Wees gegroet

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Wees gegroet

Berichtdoor Guy op 26 maart 2010 15:20

Hallo iedereen,

Al enige tijd aan het lurken, maar nog niet voorgesteld :oops: . Ik ben Guy, woon in Oosterzele en ben al bijna heel mijn leven bezig met planten houden en vermeerderen. Ik ben vooral (wetenschappelijk) geïnteresseerd in orchideeën (incl. zaaien), die een groot deel van mijn collectie uitmaken. Mijn andere favorieten zijn aronskelken, bromeliaceeën, cactussen en andere succulenten, bananen en aanverwanten, gemberachtigen, zijdeplantfamilie, vleesetende planten, nachtschaden (o.a. Datura), Passiflora's, e.a. :o
Jammer genoeg heb ik weinig tijd om regelmatig dit forum te bezoeken, maar ik ga mijn best doen. ;)

:thai:

Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor Christophe op 26 maart 2010 15:28

Hey Guy,

Welkom op het forum! :D

Je zegt 'ik ben vooral wetenschappelijk geïnteresseerd in orchideeën' Kan je daar waar meer uitleg over geven? Je hebt me nieuwsgierig gemaakt :)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor amourath op 26 maart 2010 15:47

Welkom Guy!

Guy schreef:Hallo iedereen,
Mijn andere favorieten zijn aronskelken, bromeliaceeën, cactussen en andere succulenten, bananen en aanverwanten, gemberachtigen, zijdeplantfamilie, vleesetende planten, nachtschaden (o.a. Datura), Passiflora's, e.a. :o


Aardige lijst :lol: Een aantal is hier al aan bod geweest, en voor de rest: overtuig ons! :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor Guy op 26 maart 2010 16:39

Dag Christophe en Amourath, ;)

Ik heb in het verleden nogal wat onderzoek gedaan naar de kiemingsvereisten van terrestrische orchideeën, en het samenstellen van voedingsbodems voor asymbiotische (zonder kiemingsschimmel) zaai. Momenteel ben ik een methode aan het ontwikkelen voor symbiotische (dus met kiemingsschimmel in dit geval) zaai en ontwikkeling van Dactylorhiza foliosa, een soort uit Madeira. Tegenwoordig zaai ik ook meer en meer tropische (epifytische) orchideeën. Daarnaast hou ik mij o.a. ook bezig met identificatie van Venezolaanse en Birmese orchideeën. Van hybridiseren ben ik de laatste tijd ook niet vies, hoewel mijn interesse vooral naar botanische soorten gaat. :|

Ik ken het forum helaas nog maar oppervlakkig, dus vertel mij Amourath, van welke rest moet ik je overtuigen? :?

Nog even opmerken dat ik, naast tijdsgebrek :cry: , voorlopig ook alleen op mijn werk op het internet kan, dus mijn antwoorden kunnen soms wat tijd vergen, waarvoor mijn excuses.

Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor amourath op 26 maart 2010 16:51

Guy schreef:Ik ken het forum helaas nog maar oppervlakkig, dus vertel mij Amourath, van welke rest moet ik je overtuigen? :?

De zijdeplant bvb, ben ik hier nog niet tegengekomen :)

Jij kan me vast ook vertellen wat nu eigenlijk het verschil is tussen een datura en een brugmansia? Van de één staand de bloemen omhoog en van de ander hangen ze, maar zijn er nog verschillen?

Als je even enthousiast vertelt over je andere planten als over jouw orchideeen... :o als je weer internet hebt thuis, plezier je ons dan ook eens met een fotootje? Dat zal zeker weten de moeite zijn!
Vooral de aronskelk interesseert me... prachtige plant! Ik heb er een paar (calla's) - potplanten - en ik verlang al tot ik weer teken van leven zie!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor Guy op 26 maart 2010 17:10

Nog snel een antwoordje voor ik naar huis ga :D

De zijdeplantfamilie is zeer uitgebreid, van kruidachtige tot succulente planten (o.a. Stapelia's, lantaarnplantjes e.d.), en sommige zijn bijzonder fraai van bloei: Asclepias currasavica (kuip), A. syriaca en A. tuberosa (tuin). Als een syriaca bloeit wemelt het van bijen, hommels, zweefvliegen en ander fraais rond de bloemen.

Wat Datura en Brugmansia betreft: deze zijn naar ik vermoed ooit opgesplitst in de verhoute, boomvormige, Zuid-Amerikaanse soorten (Brugmansia) en de kruidachtige (Datura), maar voor zover ik weet worden ze nu allemaal terug onder Datura ondergebracht (de taxonomen moeten zich toch ook bezighouden).

Wat aronskelkachtigen betreft heb ik vooral Amorphophallus, Zantedeschia, Callopsis, e.a.

Ik zal mijn best doen voor de foto's, zelfs zonder internet thuis, want dat kan nog wel even duren.
Voorlopig besteed ik liever € 50 aan mijn planten elke maand dan aan onze internet-woekerfirma's. ;)

Goed weekend :D :D :D
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor Eduard op 26 maart 2010 18:12

Hallo, Welkom op het forum, en veel afleiding voor jou op je werk als je ons forum bezoekt! :P
Gr. Eduard .
Laatst bijgewerkt door Eduard op 26 maart 2010 23:30, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10359
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1006 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor lapalmeraie op 26 maart 2010 20:16

Welkom op het forum :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

rietorchis zaaien

Berichtdoor lily-anne op 26 maart 2010 22:11

@Guy,
Eerst en vooral hartelijk welkom of het forum - hoe meer zielen , hoe meer kennis !
In je voorstelling las ik ,dat je ervaring hebt met het zaaien van orchideeën en daarom wil ik je iets vragen :Ik probeer al heel lang om de gevlekte rietorchies Dactylorhiza...te zaaien en op te kweken waar ik wil , maar dat is blijkbaar niet zo simpel . Ze zaaien zichzelf wel in de plantenmandjes van de vijver , maar ik kan de kleine zaailingen daar niet beschermen tegen het gewoel van de merels en er belanden er heel veel in de vijver of ergens in een nest .Als je me aan het ideale recept zou kunnen helpen om een goede opkomst te hebben onder gecontroleerde omstandigheden , dan zou je me een groot plezier doen .Ik heb al verschillende pogingen ondernomen maar met nauwelijks opkomst .Zaad heb ik zeker voldoende dus dat is niet het probleem
Ik hoop dat je me hiermee kan helpen of me doorverwijzen naar een site waar ze dit uitgebreid behandelen
groetjes en bedankt
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Wees gegroet

Berichtdoor Exotic Life op 27 maart 2010 15:22

Welkom op dit forum.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten