. Dat is ook logisch.
Een soort van tol voor buitenlandse weggebruikers is ook niet heel vreemd. Zeker voor transitlanden als België. Máár (!) dan moet dit geld ook wel geïnvesteerd worden in de gebruikte infrastructuur!!!
Het huidig Belgisch wegdek is zelfs nog een heuse uitdaging voor de best uitgeruste 4x4

.
In de Alpenlanden is een vignet ook al goed ingeburgerd en daar klaagt niemand meer over.
Ook in Frankrijk is het systeem mooi vind ik; ofwel betaal je tol en rijd je over prachtige peages met geweldige rustplaatsen. Ofwel verkies je de gratis binnenwegen.
Vrgr
Niek