Schade winter 2011-2012

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Schade winter 2011-2012

Berichtdoor palmguy op 19 maart 2012 22:01

Hallo allen,

Mijn verzameling exoten is (nog) niet enorm uitgebreid, ziehier de balans van de jongens die de ganse tijd hebben buiten gestaan dus ook de 2 weken barre winterkoude begin februari. Het is hier ongeveer -14 °C geweest en ik gebruik geen verwarming, lichtslangen od.

Planten die het vrijwel zeker hebben gehaald

Yucca Rostrata, ( volle grond ) : geen zichtbare schade, lichte groei lijkt te beginnen
Rapidophyllum Hystrix ( volle grond ) : enkele bruine plekken, groei herneemt (zeer) langzaam
Trachycarpus Fortunei var Wagnerianus ( volle grond ) : beperkte bladschade, groei herneemt, speer ziet er prima uit
Trachycarpus Fortunei var Wagnerianus ( in geisoleerde pot ) : geen bladschade, groei herneemt, speer ziet er prima uit
Musa Basjo stam niet verloren ( maar is wel kantje boordje geweest )

Planten zonder (tot dusver) echt zichtbare schade

Trithrinax Campestris ( volle grond ) : geen enkele schade, lijkt supergezond, ... maar misschien nog iets te vroeg om victorie te kraaien
Butia Eriospatha ( volle grond ) : enkel schade aan één veer ... maar waarschijnlijk komt de schade nog

Planten die minstens een serieuse klap hebben gekregen, waarvan recuperatie minstens onzeker is.

Chamaerops Humilis (normal) : ( in geisoleerde pot ) : stamdiameter 40 cm, had 5 speren waarvan ik er 3 moeiteloos kon uittrekken, de 2 andere speren blijven gezond, duidelijk een serieuse klap gehad, veel bladschade. De plant is als het ware aan het vechten, duidelijk verval onderste bladeren, prognose onzeker maar toch niet hopeloos
Chamaerops Humilis var Vulcano : ( in geisoleerde pot ), speerrot, verval gaat verder, prognose, vrij slecht
Chamaerops Humilis var Cerifera : ( in volle grond ), speerrot, totaal verval , prognose hopeloos
Trachycarpus Fortunei ( in volle grond ) : speerrot, prognose onzeker maar niet kansloos
Trachycarpus Fortunei ( in volle grond ) : speerrot en totaal verval, prognose ongunstig

De andere jongens in pot zoals oa een Chilensis, Brahea A, T. Princeps, D. Antartica heb ik tijdig in de garage geplaatst, kwestie niet alles te verliezen ( dat kost me wel een fles champagne per plant, beloofd aan m'n vrouw )

Het is dus al bij al een matige, realistische balans, gelukkig is niet alles naar de plantenhemel, dat zou me te deprimerend zijn geweest. Binnenkort weer enkele inkopen.
Laatst bijgewerkt door palmguy op 20 maart 2012 08:31, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 19 maart 2012 23:31

De oleander heb ik binnen gezet en ingepakt. heeft -15 gehad. Het blad is afgestorven en de groot gedeelte van de takken zijn afgestorven. Maar..... :D Ik heb nog levend hout ontdekt dus ben heel erg benieuwd!!

Alle winterharde opuntia's, ficus, yucca's zijn geslaagt voor de vorst-examen! ;)
Mogen dus mooi de volle grond in!

Brugmansia heeft het goed gedaan in de garage, voledig donker en altijd iets boven 0 graden.
Perfect! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 20 maart 2012 10:54

Hoi John jammer van die grote schade ik leef met je mee ,misschien knapt er noch wat op.
Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips