Wanneer ompotten/oppotten pot- en kuipplanten

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Wanneer ompotten/oppotten pot- en kuipplanten

Berichtdoor PalmPat op 24 feb 2015 15:07

Iets waar we geregeld mee te maken hebben, als liefhebbers die hun groen goed verzorgen, is het verpotten, oppotten, over potten van ons spul naar een grotere, ruimere pot.

Wanneer verpotten jullie de pot-, kuip-, terrasplanten?
-In het najaar, voor de winterrust (en/of winteropslag)
-In het voorjaar, voor het begin het nieuwe groeiseizoen
Wat is het verstandigst of wat zijn eventuele richtlijnen?
Laatst bijgewerkt door PalmPat op 24 feb 2015 21:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Re: Ompotten/oppotten pot- en kuipplanten

Berichtdoor Sub T op 24 feb 2015 15:20

grote planten best altijd in voorjaar verpotten, ik houd mij daar elk jaar een weekendje mee bezig, zo hebben ze goede verse grond ter beschikking tijdens het groeiseizoen. Voor de winterrust is niet ideaal, je zou de plant onnodig extra verzwakken. Na de zomer kan ook goed dan heeft de plant nog kans om te wortelen maar dan kan je best geen te grote pot nemen omdat anders het gevaar bestaat dat de grond te nat blijft in de winter.
Hangt er ook vanaf welke plant vind ik, ik zou bv. palmen enkel in het voorjaar verpotten, maar bananen ofzo bijna het hele groeiseizoen.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor erna op 24 feb 2015 16:16

Hetzelfde hier,

Enkel verpotten in het voorjaar.

Behalve bij aankoop van nieuwe planten, deze verpot ik het ganse jaar door, behalve in de winter.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor batdah op 24 feb 2015 16:52

Ik ga nu beginnen met verpotten..normaal doe ik dat als alles naar buiten gaat(april) maar nu alles in een verwarmde kas staat en het meeste hier al aan de groei begonnen is..is dit hier een prima tijdstip..planten als Citrus verpot je best als ze in volle groei zijn(zomer!)

Voor de winter maak ik enkel de planten schoon en snoei ik sommigen terug(planten die op eenjarig hout bloeien zoals Hibiscus, Abutilon en Brugmansia)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 24 feb 2015 19:23

Verpotten doe ik in maart. Hier bij mij op het terrein in Ermelo hebben ze een levensgrote composthoop waar het heerlijk van snoepen is. Daar rij ik altijd even de kruiwagen naartoe. Dat vruchtbaar goedje wordt kwistig gemengd door de nieuwe potgrond. Tevens worden er osmocote korrels door gemengd. Om het helemaal compleet te maken leg ik nog flink wat koemoestkorrels bovenop de nieuwe potaarde.

Zo kunnen de potplanten er weer een heel jaar tegen aan. Ik heb ze tot nu toe nog niet horen klagen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 24 feb 2015 20:59

Ik begrijp dus dat iedereen (tot nu toe) de voorkeur geeft aan verpotten in het voorjaar.
Doe ik zelf overigens ook, echter heb ik laatst ergens gelezen (vraag me niet meer waar) dat je net zo goed kunt verpotten na de zomer in het najaar. Dan komt de plant (en het wortelgestel) juist tot rust, dus zou het minder schadelijk kunnen zijn. Eenmaal voorjaar kan de plant/het wortelgestel direct gaan groeien, wanneer de plant de tijd zelf rijp acht, zonder dat je nog aan de wortels zou hoeven komen.
Verpotten in het voorjaar zou (volgens dat verhaal) juist zorgen voor onrust bij de plant. Als de plant al zou zijn begonnen aan herstel en dus groei, dan zou je de plant (door het verpotten) laten schrikken en/of jonge/nieuwe wortels beschadigen, waardoor ie er langer zou doen om weer tot groei te komen.

Kunnen jullie die stelling volgen en zit er iets in?

Wat me overigens wel opvalt is dat jullie al vroeg in het voorjaar (nu/in Maart) verpotten. Doen jullie dat dan wel bewust voordat de groei bij de plant begint (Dus om inderdaad het wortelgestel niet te laten schrikken)?
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 24 feb 2015 21:19

PalmPat schreef:Wat me overigens wel opvalt is dat jullie al vroeg in het voorjaar (nu/in Maart) verpotten. Doen jullie dat dan wel bewust voordat de groei bij de plant begint (Dus om inderdaad het wortelgestel niet te laten schrikken)?

Ja, bewust. Wanneer de plant nog in rust verkeert. Verpotten zou ik nooit (nu ja, nooit? liever niet) in Mei doen. Dat zou de plant inderdaad te veel verstoren in zijn groei.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Re: Wanneer ompotten/oppotten pot- en kuipplanten

Berichtdoor lapalmeraie op 25 feb 2015 09:41

Ik heb niet echt een vaste verpot periode.
Ik verpot wanneer dat nodig is. In het najaar gebeurt dat voor de terrasplanten dus sowieso niet meer aangezien de groei dan toch stil valt.
Verder is het dus gewoon op gevoel: pot te klein = verpotten.
Bij planten die daar gevoelig voor zijn is het kwestie van niet te lang te wachten.
Zo is de verstoring minimaal.
Mijn Bismarckia's zijn bv totaal niet stil gevallen na het verpotten.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Re: Wanneer ompotten/oppotten pot- en kuipplanten

Berichtdoor JmC4c op 25 feb 2015 12:28

Hier net als Niek, enkel niet tijdens de winter.
Maar vanaf groei tevoorschijn komt en ik zie wortels onderaan de pot, moet ik mezelf tegenhouden of die krijgt een nieuwe pot. Zo heb ik planten die ik wel tot 3 maal per jaar verpot, tijdens het seizoen. Eigenlijk wat overdreven, verpotter dus :)

Grtz,
JM
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips