Temperaturen

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Temperaturen

Berichtdoor Christophe op 23 feb 2011 17:27

Hier was het net aan het sneeuwen.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 23 feb 2011 17:29

Sneeuw?! :shock: Hier heeft het wat gedruppeld, meer niet... ik hoop dat er ook geen sneeuw meer komt, ik ben die kotsbeu :evil: Naja, lang kan die onmogelijk blijven liggen als we morgen 10°C krijgen...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 23 feb 2011 19:07

Inmiddels heeft de sneeuw alhier plaats gemaakt voor regen. Het flinterdunne witte laagje is dus inmiddels weer verdwenen. Voor het oosten is vooralsnog enkele cm's sneeuw voorzien.
Normaal gesproken hou ik mij niet zo bezig met dit topic,maar het laat maar even zien dat men niet te enthousiast moet worden na enkele dagen zacht weer zo vroeg in het jaar.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor amourath op 23 feb 2011 19:49

orinoco schreef:Normaal gesproken hou ik mij niet zo bezig met dit topic,maar het laat maar even zien dat men niet te enthousiast moet worden na enkele dagen zacht weer zo vroeg in het jaar.

Ieder moet het voor zichzelf in de gaten houden - ik heb alvast mijn bescherming al een tijdje opgeborgen, hier is er op 1 nacht lichte vrieskou na ook helemaal niks aan de hand dus de potten die ik al buiten heb gezet zijn daar ook gebleven.
Ik hou ook niet van het betuttelen van planten, trachy's en chamaeropsen moeten hier afharden en komen niet binnen voor 1 nacht vorst, en ze krijgen ook geen bescherming. Vroeger had ik ook lichtslangen liggen - just in case - maar deze winter heb ik het zonder gedaan en alle planten zien er perfect uit. Ik vind dus dat ik wél wat enthousiast mag worden :lol: :lol: Ik hou er sterke planten aan over, nog nooit één met speerrot gehad na de winter.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 24 feb 2011 09:05

Ik denk dat deze vorstaanval weer is gaan liggen, was +3 vanmorgen.

En persoonlijk denk ik dat het altijd fijn is als iemand enthousiast is en als palmenliefhebber lijkt het mij juist wel verstandfig het weer in de winter in de gaten te houden.

Gaat het sneeuwen, dan thermozakken over je palmen, gaat het vriezen lichtslangen aan.

Onze tropische vrienden groeien niet uit hun zelf in ons klimaat dus hebben zeker in de winter een handje nodig!
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 24 feb 2011 10:00

wsnbm schreef:Onze tropische vrienden groeien niet uit hun zelf in ons klimaat dus hebben zeker in de winter een handje nodig!

Precies ! En dat is ook de reden waarom ik nooit iemand aan zal raden om ook maar iets anders dan een fortunei of een wagnerianus in volle grond aan te planten. Nog maar enkele jaren geleden werd er nog volop geexperimenteerd met allerhande "koudebestendige" planten,veelal op niets anders dan teleurstelling uitlopend. Beste voorbeeld is Trithrinax campestris. Maar ook "gekkere" soorten als Chamaedorea radicalis en C. microspadix. Ik heb uiteraard bewondering voor de mensen die vaak de meest fantastische winterbescherming aanbrengen,maar dat is aan mij niet besteed :? .
Meer dan de koppen van de Dicksonia's inpakken en een laag blad over de bovengronds afgestorven Hedychium soorten zul je mij niet zien doen.
En realistisch gezien,na vele jaren worden vele planten zo groot (of het nu omvang of hoogte is) dat inpakken of iets dergelijks geen optie meer is. En als het eenmaal zover is, is het des te dramatischer een palm o.i.d. het loodje te zien leggen....
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 24 feb 2011 10:53

Ben ik het ook helemaal mee eens!

Maar ik kan het wel waarderen dat mensen er een sport van maken die grote Phoenix toch de winter door te krijgen.
Aan de andere kant heb ik nu zelf ook 4 palen om mijn butia gezet met folie eromheen met een dakje.
Terwijl deze -11 graden zou kunnen handlen, dat wordt volgend gewoon een thermozak over de samen gebonden kroon en een lichtslang voor de extreme omstandigheden.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 feb 2011 12:04

Zolang je je bewust bent voor het risico en de gevolgen lijkt me dat geen probleem.
Jubaea's, Butia's, Brahea's en zelfs een Phoenix theophrastii lijken mij wel een experimentje waard.
Bij palmen die al moeite hebben bij -5°C is het natuurlijk veel risicovoller en op langer termijn niet realistisch meer.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 01 maart 2011 10:10

Opgelet in het 2de deel van deze week, opnieuw lichte nachtvorst in bepaalde delen van het land. Niets om ons zorgen over te maken maar een gewaarschuwd man/vrouw is er 2 waard ;) Overdag droog en volle bak zon dus dat zal de plantjes deugd doen!
De dagtemperaturen gaan langzaamaan omhoog en eind volgende week gaan we weer naar 12°C - laat het gras maar groeien! 8-)
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 maart 2011 10:27

amourath schreef:laat het gras maar groeien! 8-)

Ahnee, pfff.
#niekdieeenhekelheeftaangrasmaaien :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips