Hallo leden

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Hallo leden

Berichtdoor Onno123 op 27 apr 2010 17:10

Hallo leden van het forum,

Ik ben Onno en woon in Amstelveen op de grens van het mooie Amsterdam.
Ben achttien jaren jong en studeer 'weg en waterbouw'.
Ik ben al zo ongeveer mijn hele leven bezig met planten en tuin. Ik heb vorig jaar een wanhopige poging gewaagd om een olijfboom te zaaien. Dit is tot nu toe geen succes en door de kennis van toen nu afgehaakt omdat ik toch wel een aantal dingen fout had gedaan.

Ik heb laatst een aantal zaadjes gezaait met succes. Het gaat om cayenne peper, gele peper en aubergine zaadjes. Ze beginnen langzamerhand op te komen. Ik ben daar heel blij mij.

Op een gegeven moment kwam ik dit forum tegen en begon mij te interesseren in exotische planten met name de banaan. Ik had toevallig eens een keer zaadjes van de Ensete Glaucum besteld. Dus ben bezig met het zaaien er van. Achteraf hoorde ik dat het een beetje heel erg lang kan duren.

Ik heb al een hoop/bijna alles gelezen op dit forum. Palmvrienden heeft mij een hoop bij geleerd. Zoals het woord 'serre' haha. Nog nooit van gehoord hierzo. Ik ben hier overdonderd met een heel hoop informatie.

Ik hoop nog een hoop bij te leren en binnenkort beginnen met het zaaien van de zaden.

Groetjes, Onno

Ps. Mijn zus zit op het moment in Peru. Ik zat er aan te denken om te vragen of ze zaden wilde mee nemen van palmbomen/banaanbomen ofzo. Maar ik weet niet hoe dat moet en weet eigenlijk niet of ze het mag meenemen aan boord van een vliegtuig? Kan iemand mij daarbij helpen?
Onno123
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 20 apr 2010 19:46
0 bedankjes

Re: Hallo leden

Berichtdoor Pater-ik op 27 apr 2010 19:00

Hallo
Welkom op het forum en veel plezier hier. Wat de zaden betreft kun je ze steeds in een vuile sok stoppen of zo. ;)
Grtjs
Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: Hallo leden

Berichtdoor amourath op 27 apr 2010 19:12

Welkom Onno!

Leuk dat je al meteen aan het zaaien bent! Je moet er wat geduld voor hebben maar het is o zo leuk als er plantjes kiemen!

Het woordje 'serre' wordt ook wel gebruikt hoor in Nederland, maar dan voor het aanbouwsel dat wij hier 'veranda' noemen, en de 'veranda' uit Nederland is bij ons een 'pergola'... lekker ingewikkeld eh :mrgreen:
Ik heb een aantal klanten in Nederland, dat zorgt soms voor grappige situaties: als ik zeg "loop er even heen" dan gaat de Nederlander wandelen, en gaan wij rennen... :lol:

Veel plezier nog met het zaaien!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Hallo leden

Berichtdoor arpad veldhuis op 27 apr 2010 19:51

welkom op deze forum,en zaad gewoon in een oude sok wel 1tip laat je zus wel foto`s maken als het kan van de palmen waar ze zaad hebt gevonden dan weet je om welke zaad/palmen het gaat


gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: Hallo leden

Berichtdoor lapalmeraie op 27 apr 2010 22:04

Welkom Onno ;)

amourath schreef:Het woordje 'serre' wordt ook wel gebruikt hoor in Nederland, maar dan voor het aanbouwsel dat wij hier 'veranda' noemen, en de 'veranda' uit Nederland is bij ons een 'pergola'... lekker ingewikkeld eh :mrgreen:
Ik heb een aantal klanten in Nederland, dat zorgt soms voor grappige situaties: als ik zeg "loop er even heen" dan gaat de Nederlander wandelen, en gaan wij rennen... :lol:


In Nederland wordt het woord "kas" eerder gebruikt dan serre.
Het kan inderdaad verwarrend zijn. Mijn zoontje volgt Vlaams onderwijs, mijn vrouw is Franstalig en ik heb Nederlandse roots. Hij wordt dus eigenlijk 3-talig opgevoed :lol:
Vooral het lopen/rennen verhaal was in het begin lastig. Als hij bij het dragen te zwaar werd en ik zei "loop nu zelf maar weer even", rende hij er vandoor :roll:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: Hallo leden

Berichtdoor Eduard op 27 apr 2010 22:51

Hallo Onno, welkom op dit forum ! Dat het goed is had je zelf al ontdekt! Mooi zo, en tot schrijvens. :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10359
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1006 bedankjes

Re: Hallo leden

Berichtdoor Onno123 op 28 apr 2010 00:11

Nou ik word hier van harte welkom geheten. Dat is altijd fijn! :D

Heb net als het goed is mijn eerste 'gift' gegeven aan het forum. Heb namelijk net wat zaden/sporen gekocht :)
En dan vrijdag(Koninginnedag) even de vrijmarkt aflopen om te kijken of ik nog iets leuks tegen kom voor de aankomende zaailingen.
Onno123
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 20 apr 2010 19:46
0 bedankjes

Re: Hallo leden

Berichtdoor bulldogmiep op 28 apr 2010 00:25

welkom op het forum

Ik ben ook een beginneling maar heb hier al heel wat geleerd ik mijn w.robusta met sucses al opgekweekt heerlijk als het lukt zelf heb ik de cayenne peper maar die wil niet meer zo hard gaan heeft 2 blaadjes en heeft volgens mij nu een pauze ingelast hihi

misschien kun je van je zus wel hele leuke dingen krijgen hoe het met de regeltjes zit weet ik niet eerlijk gezegd
ja die tip van een foto is een hele goede hihih

nog veel plezier hier gewenst op het forum
bulldogmiep
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 17 maart 2010 04:35
Woonplaats: arcen
2 bedankjes

Re: Hallo leden

Berichtdoor bommetje op 28 apr 2010 08:17

Welkom hier!

Zoals je zelf ook al hebt ondervonden, ben je aan een zeer verslavende hobby begonnen!!

Ben erg benieuwd naar alle zaai resultaten en wat je zus allemaal mee gaat nemen, indien dit mogelijk is!

groetjes Edward
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes


Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten