chrisvm 's plantentuintje

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Re: chrisvm 's plantentuintje

Berichtdoor amourath op 27 aug 2010 10:08

Toch wel hoor, maar zoals je zelf al aangeeft zijn er véél meer factoren dan enkel die temperatuur: iedereen lijkt zich daar blind op te staren en is dan ontgoocheld als het fout gaat. De meeste planten gaan bij ons dood door het vocht en niet door de temperatuur! Een banaan die rot in z'n bescherming zit, is rot door het vocht, niet door de koude. Een palmboom met speerrot heeft dat gekregen door het vocht, niet door de koude.

Lees maar eens na: wie z'n planten droog kan houden, heeft véél meer kans op succes. Daarbij moet je ook rekening houden met de grond (kleigrond = nat!) en met de standplaats: de gure winterwind kan een palm ook kapot maken...

Die temperaturen zijn dus wel correct, maar enkel in ideale omstandigheden, en in volle grond! Een palmboom in een pot is veel kwetsbaarder en zal bij veel minder vrieskou al kapotvriezen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: chrisvm 's plantentuintje

Berichtdoor lapalmeraie op 27 aug 2010 13:39

Inderdaad :D

Vele factoren hebben een invloed.
Je hebt het meeste kans als je met een aantal basis zaken rekening houdt.

Zo moet je er bijvoorbeeld rekening mee houden dat de planten gedurende de winterperiode in rust gaan. Oók de planten in de huiskamer, de dagen worden immers korter. Door de relatief hoge kamertemperatuur gaan ze echter niet volledig in rust.
Gedurende de winterperiode moet je dus voor palmen de watergift sterk minderen, de hoeveelheid licht zo hoog mogelijk.

Bij bananen is het nog een ander verhaal omdat je daar het blad vanaf haalt. Die hebben dus ook geen licht meer nodig waardoor je ze volledig kunt inpakken, op zolder zetten...

Voor planten buiten zit je dan weer met de moeilijkheid 'droog houden, maar niet té...'.
Te nat geeft kans op wortelrot en bevriezing, maar de plant verdampt echter wel nog steeds vocht. Zeker bij een koude wind of een zonnige winterdag. Het grondwater is echter onbereikbaar bij vorst. Zonder water zou de plant verdrogen....

De winter is een moeilijke periode waarin al je kennis, inschattingsvermogen, ervaring en vooral geduld op de proef gesteld zal worden. :mrgreen:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14435
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
834 bedankjes

Re: chrisvm 's plantentuintje

Berichtdoor chrisvm op 27 aug 2010 17:00

Hallo,
Nu weet ik dat palmen niet met stro en rietmatten ingepakt moeten worden,toen niet.. :roll:
en die roebenelii..stond mooi met echt veel bladeren aan..stond goe nat en toch begonnen de bladeren af te hangen en te verdrogen tot ie op niks meer trok en was't amen en uit.
maar kom..das passé.
Tzal me nu wel lukken..heb alle vertrouwen in jullie :lol:
Ik ben vanplan om een topic starten ivm onze cibotiums..dus all wie een cibotium en/off de kennis ervan heeft kan zich" eens laten gaan".
grtz Chris
Avatar gebruiker
chrisvm
 
Berichten: 500
Geregistreerd: 22 aug 2010 16:17
Woonplaats: westerlo.be
19 bedankjes

Re: chrisvm 's plantentuintje

Berichtdoor lapalmeraie op 27 aug 2010 18:47

chrisvm schreef:en die roebenelii..stond mooi met echt veel bladeren aan..stond goe nat en toch begonnen de bladeren af te hangen en te verdrogen tot ie op niks meer trok en was't amen en uit.
maar kom..das passé.


Waarschijnlijk té nat... met wortelrot als gevolg. Daardoor neemt de palm geen vocht meer op en lijkt hij te verdrogen.

Maar goed, je bent weer een ervaring rijker nietwaar ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14435
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
834 bedankjes

Re: chrisvm 's plantentuintje

Berichtdoor chrisvm op 30 aug 2010 08:15

@palmeraie..
hallo..had ergens gelezen dat je met vochtigheidmeters werkt..zijn deze te vertrouwen?..zoja dan ga ik me eer ook eentje aanschaffen want de hoeveelheid water dat de planten mogen hebben is bij mij steeds gissen..de laatste dagen heb ik wel niets meer moetten bewateren :lol:
M'n washingtonia robusta's en filifera's die graag met de tenen int water staan als 't warm is ga ik ook van hun opvangschotel verlossen,want die staan te lang nat naar m'n goesting
grtz chris
Avatar gebruiker
chrisvm
 
Berichten: 500
Geregistreerd: 22 aug 2010 16:17
Woonplaats: westerlo.be
19 bedankjes

Re: chrisvm 's plantentuintje

Berichtdoor lapalmeraie op 30 aug 2010 09:09

Inderdaad, ik heb zo'n vochtigheidsmeter:

Afbeelding

Het is vooral een handig hulpmiddeltje om de vochtigheid iets dieper in de pot te controleren.
Vaak voelt de bovenlaag droog aan (zeker als je geen bodembedekker in de pot hebt) terwijl de kern eigenlijk nog vochtig is.

Maar het blijft natuurlijk altijd een beetje.... natte vinger werk (letterlijk) :lol:
Zo controleer ik toch ook nog met de vinger de bovenlaag omdat de meter nog wel eens durft af te wijken in hele losse, luchtige grond. Maar voor de grotere potten is het dus zeker een aanwinst en bovendien kost zo'n ding maar enkele euros.

De schotels zijn nu inderdaad niet meer nodig. Dorstige palmen mogen op warme dagen wel even nat staan maar nu is dat eerder kwalijk dan goed. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14435
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
834 bedankjes

Re: chrisvm 's plantentuintje

Berichtdoor chrisvm op 03 sep 2010 22:08

Hoi Niek
merci voor de info
tzal toch wel een handig hulpje zijn want het is bij ons in de tuinwinkel uitverkocht..
maar alle schalen zijn verwijdert, behalve bij m'n bananesoorten ;)
grtz Chris
Avatar gebruiker
chrisvm
 
Berichten: 500
Geregistreerd: 22 aug 2010 16:17
Woonplaats: westerlo.be
19 bedankjes

Re: chrisvm 's plantentuintje

Berichtdoor p e t e r op 05 sep 2010 22:23

chrisvm schreef:Hoi Niek
merci voor de info
tzal toch wel een handig hulpje zijn want het is bij ons in de tuinwinkel uitverkocht..
maar alle schalen zijn verwijdert, behalve bij m'n bananesoorten ;)
grtz Chris


Chris,

Ik heb ze dit weekend nog gezien bij de Hubo, een combinatiemeter tussen vochtigheid en zuurtegraadmeter. Bij intratuin in Olen hebben ze ze ook. Meestal hangen deze bij de thermometers.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: chrisvm 's plantentuintje

Berichtdoor chrisvm op 11 sep 2010 08:48

hoi..dan zal ik daar sebiet eens passeren ..moet toch in Geel zijn voor inkopen te doen..
merci voor den tip Peter.. ;)
Avatar gebruiker
chrisvm
 
Berichten: 500
Geregistreerd: 22 aug 2010 16:17
Woonplaats: westerlo.be
19 bedankjes

Re: chrisvm 's plantentuintje

Berichtdoor p e t e r op 11 sep 2010 20:59

Graag gedaan,

En iets gevonden?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron