Hallo allen,
Mijn verzameling exoten is (nog) niet enorm uitgebreid, ziehier de balans van de jongens die de ganse tijd hebben buiten gestaan dus ook de 2 weken barre winterkoude begin februari. Het is hier ongeveer -14 °C geweest en ik gebruik geen verwarming, lichtslangen od.
Planten die het vrijwel zeker hebben gehaald
Yucca Rostrata, ( volle grond ) : geen zichtbare schade, lichte groei lijkt te beginnen
Rapidophyllum Hystrix ( volle grond ) : enkele bruine plekken, groei herneemt (zeer) langzaam
Trachycarpus Fortunei var Wagnerianus ( volle grond ) : beperkte bladschade, groei herneemt, speer ziet er prima uit
Trachycarpus Fortunei var Wagnerianus ( in geisoleerde pot ) : geen bladschade, groei herneemt, speer ziet er prima uit
Musa Basjo stam niet verloren ( maar is wel kantje boordje geweest )
Planten zonder (tot dusver) echt zichtbare schade
Trithrinax Campestris ( volle grond ) : geen enkele schade, lijkt supergezond, ... maar misschien nog iets te vroeg om victorie te kraaien
Butia Eriospatha ( volle grond ) : enkel schade aan één veer ... maar waarschijnlijk komt de schade nog
Planten die minstens een serieuse klap hebben gekregen, waarvan recuperatie minstens onzeker is.
Chamaerops Humilis (normal) : ( in geisoleerde pot ) : stamdiameter 40 cm, had 5 speren waarvan ik er 3 moeiteloos kon uittrekken, de 2 andere speren blijven gezond, duidelijk een serieuse klap gehad, veel bladschade. De plant is als het ware aan het vechten, duidelijk verval onderste bladeren, prognose onzeker maar toch niet hopeloos
Chamaerops Humilis var Vulcano : ( in geisoleerde pot ), speerrot, verval gaat verder, prognose, vrij slecht
Chamaerops Humilis var Cerifera : ( in volle grond ), speerrot, totaal verval , prognose hopeloos
Trachycarpus Fortunei ( in volle grond ) : speerrot, prognose onzeker maar niet kansloos
Trachycarpus Fortunei ( in volle grond ) : speerrot en totaal verval, prognose ongunstig
De andere jongens in pot zoals oa een Chilensis, Brahea A, T. Princeps, D. Antartica heb ik tijdig in de garage geplaatst, kwestie niet alles te verliezen ( dat kost me wel een fles champagne per plant, beloofd aan m'n vrouw )
Het is dus al bij al een matige, realistische balans, gelukkig is niet alles naar de plantenhemel, dat zou me te deprimerend zijn geweest. Binnenkort weer enkele inkopen.