door orinoco op 28 nov 2010 02:41
Zeer terechte opmerking van Eduard.Gezien de dikke stam en mooie compacte bladeren is dit een palm die niet hier gekweekt is.Veel grotere palmen worden geimporteerd tegenwoordig.Deze planten worden in klimatologisch goede omstandigheden gekweekt en meestal in volle grond.En daar ligt nu juist het probleem met palmen die op een dergelijke manier gekweekt worden:het afsteken van wortels als de planten "klaar"voor de verkoop zijn.De redenen hiervoor liggen voor de hand:meer ruimte en minder gewicht in de containers en het alhier oppotten in een redelijk formaat pot.Daar een palm geen haarwortels heeft zal herstel van de plant moeizamer zijn.Palmsoorten waarbij ik dit de laatste tijd regelmatig heb geconstateerd zijn Adonidia merrillii,Wodyetia bifurcata,Caryota mitis,Hyophorbe verschaffeltii,Dypsis decaryi,Rhapis excelsa en (vooral) Phoenix roebelenii.Deze laatste zag ik zo'n twee maanden geleden bij onze plaatselijke C1000 supermarkt.Zes stuks hadden ze met stam van 80/90 cm voor een bijna ongelofelijke prijs van 19,95 euro(!).Stonden in potten van hoogstens 30 cm diameter en twee exemplaren stonden toch schuin (omgevallen) in hun pot...Maar om het verhaal niet al te lang te maken: wacht nog even tot het voorjaar en verpot de plant dan naar een pot met groter volume (bv 50 %) zodat de wortels een kans krijgen zich voldoende te herstellen.Houdt er wel rekening mee dat deze palm onder gunstige omstandigheden vrij snel kan groeien.Ik heb er een aantal jaren geleden eentje gehad die in vier jaar tijd van 40 cm naar 2 meter ging (zowel in de hoogte als in de breedte).
Groet,Ben.