Wees gegroet

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Re: Wees gegroet

Berichtdoor shusui op 27 maart 2010 17:17

Welkom!

Ik ben ook veel met Orchideeën bezig en hetgeen je daar allemaal verteld interesseerd me zeker!
Welke soorten heb je zo allemaal al gezaaid ? (ook Cypripediums? )
En je doet dit allemaal in vitro ?
Verkoop je ook planten?

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor Patty op 28 maart 2010 14:54

Guy, van harte welkom op dit forum!
Patty
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor Guy op 29 maart 2010 09:06

Iedereen bedankt voor de welkomstgroeten :D

Lily-Anne, alle orchideeën hebben assistentie van een bepaalde schimmel nodig om te kunnen kiemen, plus natuurlijk het geschikte milieu waarin dit kan gebeuren. Blijkbaar zijn deze bij jou aanwezig. Ik zou dan ook in de eerste plaats trachten te beschermen wat spontaan opkomt: door bvb. een gaasje over de plantjes te leggen als bescherming tegen de vogels ;) Indien je echt gecontroleerd wil zaaien, dan gebeurt dit best in vitro (steriel), waar een voedingbodem met suiker en mineralen de schimmel vervangt, of in aanwezigheid van een geschikte schimmel die bvb. uit de wortels van volwassen planten kan worden geïsoleerd. Maar dat is allemaal niet zo eenvoudig en vereist de nodige laboratoriumuitrusting. :|

Sven, het zaaien van orchideeën gebeurt dus inderdaad gewoonlijk "in vitro". In het verleden heb ik vooral Europese soorten gezaaid, uit de geslachten Orchis, Ophrys, Dactylorhiza, Gymnadenia, Barlea, Platanthera, e.a., en ook Cypripediums, die niet van de gemakkelijkste zijn. Dit zaaiwerk was vooral bedoeld om voedingsbodems samen te stellen en te optimalizeren. Tegenwoordig zaai ik ook tropische soorten zoals Sobralia, Calanthe, Masdevallia, Catleya x Epidendrum, etc.
De mogelijkheid bestaat dat ik in (nabije?) toekomst wel eens wat plantjes verkoop.

:thai:
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor Guy op 29 maart 2010 12:56

Lily-Anne,

Ik was je vraag naar sites nog vergeten :oops: : er zullen er waarschijnlijk heel wat zijn (en ik ken ze zeker niet allemaal), maar een aanrader is http://www.hardyorchids.co.uk. Verder even Googelen op "aardorchideeën" bvb. kan heel wat opleveren. Als je erg geïnteresseerd bent in het op natuurlijke wijze creëren van een orchideeëntuin, dan is het boekje "Orchideeën in eigen tuin" van Otakar Sadovsky zeker een aanrader! Het werkje is niet meer in druk en vrij zeldzaam, maar ik heb een nederlandstalig exemplaar gevonden op hebbes.be (6 €), en duitstalige versies zijn nog verkrijgbaar op AbeBooks.com

Groetjes, Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor Guy op 30 maart 2010 08:44

Voor Amourath en andere fotoliefhebbers: hierbij een glimp op mijn binnentuin
Bijlagen
binnentuin.jpg
binnentuin.jpg (56.42 KiB) 3645 keer bekeken
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor amourath op 30 maart 2010 08:53

Guy schreef:hierbij een glimp op mijn binnentuin


Mooi! :o Je waant je precies in de tropen, 'k vind dat super als alles zo mooi dichtgegroeid is.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor lapalmeraie op 30 maart 2010 09:45

Inderdaad, mooi gedaan ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor erna op 30 maart 2010 10:14

mooi ! Kunnen we nog wat glimpjes zien ?
Wat ik me steeds afvraag : sommige planten hebben volle zon nodig, maar bij jou is alles toegegroeid. Kunnen ze dan echt optimaal groeien ?
groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor Guy op 30 maart 2010 10:47

erna schreef:mooi ! Kunnen we nog wat glimpjes zien ?
Wat ik me steeds afvraag : sommige planten hebben volle zon nodig, maar bij jou is alles toegegroeid. Kunnen ze dan echt optimaal groeien ?


Ik zal dan eerst nog wat kiekjes moeten maken. Deze dateert van de late zomer 2006, en het is blijkbaar één van de weinige overzichtsfoto's die ik ooit heb gemaakt, vermoedelijk omdat ik er zelf toch constant tussen zit ;)
Deze binnenkoer/tuin is op het zuiden gericht, en hoewel ze tamelijk ingesloten is (goed voor de vorstgevoeligen) krijgt ze toch nog redelijk wat zon. De helft van de beplanting staat in kuipen die ik kan schikken volgens de lichtvereisten. Gelukkig hebben ook niet al deze planten de hele dag zon nodig.

:thai:
Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Lily-Anne's rietorchissen

Berichtdoor Guy op 01 apr 2010 12:55

Lily-Anne, ik heb een beschrijving van een mogelijke methode om kleine rietorchisjes te kweken geplaatst onder de rubriek orchideeën.

groetjes, Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten