Tips en ideeën gevraagd voor onze schutting

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Tips en ideeën gevraagd voor onze schutting

Berichtdoor RichardM op 24 jun 2010 10:36

Hallo,

Wij hebben de plannen om onze tuin aan te gaan pakken en kunnen wel wat ideeën en tips gebruiken.

Het eerste waar ik eigenlijk tegenaan loop is de schutting die wij nu hebben staan.
Het is een houten schutting,maar deze is ooit blauw gebeitst,en daar wil ik vanaf eigenlijk.
Ik wil een natuurlijk uitstraling krijgen en daar pas blauw niet echt bij.
Nu kan ik hem natuurlijk weer opnieuw gaan beitsen,maar ben ik bang dat ik hem eerst moet gaan schuren,aangezien ik iets van zandkleur wil hebben.
Ook heb ik al zitten denken om er bamboe of rietmatten tegen aan te plaatsen,maar dit wordt vrij prijzig en we willen eigenlijk een budget oplossing ;)
En om nu alle schuttingen te gaan schuren zie ik niet echt zitten.

Hier even een foto:
Afbeelding

Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven.

Bedankt alvast.
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Re: Tips en ideeën gevraagd voor onze schutting

Berichtdoor amourath op 24 jun 2010 10:53

Als het een budget-oplossing moet zijn vrees ik dat schuren de enige oplossing is... dat wordt een leuk werkje, maar ach, het is mooi weer :D

Los daarvan, mijn bescheiden mening: dat blauw geeft wel een mooi contrast met de palmen! Mij doet het wat denken aan Griekenland, in combinatie met wit en aardetinten lijkt het me zelfs best ok van kleur :) Misschien is dat ook een optie ;)
Afbeelding

Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 jun 2010 13:30

Anders kun je hem volledig laten begroeien met mooie klimplanten (Wilde wingerd, Toscaanse jasmijn, passiflora,... zijn mijn favorieten ;) )

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor RichardM op 24 jun 2010 13:34

Dat Griekse gevoel was inderdaad ook de basis toen ik de schutting blauw ging beitsen.
Maar ik moet nu zeggen dat het me aardig begint te vervelen ;)

Laten begroeien is inderdaad ook nog een optie,daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan.
Het enige is dat ik wel veel geduld moet hebben eer dat ik geen blauw meer zal zien,maar zeker een goede optie.

Wat zijn kleurige en snelle groeiers die eventueel in de winter ook geen last zullen hebben?
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 24 jun 2010 13:56

RichardM schreef:Laten begroeien is inderdaad ook nog een optie,daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan.
Het enige is dat ik wel veel geduld moet hebben eer dat ik geen blauw meer zal zien,maar zeker een goede optie.

Wat zijn kleurige en snelle groeiers die eventueel in de winter ook geen last zullen hebben?

Lees even dit topic door, daar staan al vrij veel suggesties!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor erna op 24 jun 2010 14:30

Hallo,
Persoonlijk vind ik dat blauw wel mooi.
Eventueel inderdaad wat klimplanten laten tegenaan groeien, ik zou eerder opteren voor witte bloemen, zal een mooi contrast geven met dat blauw. Bruidssluier, kamperfoelie ( groeit wel zeer vlug dicht ) jasmijn...

beste groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Patty op 24 jun 2010 18:59

Wat je ook zou kunnen doen is.........grof, vlekkerig schuren en dan witten en onregelmatig weer weghalen. Dan ben je die grote blauwe vlek kwijt. Ik weet niet of het mooi wordt maar dat zou je op een stukje uit kunnen proberen, je hebt er in ieder geval een idee bij. Daarna witbloeiende/groene klimplanten plaatsen.
Een andere optie zou kunnen zijn dat je op zoek gaat naar een stel graffiti kunstenaars, die je schutting zouden kunnen opleuken, volgens mij moeten die te vinden zijn. Ach het is maar weer een idee.
Persoonlijk vind ik dat blauwe ook wel mooi hoor maar ik kan me voorstellen dat je er op een gegeven moment op uitgekeken bent. Het is ook wel een groot blauw vlak.

succes Patty
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 jun 2010 19:50

erna schreef:Hallo,
Persoonlijk vind ik dat blauw wel mooi.
Eventueel inderdaad wat klimplanten laten tegenaan groeien, ik zou eerder opteren voor witte bloemen, zal een mooi contrast geven met dat blauw. Bruidssluier, kamperfoelie ( groeit wel zeer vlug dicht ) jasmijn...

beste groetjes, Erna

wel opletten met bruidsluier , eenmaal die aanslaat en aan het groeien slaat , heb je te doen met een GROTE woekeraar , groeit sneller dan lichtsnelheid en moet je goed aan banden leggen want anders heb je een ganse tuin vol bruidsluier
anderzijds is het wel een ideale klimmer om een "minder mooie" afsluiting te verbergen , en met de kleine witte bloempjes ( die ook nog wel goed ruiken ) heb je toch een mooie klimmer
draco

Berichtdoor lapalmeraie op 25 jun 2010 09:15

Inderdaad, bij mij komt bruidsluier er om die reden ook niet in. Groeien zodanig hard, dat krijg je niet bijgesnoeid. :shock: In een vorige tuin heeft hij zo het hele achterliggende gemeenteplantsoen overwoekerd :oops:

Ik zit zelf met een soortgelijk "probleem" waarover ik in een ander topic al sprak.
Hiervoor ga ik enkele wilde wingerds planten. Groeien ook snel, hebben een mooie rode herfstkleur maar verliezen in de winter wel hun blad. Maar dan zit je toch minder buiten en ik vind die verschillende kleuren gedurende het jaar ook wel iets hebben. Bovendien breekt het een beetje zoals Patty al aangaf.
In de winter kan het blauw misschien juist de tuin een beetje doen opfleuren hè ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 25 jun 2010 10:55

Hiervoor ga ik enkele wilde wingerds planten. Groeien ook snel, hebben een mooie rode herfstkleur

Yep, daarom vind ik ze net ook zo mooi ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips