Hallo...

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Hallo...

Berichtdoor p.kamp op 22 sep 2009 09:10

Hallo mensen,
mijn naam is Pascal.
Meteen ook maar een vraag en ben zo vrij deze in dit topic te parkeren... ;)
Ik ben op zoek naar een site (of sites; nog beter) waar ik kan vinden welke plantensoorten er in bepaalde landen voorkomen.
Vreemde vraag misschien en zal daarom uitleggen wat de bedoeling is.
Ik verzorg reptielen en in sommige terraria wil ik planten zetten. Dat wil ik dan wel natuurgetrouw doen...
Dus komt een bepaalde diersoort uit land 'A' , dan ook een plant uit land 'A'.
Omdat mijn plantenkennis 0,0 is, wil ik gewapend met een naam naar het tuincentrum gaan om zo gericht en succesvol te kunnen zoeken.
Momenteel ben ik op zoek naar stevige planten welke in het Gran Chaco gebied in Z.-Amerika voorkomen.
Ik ben me bewust dat dat een hele lap grond is en een enorme diversiteit herbergt en ben om jullie niet al teveel te vermoeien dus op zoek naar e.o.a. database.

Gr.,
Pascal.
p.kamp
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 sep 2009 08:50
0 bedankjes

Re: Hallo...

Berichtdoor lapalmeraie op 22 sep 2009 09:37

Hallo Pascal

Welkom op het forum!
Een orginele vraag, die uitdaging gaan we graag aan. ;)

Ik denk dat we jouw speurtocht best omgedraaid aanvangen.
Welke dieren wil je gaan houden? Want het Gran Chaco gebied is 650.00km² groot ( :shock: ) dus ik kan me voorstellen dat daarbinnen verschillende soorten ecosystemen voorkomen. Afhankelijk van het habitat van het reptiel kunnen we gerichter kijken wat daar zoal groeit. Hier op het forum is er vervolgens vast wel iemand die je kan vertellen of zo'n plant sterk genoeg is voor jouw plannen.

Vriendelijke groeten
La Palmeraie
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: Hallo...

Berichtdoor p.kamp op 22 sep 2009 10:14

Dank je wel voor het welkom ! 8-)
Maar probleem nr. 1 is dat ik (vaak) niet de precieze locatie weet.
In sommige gevallen wel en dat is de 'nieuwe' trend in reptielenland; bij kweek worden de jonge dieren dan net iets exclusiever ( ;) ) en je hebt zo een verkoopargument. Maar dat is nu niet belangrijk... :mrgreen:
In het Gran Chaco geval weet ik dat dus niet; het betreft een zoveelste-generatie nakweek
waarvan misschien de betovergrootouders (?) wildvang waren.
Die info was toen niet precies bekend, enkel Gran Chaco.

Als we spreken over habitat hebben we ook een goed ingang; het betreft een slangensoort die
voorkomt in de drogere gebieden, pampa vlakte's...
Maar is er überhaupt een site waar ik een land en/of gebied kan invullen en dat er dan een lijst komt uitgerold met plantennamen ?

Gr.,
Pascal.
p.kamp
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 sep 2009 08:50
0 bedankjes

Re: Hallo...

Berichtdoor lapalmeraie op 22 sep 2009 10:19

Ach so... tja dan wordt het natuurlijk iets moelijker.
Maar met de beschrijving 'drogere gebieden, pampa vlaktes' zijn we natuurlijk al iets verder.

Zo'n site als jij zoekt ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen.
Maar ik vermoed dat je met google toch een eind komt.
Al was het maar de foto van een bepaalde plant of landschap.
Hier kun je die dan posten in de rubriek "plantenidentificatie" om de juiste naam te weten ;)

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: Hallo...

Berichtdoor p.kamp op 22 sep 2009 10:37

Nou, even hier maar een deel van een bekende foto uit dat gebied.
Zou een typisch biotoop kunnen zijn voor desbetreffende dieren...

Afbeelding

Welke soort zijn de 2 planten op de voorgrond en wat zou de naam van het gras kunnen zijn ?
Het is niet de bedoeling dat de gehele bodem van het terrarium met dat gras bedekt gaat worden, maar her en der wat plukken... ;)

Gr.,
Pascal.
p.kamp
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 sep 2009 08:50
0 bedankjes

Re: Hallo...

Berichtdoor Christophe op 22 sep 2009 12:20

Hoi Pascal,

Welkom op het forum! :D

Wat grappig dat je net een website zoek waar alle exotische planten per land worden omschreven.

Ik ben namelijk net zo'n website aan het bouwen :D Een teken dus dat er vraag naar is ;)

Bij de nieuwe website (die trouwens Engelstalig zal zijn) worden alle planten per winterhardheid, geslacht, soort en natuurlijke afkomst gecategoriseerd. Je hoeft dus slechts de categorie op te zoeken van bv. Australië en je vindt alle soorten die van nature daar voorkomen ;)

Zo'n website bouwen vergt echter veel werk, dus ik ben nog enkele maanden zoet.

Mocht jij interessante websites tegen komen met zulke informatie dan hoor ik dit graag. ;)

Je kan me een privé berichtje sturen of email door rechts in de zijbalk (van dit berichtje) op de icoontjes te klikken.

Leuk een reptielenliefhebber op het forum te vinden. Hopelijk zien we je hier vaker weer :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Hallo...

Berichtdoor p.kamp op 22 sep 2009 13:21

Hallo Christophe !
Ook jij bedankt voor het welkom...
Christophe schreef:Ik ben namelijk net zo'n website aan het bouwen

8-) Helemaal geweldig ! Precies wat ik nodig heb... :P Ik kijk er met spanning naar uit. 8-)
Kan me voorstellen dat dat een hele toer is om dat in elkaar te steken.
Intussen ga ik verder met mijn queeste en mocht ik iets tegen komen wat interessant is, laat ik het wel weten.
Het zal ook meer lezen en kijken zijn wat ik hier doe; ik kan enorm genieten van tropisch groen, maar heb niet echt groene vingers, zogezegd.
Zie het meer zoals voetbal kijken of zelf voetballen... Ik zit dus voor de T.V. :lol:

Zal de vraag betreffende de foto even in de juiste rubriek plaatsen trouwens. ;)

Gr.,
Pascal.
p.kamp
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 sep 2009 08:50
0 bedankjes


Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten