lapalmeraie schreef:Gebruiken jullie eigenlijk een grasboord of anti-worteldoek?
Ook hier twijfel ik nog over. Bij het laatste vooral omdat ik toch ook graag wat vaste planten zou willen neerzetten die zichzelf vermeerderen via de knol. Deze moeten dan wel boven kunnen komen natuurlijk. En om nu overal gaten in te knippen lijkt me ook niet echt zinvol.
Hoi Niek,bij gebruik in de border is het eigenlijk bijna geen doen om worteldoek te gebruiken.
Zoals je zelf al aangaf kun je geen planten gebruiken die knollen,bollen,rhizomen of uitlopers vormen.
Deze kunnen niet door het doek heen groeien.Als het goed is natuurlijk,met name bamboe heeft geen
enkele moeite met dit materiaal...Ook bestaande planten zul je omheen moeten werken en in de praktijk werkt dit natuurlijk alleen door er gaten in te knippen.In de praktijk komt dit er meestal ook nog eens op neer dat je al in moet gaan knippen vanaf de rand van de folie.
Een laag van enkele centimeters moet voldoende zijn (zonder doek).Wat vaak vergeten wordt is dat de grond wel van te voren onkruidvrij gemaakt moet worden! De aangebrachte laag is alleen maar effectief tegen aangewaaide zaden van onkruid.Je moet echter wel alert blijven op onkruid want als deze zaden blijven liggen krijgen ze toch de kans om te kiemen.Ben je er echter op tijd bij trek je het doorgaans wel makkelijk los.Persoonlijk heb ik de Franse schors alleen gebruikt als pad van het terras naar het achterte deel van de tuin naar een verhoogd gedeelte waar ook een zitje was gerealiseerd.
Deze laatste zin is in verleden tijd aangezien het om de tuin bij mijn vorige huis gaat.
Overigens gebruikte ik hier wel anti worteldoek aangezien het er voor zorgt dat er minder contact is met de vochtige grond waardoor de schors aanmerkelijk langer meegaat.
Succes en groet,Ben