Veiling planten

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Veiling planten

Berichtdoor erna op 20 feb 2014 09:51

Hallo allen,

Ter informatie : veiling van exotische planten, oa. olijf, druiven, trachycarpus, brahea armata, phoenix, washingtonia, steeneik, kurkeik... van een Spaanse plantenkwekerij, loopt af op 12 maart.

Te zien op www.openbare-verkopen.be

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Re: Veiling planten

Berichtdoor lapalmeraie op 20 feb 2014 11:46

Is blijkbaar nogmaals een openbare verkoop van FC plants? Op te halen in Ardooie dus.
Staan interessante dingen tussen :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 20 feb 2014 15:25

Ik heb dat een keertje met Trachycarpus wagnerianus gedaan, en wil het mensen sterk afraden, of in ieder geval op de gevaren wijzen waarna ze hun eigen oordeel kunnen vellen.

Je biedt op kavels die je niet ziet, dus je hebt totaal geen idee hoe de planten die je inmiddels verplicht bent te kopen, eruitzien!
Bij mij was een deel van de planten totaal niet geworteld bijvoorbeeld!
De veiler neemt een foto van een volgend hem reprasentatieve kavel.

Voor een aantal bedrijven is dit een reguliere manier van hun producten verkopen/aan de man brengen. Door het bieden wordt er het maximale uitgehaald, en kopers moeten het zelf op komen halen dus daar heeft de verkoper ok geen werk meer aan.
Biedrijven (zoals in het verleden Wagneri B.V.) kunnen op een of andere manier herhaaldelijk een faillisement aanvragen en zo hun planten aanbieden op veilingsites. Hoe het precies werkt weet ik niet, en dat interesseert me ook niet, alleen er zit een vies luchtje aan en zoals ik al zei: de klant is er vaak de dupe van.

Een gewaarschuwd mens telt vor twee ;)

Als het echter om een echte eenmalige failissementsverkoop gaat heb ik te vroeg geroepen, en kan het weldegelijk interessant zijn, maar dan nog, er is maar 1 foto van een representatieve kavel en je weet feitelijk niet wat je koopt dus wees voorzichtig.
Ook komt er nog btw en opgeld bij, reken jezelf niet te snel rijk.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 feb 2014 15:54

Een 'Daisy Lorion' spreekt me wel aan :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 20 feb 2014 16:06

normaal is er altijd een bezoekdag waar je de loten kan bezichtigen
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 feb 2014 16:15

draco schreef:Een 'Daisy Lorion' spreekt me wel aan :lol:

Die zag ik ook staan :lol:
Of cactus cycas.... :fluiten:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 20 feb 2014 17:18

Volgens mij betreft het geen gewone failliesementsverkoop. Ik vermoed dat dit gewoon een lot planten is die opgekocht zijn. De laatste keer dat ik aan FCplants passeerde meende ik daar terug planten te zien staan. Misschien zijn het deze die nu te koop zijn.

Trouwens wat mij nog zeer sterk is bijgebleven bij de effectieve faillissementsverkoop van FCplants vorig jaar is dat bijna ALLE planten aan een hogere geboden prijs zijn verkocht dan de gewone winkelprijs die op de pot stond vermeld. Reken daar nog de kosten bij en ik vond het persoonlijk gewoon zotte prijzen.
Vooral het systeem van extra tijd bij biedingen in de laatste 5min doet de prijs geweldig omhoog gaan.
Iemand een idee hoe het nu geregeld is?
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor erna op 20 feb 2014 18:12

Hallo Geert,

Er staan inderdaad een aantal planten bij fc plants, maar ik denk niet dat alle aangeboden planten daar staan.
De vorige verkoop was bij Troostwijck, de prijzen waren toen veel te duur. Ikzelf had geluk nog een aantal trachys te kunnen aanschaffen aan een goedkopere prijs, nog voor de veiling, op de veiling zelf had ik op eentje geboden dat daarna aan het driedubbele van de instelprijs verkocht werd.
Bij Openbare verkopen is het systeem hetzelfde, in de laatste 5 minuten bieden, komt er automatisch 5 minuten bij. Ook een nadeel : je moet altijd hoger bieden dan de instelprijs, dus bij een plant die op 70 euro instelprijs staat, moet je meteen al 80 euro bieden.
Je kan op voorhand ook het totaal te betalen bedrag weten, vooraleer een bod te doen. Wzt me wel opviel : sommige planten staan aan 21 % btw, andere aan 6 % . Normaal zou het voor planten overal 6 procent moeten zijn.
Je kan ze ook thuis laten leveren, maar de kostprijs staat ook niet vermeld.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 20 feb 2014 19:36

Dit is idd een lot aangekocht bij een kweker in Spanje, ik herken de kweker. en via veiling te koop aangeboden om meer geld te kunnen verdienen dan normaal. Je betaald uiteindelijk meer dan in een plantencentrum na het bieden,btw en kosten. vb een palm van €70 kost je uiteindelijk toch al €100.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 20 feb 2014 20:42

griphuz schreef:Ik heb dat een keertje met Trachycarpus wagnerianus gedaan, en wil het mensen sterk afraden, of in ieder geval op de gevaren wijzen waarna ze hun eigen oordeel kunnen vellen.

Je biedt op kavels die je niet ziet, dus je hebt totaal geen idee hoe de planten die je inmiddels verplicht bent te kopen, eruitzien!
Bij mij was een deel van de planten totaal niet geworteld bijvoorbeeld!
De veiler neemt een foto van een volgend hem reprasentatieve kavel.

Voor een aantal bedrijven is dit een reguliere manier van hun producten verkopen/aan de man brengen. Door het bieden wordt er het maximale uitgehaald, en kopers moeten het zelf op komen halen dus daar heeft de verkoper ok geen werk meer aan.
Biedrijven (zoals in het verleden Wagneri B.V.) kunnen op een of andere manier herhaaldelijk een faillisement aanvragen en zo hun planten aanbieden op veilingsites. Hoe het precies werkt weet ik niet, en dat interesseert me ook niet, alleen er zit een vies luchtje aan en zoals ik al zei: de klant is er vaak de dupe van.

Een gewaarschuwd mens telt vor twee ;)

Als het echter om een echte eenmalige failissementsverkoop gaat heb ik te vroeg geroepen, en kan het weldegelijk interessant zijn, maar dan nog, er is maar 1 foto van een representatieve kavel en je weet feitelijk niet wat je koopt dus wees voorzichtig.
Ook komt er nog btw en opgeld bij, reken jezelf niet te snel rijk.

Groetjes,
Remko.

Ik had er toen 2 gekocht bij Wagneri en die waren ook heel slecht geworteld.
Nou die zijn na die horror winters daarna allebei weg :(
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips