Oprit

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Oprit

Berichtdoor amourath op 16 maart 2010 21:27

Met kids is het moeilijk he, je wil ze inderdaad niet overbeschermen maar aan de andere kant... moet je ze soms ook wel beschermen tegen hun onbezonnenheid. Ik heb aan die agave gewoon een ferme snee in mijn been overgehouden - niks erg, dat groeit weer dicht - maar ik had ook kunnen struikelen en zo met m'n gezicht in de plant vallen... Als ouder wil je echt niet meemaken dat je kind voor het leven verminkt is doordat jij dacht dat hij/zij er zelf wel achter zou komen... :?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 16 maart 2010 21:31

Ikzelf ben opgegroeit tussen stekelige planten zoals agave en yucca's en ook tussen giftige planten zoals brugmansia maar ik heb nooit iets erg voorgehad.
Mijn ouders wezen mij altijd goed op de gevaren van de planten zonder overbeschermend te zijn.

Rond de vijver lag vroeger een plantenborder van ongeveer 60cm breed en ik mocht niet over de scheidingslijn tussen de gazon en de planten komen. Algoed want ik ben als klein pattoterke eens gestruikeld en ik lag met een deel van mijn bovenlijf in de vijver... Als ik dichter bij de vijver stond had ik er misschien helemaal ingelegen... :o

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 maart 2010 21:38

Hoi, ligt het wel aan de leeftijd waar je over praat, vind inderdaad dat er veel overzorg is, zo worden ze nooit zelfstandig! Zelf leren, het snelste leerproces! Waren vroeger de tijden anders, minder auto's en altijd kinderen op straat! Dat was de enige straf waar ze mij mee konden hebben! Binnen blijven!
Maar nogmaals een kind wat aan een vlam voelt, doet dat geen 2e keer en dat geld ook voor scherpen delen aan planten, zo heeft iedere plant zijn eigen verdediging, in alle vormen! Toch mooi geregeld. alleen de mens de Grote vernietiger!! Die is niet te stoppen! Helaas.
Gr Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 16 maart 2010 22:11

Vind dit toch iets te ver gaan kinderen brandwonden laten oplopen omdat het bij het leer proces hoort
of een oog uit prikken door een agave dit wil je als ouder niet op je geweten hebben.
En waar gebeuren de meeste ongevallen?thuis natuurlijk!
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 16 maart 2010 22:19

lapalmeraie schreef:Een vijver is altijd mooi maar met mijn zoontje van 4 en een 2e op komst ook niet ideaal.

Proficiat.

Mijn vijvertje wordt afgeschermd aan het diepe gedeelte door een planten boord en een verhoogde bankirai waterbak.
Het beekje-moeras gedeelte loopt naast het terras. Hierop mogen ze eentjes vissen en kikkers tellen.

Het is inderdaad zo dat vriendjes vaak meer schade aanrichten dan je eigen kinderen :(

Peter

Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 maart 2010 14:19

p e t e r schreef:Proficiat.

Bedankt ;)

Tja opvoeding... geen gemakkelijk item hè. Daarom ging we weer ontopic in de makkelijkere zaken als inrichting van deze tuin... alhoewel makkelijk.. :?

Gisteren heb ik snel even de passiflora verplant van de kant met de voetballende buurjongens naar de andere kant. De bovengrondse delen zagen er verdord uit maar hebben als je met de nagel een beetje bast weghaalt wel nog groene stengels. Ben benieuwd of en wanneer hij weer uitloopt. In ieder geval staan er ook alweer nieuwe zaailingen binnen te wachten op aanplant in dezelfde border. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 17 maart 2010 14:53

Passiflora is wel sterk, komt wel goed. Ik heb gisteren eens gekeken bij mijn clematis piilu gekeken (stond de hele winter buiten in een pot, onbeschermd) en er vormen zich ook al knoppen dus dat komt goed :) Misschien ook een leuke voor jouw bekaertdraad? De combinatie van clematis + wisteria is ook een aanrader, is echt prachtig!

Afbeelding
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 17 maart 2010 14:58

Inderdaad prachtig amourath! :shock:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 maart 2010 15:42

Inderdaad mooi, een wisteria stond er al! :) Alleen jammer dat die niet wintergroen zijn...
Daarom komt daar een heidemat zodat het 's winters niet zo open en bloot is.

Gisteren heb ik ook enkele stukjes klimop geplukt en rechtstreeks in de grond gezet in het einde van de tuin als experiment. Is een sterke plant dus met een beetje geluk schiet hij weer in gang :mrgreen:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 17 maart 2010 15:56

lapalmeraie schreef:Gisteren heb ik ook enkele stukjes klimop geplukt en rechtstreeks in de grond gezet in het einde van de tuin als experiment. Is een sterke plant dus met een beetje geluk schiet hij weer in gang :mrgreen:

Hou die ook maar in het oog dan, behoorlijk invasief! Onze buren hebben er als grondbedekking, en die komt ondertussen ook in onze tuin, kruipend over de grond maar ook gewoon door een coniferenhaag heen... ik zet er af en toe eens de schaar in voor ze kunnen wortelen...
amourath

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips