De lente is in het land!

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

De lente is in het land!

Berichtdoor Christophe op 02 maart 2010 16:32

... of meer bepaald, in mijn serre :)

Hoewel het was prachtig weer vandaag en de krokussen stonden er prachtig bij! :D

Ik kwam net in de serre en het was er stikkeheet. Tot mijn verbazing zag ik dat de Sequoia sempervirens, de Albizzia, de Gunnera manicata en sommige banaantjes al begonnen met nieuwe blaadjes aan te maken!

Gunnera manicata
Gunnera manicata.JPG
Gunnera manicata. Merk op dat het tweede blad ook al klaar staat :-)
Gunnera manicata.JPG (150.15 KiB) 4037 keer bekeken

Sequoia sempervirens (merk ook de albizia op)
sequoia sempervirens (2).JPG
Sequoia sempervirens zaailing + albizia
sequoia sempervirens (2).JPG (196.1 KiB) 4037 keer bekeken

Sequoia sempervirens
Sequoia sempervirens.JPG
Sequoia sempervirens zaailing
Sequoia sempervirens.JPG (134.8 KiB) 4037 keer bekeken

En toen was de camera leeg :(

De foto's zijn niet zo scherp getrokken. Sommigen van het forum zijn hier echte experts in. Zal wel aan de camera liggen :lol:

Christophe :)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Re: De lente is in het land!

Berichtdoor amourath op 02 maart 2010 16:44

Christophe schreef:
De foto's zijn niet zo scherp getrokken. Sommigen van het forum zijn hier echte experts in. Zal wel aan de camera liggen :lol:

Neen, ligt aan jou :lol: je wilt te dicht komen bij jouw planten waardoor de lens niet meer kan scherpstellen - zie maar naar zo'n foto's, de achtergrond is wél scherp :)
Dus: verder gaan staan en inzoomen, of beter nog: de macro-functie gebruiken! (Bij dat laatste zal je ook moeten flitsen, voor macro heb je veel meer lichtinval nodig)

Leuk om zien trouwens! Bij mij is het - op krokusjes na - nog vrij stil, hoewel ik toch dikker wordende bloemknoppen zie bij de cercis siliquastrum, magnolia en camelia! Nu maar hopen dat die niet te hard gaan afzien deze week...
Laatst bijgewerkt door amourath op 02 maart 2010 16:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 02 maart 2010 16:45

Christophe schreef:Zal wel aan de camera liggen :lol:

Wat een uitvlucht.... :roll:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 maart 2010 16:53

Hey Amourath,

Fotografie is niet m'n sterkste kant maar wil het wel graag leren. Ik merk bij Niek z'n foto's dat hij deze wel scherp krijgt en dat de achtergrond wazig is. Dus wat ik doe is gewoon wat dichter gaan staan ... maar dit is dus blijkbaar niet de beste manier ... :?

Foto van Niek:
Afbeelding

Fototoestel dat ik gebruik = Canon SX100

Alvast bedankt voor beetje info. :)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 02 maart 2010 17:14

Christophe schreef:Hey Amourath,

Fotografie is niet m'n sterkste kant maar wil het wel graag leren. Ik merk bij Niek z'n foto's dat hij deze wel scherp krijgt en dat de achtergrond wazig is. Dus wat ik doe is gewoon wat dichter gaan staan ... maar dit is dus blijkbaar niet de beste manier ... :?

Je weet ook niet met welk fototoestel dat was (het was een sony) en of die foto uitgeknipt is of niet :) Wat je wél weet is dat hij voldoende afstand had om te kunnen focussen op het plantje, waardoor de achtergrond wazig wordt (dat komt door het diafragma-getal maar dat uitleggen brengt ons te ver).
Als je plantjes van dichtbij wil fotograferen moet je zorgen voor 1) voldoende licht (bij Niek is er méér omgevingslicht, hij heeft niet geflitst) en 2) voldoende afstand. Als je dicht wil gaan met zo'n compact-toestel kan je beter op macro overschakelen, dan krijg je geen focus-problemen. Gewoon eens proberen :)

Je kan ook gewoon veraf blijven en jouw lens dichterbij laten komen, door te zoomen. Zo doe ik het meestal :) Deze banaantjes zijn gefotografeerd vanop 4 meter afstand:
Afbeelding
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 maart 2010 17:33

Christophe schreef:Ik merk bij Niek z'n foto's dat hij deze wel scherp krijgt en dat de achtergrond wazig is. Dus wat ik doe is gewoon wat dichter gaan staan ... maar dit is dus blijkbaar niet de beste manier ... :?

Tnx :thai:

Ik gebruik een gewoon compact cameraatje van Canon hoor.
Maar ik moet wel bekennen dat ik ooit nog als fotograaf gewerkt heb tijdens m'n studie, de basis is mij dus niet vreemd ;)

De macro functie (met zo'n bloem weergegeven op het toestel) is wel heel beperkt hoor op die campact camera's. Heel dichtbij kun je ook niet komen. Je moet in ieder geval goed letten op hetgeen hij pakt om te focussen. Meestal verandert het "kruis" in beeld van kleur als hij scherp beeld heeft.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 02 maart 2010 17:51

lapalmeraie schreef:Ik gebruik een gewoon compact cameraatje van Canon hoor.

De dioon is volgens de EXIF met een sony gefotografeerd, ben je zeker? :lol:

lapalmeraie schreef:De macro functie (met zo'n bloem weergegeven op het toestel) is wel heel beperkt hoor op die campact camera's. Heel dichtbij kun je ook niet komen.

Dat is dus een misverstand :) Een compactcamera is veel gemakkelijker om macro-opnames te maken dan een dure macrolens bvb, omdat ze een groot scherptediepte-voordeel hebben. Wordt door héél veel macro-fotografen gebruikt (maar dat geven ze niet graag toe ;) )
Onderstaande foto's zijn met een compact camera gemaakt, dat lijkt me behoorlijk dicht :lol:

Kodak EasyShare V610 Dual Lens:
Afbeelding

Canon Poweshot A70:
Afbeelding
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 maart 2010 17:52

Mja, lukt al een beetje beter. Ik heb het fototoestelletje ingesteld op beste kwaliteit, dan vanop een meter afstand getrokken, en een stukje foto eruit geknipt

En dit is het resultaat :oops:
Sequoia sempervirens.JPG
Sequoia sempervirens.JPG (383.05 KiB) 3985 keer bekeken

Is al een beetje beter, maar toch niet zoals bij Niek hé ...

Deze banaantjes zijn gefotografeerd vanop 4 meter afstand:

Met een lens van 4 meter diameter zeker :lol: Nee, grapje. Is dat van bij jou in de tuin? Ik wil ook graag roze banaantjes graag dit jaar ;)

Christophe
PS: Zoals je merkt worden foto's die je upload en in het bericht plaatst niet meer met een scroll-bar weergegeven ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 02 maart 2010 18:11

Christophe schreef:Mja, lukt al een beetje beter. Ik heb het fototoestelletje ingesteld op beste kwaliteit, dan vanop een meter afstand getrokken, en een stukje foto eruit geknipt

En dit is het resultaat :oops:
Sequoia sempervirens.JPG

Is al een beetje beter, maar toch niet zoals bij Niek hé ...

Is toch al veel beter! Ik zie al welk plantje het is nu :lol:
Hou ook rekening met het licht: wat voor het menselijk oog 'licht' is, is dat voor een lens niet. Als er weinig licht is, krijg je een langere sluitertijd waardoor je al snel bewegingsonscherpte krijgt. Je toestel ergens op neerzetten en de timer gebruiken wil dan wel eens helpen ;) (of een statief uiteraard)

Christophe schreef:Met een lens van 4 meter diameter zeker :lol: Nee, grapje. Is dat van bij jou in de tuin? Ik wil ook graag roze banaantjes graag dit jaar ;)

Nee hoor, geen 4 meter, maar wel een redelijke tele natuurlijk. Dat is mijn velutina van afgelopen zomer ja :) Ik vind zo'n detailfoto's leuk, wanneer je echt de haartjes ziet staan.

Christophe schreef:PS: Zoals je merkt worden foto's die je upload en in het bericht plaatst niet meer met een scroll-bar weergegeven ;)

:thai:
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 maart 2010 19:19

Bedankt voor de info ;) Ik zal er in het vervolg beter op letten, en eens wat meer testen.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips