foto voor de aardigheid

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: foto voor de aardigheid

Berichtdoor orinoco op 25 jan 2011 22:14

Lijkt me een goed idee...We zullen eens moeten polsen wie hier belangstelling voor hebben.
Gezien het feit dat de afzonderlijke forumleden vaak ver uit elkaar wonen kan dan een centraal punt gekozen worden. :thumb_up:
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 jan 2011 22:24

Maar daarvoor hebben we natuurlijk ook de forummeetings hè ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 25 jan 2011 22:26

Maar die zijn vooralsnog niet bekend voor dit jaar.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor margaretha op 25 jan 2011 23:52

Wat een zo'n foto kan losmaken bij een mens.
Maar wees gerust, de bananaplantage had niet meer omvang dan een gemiddeld volktuinenkomplex.
Het lag vlak bij een klein dorpje.
De bananen waren voor de lokale markt.
De foto was gemaakt op Floris wat nog veel armoede kent, en dergelijke plantages geven nog wat inkomsten.
Met gif spuiten wordt daar bijna niet gedaan. Niet omdat men zo goed is voor het milieu maar eenvoudig omdat het geld ontbreekt.
En Orinoco deze foto is echt met de beste bedoelingen geplaats

gr Margaretha
margaretha

7 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 26 jan 2011 00:01

Ja dat heb je met dit soort foto's , de een vind het prachtig [ik vind de foto ook mooi] maar het gaat er daar voornamelijk om wat je zelf al aan geeft de mensen zijn arm ,kappen het bos weg dan gaat de fik erin en vervolgens zo'n plantage, en dat steekt, en dat wordt getolereerd door de overheid!
Niet op jou als persoon bedoeld maar zuiver emotioneel het gevoel wat ik er bij krijg!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 26 jan 2011 00:12

Ik vind de foto prachtig, bedankt voor het delen ervan, zeker als je beseft dat ik hoogstens 2 van die banaatjes zou kunnen planten in mijn voortuin(tje) ;)

Ik vraag me altijd af, voornamelijk aan mezelf, wat doe ik er zelf aan om het milieu mens en/of dier te ontlasten.

Tuurlijk vind ik die reclames niet leuk waarin hele stukken bos omgekapt worden voor een bankstelletje, maar koop ik ook als ik voor een nieuwe bank ga kijken ook dat speciale hout?
Nee natuurlijk niet, het mag niet duurder zijn.

Waarom rij ik niet in een wegenbelastingsvrije auto?
Met een CO2 uitstoot van onder de 100?

Ik vind het ook niet leuk als ik 10000 kippetjes in een legbatterij zie zitten, nu kopen wij toevallig scharreleieren, maar in welke mate houden we er zelf rekening mee.

Waarom investeer ik niet in zonne-energie?

Beseffen we ons goed dat bij elke aanschaf van welk product ook er een bepaalde CO2 waarde uitstoot aan hangt?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 26 jan 2011 00:58

In onze "beschaafde" wereld is de weg terug al lang geleden verloren gegaan.Meer uit onwil dan uit onvermogen denk ik.Er is hier al jaren sprake van in onbruik geraakte landbouwgrond,maar zeker in Nederland,zetten we daar liever (vaak) ongebruikte bedrijfs- en kantoorpanden neer dan dat we het opnieuw bebossen en zo op termijn in onze eigen houtbehoefte kunnen voorzien. En inderdaad, er kan bijna niets geproduceerd worden zonder CO2 uitstoot,maar we kunnen ook niet zonder een gezonde en voldoende plantengroei om dit deels weer teniet te doen.En monocultures van b.v. oliepalm,soja,bananen en ga zo maar door zullen hier niet veel tegen helpen.Een ziekte kan dergelijke soorten wereldwijd van de kaart vegen.
En bij de term "milieuvriendelijk" komt altijd weer die onvermijdelijke factor om de hoek kijken..... Wat kost dat? Alles wat ecologisch meer verantwoord is kost meer geld en dat is natuurlijk uit den boze....Ook ik ben "onvermijdelijk" natuurlijk gewend aan enige luxe maar ben zeker niet onverschillig t.o.v. wat er in de wereld gaande is.Ondanks het feit dat ik al een jaar werkloos ben,probeer ik nog altijd zoveel mogelijk "verantwoorde" producten te kopen.En gelukkig ben ik niet de enige.Als je daarvan uit zou gaan .....
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 26 jan 2011 02:24

Ik wil zeker niet afdoen aan de mooie foto die is geplaatst, waarvoor dank!

Om het debat, dat nu gaande is (en ook zeker gevoerd moet worden), nog enigzins te illusteren had ik een YouTube filmpje gevonden dat aantoont dat het niet altijd alleen puur uit armoede gebeurd.

Een kijkje op het gebruik van palmolie in Dove producten. Wat er niet moet wijken voor gigantische palmplantages, en dat allemaal voor het gewin van de grote industrie:
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 26 jan 2011 03:00

Hey Sodiac,

Top man :thumb_up: Hopelijk zeggen beelden meer dan woorden :applaus:
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 26 jan 2011 10:13

Wat een verschrikkelijk filmpje weer, de waarheid is gewoon te hard voor mij.

Ik werk op- een containerterminal voor een Zweedse papiergigant.
Ons bedrijf (SCA, kijk maar eens op het papier in het ziekenhuis) pakt het anders aan, ze kopen hele stukken land op vooral in Zweden, maar de laatste 10-tallen jaren overal ter wereld (vooral Zuid-Amerika) en planten daar hun eigen bomen, die ze vervolgens gebruiken voor de fabricage van papier.

Op de terminal is ook iemand verantwoordelijk voor het milieu, zo hebben wij bv alle truckingsbedrijven verplicht om hun vrachtauto's aan een bepaalde dieselolie emissie te voldoen, anders kom je het terrein niet op.

Verder zijn wij bezig al onze heftrucks die de rollen papier hanteren te voorzien van een roetfilter.
Hebben wij alle trucks voorzien van een afslaanregeling, als de truck 30 seconde staat te draaien zonder te bewegen slaat hij af.

Hebben wij met de portier, die een sluitronde maakt 's nachts, een regeling getroffen om ook alle lichten en airco's uit te doen.

Het zijn vaak kleine ingrepen die wel grote (gunstige) gevolgen kunnen hebben.
Ik denk echt dat het helpt dat iedereen voor zichzelf bekijkt wat kan ik eraan doen, zodat onze kleinkinderen ook nog van de aarde kunnen genieten.

Nu zijn ze bezig dat de luchtvaart en de zeevaart ook nog milieuvriendelijker worden, en daar is nog veel te halen.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips