toch nog even voorstellen...

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

toch nog even voorstellen...

Berichtdoor ick op 01 okt 2010 19:33

Hallo allemaal,

Toen ik me begin september aanmeldde voor dit forum was ik gelijk al vrolijk begonnen met het sturen van berichten. Tot ik vorige week ineens zag dat er een speciaal forumonderdeel is om jezelf even voor te stellen. Wel zo netjes dat ik dat dan ook even doe, en dan op de plek die daarvoor gereserveerd is… (eerder had ik me al voorgesteld bij een onderwerp waar ik op reageerde). Excuus dat ik er zo laat mee kom!

Mijn naam is Rick, ik woon in Utrecht-stad en heb daar een klein beschut stads/patiotuintje en een wat groter dakterras op het zuiden. Zo'n 16 jaar geleden is bij mij het exotenvirus toegeslagen na aanschaf van een 'leuk, klein palmpje' wat in een tuincentrum helemaal in zijn eentje tussen de meer reguliere tuinplanten stond. Het bleek een Trachycarpus Fortunei te zijn, die het nu altijd nog goed doet en inmiddels is uitgegroeid tot een aardige boom. Snel daarna sloeg het exotenvirus toe en kwamen er allerlei exoten bij. Inmiddels heb ik nu vrijwel alleen nog maar exoten, grotendeels mediterrane, maar ook bijvoorbeeld een zantedeschia aethiopica, als kleine knol gekregen in Ecuador.
Mijn verzameling is overigens lang niet groot als bij sommigen hier op het forum, aangezien ik daar helaas de ruimte niet voor heb.
De meeste planten leven permanent buiten (behalve de echt vorstgevoelige planten), sommige met, anderen zonder bescherming in de winter.

Ik doe er meteen een paar foto's bij van hoe het er afgelopen zomer bij stond. Ik vind het zelf altijd heel leuk om andermans tuin te zien...

groet, rick
tuin_1.jpg
tuin_1.jpg (114.57 KiB) 3369 keer bekeken

tuin_2.jpg
tuin_2.jpg (108.47 KiB) 3369 keer bekeken

dakterras_1.jpg
dakterras_1.jpg (120.89 KiB) 3369 keer bekeken

dakterras_2.jpg
dakterras_2.jpg (104.64 KiB) 3369 keer bekeken

dakterras_3.jpg
dakterras_3.jpg (112.91 KiB) 3369 keer bekeken

dakterras_4.jpg
dakterras_4.jpg (110.56 KiB) 3369 keer bekeken
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: toch nog even voorstellen...

Berichtdoor djoeke op 01 okt 2010 20:35

wow daar staat inderdaad al heel wat bij elkaar , de trachy staat er ook heel mooi bij ;)
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: toch nog even voorstellen...

Berichtdoor wsnbm op 01 okt 2010 20:41

Welkom!

Mooie foto's ! ! !

Moet goed toeven zijn daro!
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: toch nog even voorstellen...

Berichtdoor tweety op 02 okt 2010 09:27

hallo rick

welkom op het forum mijn naam is ron en woon niet zo gek ver bij jouw vandaan ik kom uit woudenberg ik had een vraagje waar laat jij je planten in de winter???
m.v.g ron
tweety
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 20 apr 2009 11:23
Woonplaats: Chaam
1 bedankjes

Re: toch nog even voorstellen...

Berichtdoor ick op 02 okt 2010 12:29

Wat leuk al die reacties!

@Ron,
De meeste planten blijven buiten, alleen de echt vorstgevoelige (zoals citrus, agaves/cactussen, en palmzaailingen) staan binnen in een onverwarmd kamertje met een groot raam/deur op het zuiden. De minder vorstgevoelige (zoals phoenix -die eigenlijk vooral buiten staat omdat die te groot werd om nog naar binnen te kunnen-, brahea, chamaeropsen, olijf etc.) staan in mijn tuintje onder een afdak dat bij aanhoudende vorst wordt ingepakt met noppenfolie. Het is daar relatief warm, vanwege de beschutting van de muren van mijn oude huis met eensteensmuren -zo heet dat geloof ik- en ook omdat daar de afvoer zit van een gaskacheltje in de keuken. Dit gaat nu al een aantal jaar goed, zonder bijverwarmen. De temperatuur komt dan zelfs bij strenge vorst nooit echt onder –1/–2ºC.

's Winters is het dakterras een flink stuk leger dan op de foto's, omdat daar de koude wind veel meer aanwezig is dan in het beschutte tuintje. Dan staan daar alleen de echt winterharde planten nog. Dit jaar ga ik wel proberen een paar planten op het dak te houden zoals de trachelospermum jasminoides (toscaanse jasmijn), eventueel een beetje ingepakt.

Ik probeer zo min mogelijk te beschermen, maar met een aantal planten kom je daar niet onderuit (zeker niet in pot). Sommige soorten moeten alleen al droog staan, en dan is een afdak noodzakelijk. Een aantal planten waaronder de trachycarpus en oleanders krijgen alleen een rieten mat om de pot als het streng en aanhoudend vriest. Dat gaat meestal goed, hoewel afgelopen winter mijn oleanders volledig stukgevroren leken, maar deze hebben zich weer helemaal hersteld. Eén ervan, op stam, nog mooier dan voor de winter...

Maar bedoelde je misschien of ik een overwinterplaats wist hier in de buurt? Daar kan ik je helaas niet mee helpen, alles blijft gewoon hier.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: toch nog even voorstellen...

Berichtdoor Eduard op 02 okt 2010 17:37

Hoi Rick, dat heb je inderdaad prachtig voor elkaar, en wat ik knap vind is dat je ze op die manier goed de wintertijd doorkrijgt, en een mooi scala aan planten hebt. :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10360
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1006 bedankjes

Re: toch nog even voorstellen...

Berichtdoor koen op 02 okt 2010 18:14

Hallo,

kon ook niet nalaten mijn waardering uit te drukken voor jou goed uitgekiend ontwerp. IK vind dat je dat heel goed gedaan hebt, een aperitief op zo'n stekkie, of 's avonds na een warme dag tafelen, daar, dat moet geweldig zijn. Ik ben blij dat je deze foto's nog geplaatst hebt.

Koen
exotisch tuinieren is een filosofie.
Avatar gebruiker
koen
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 02 aug 2010 23:40
Woonplaats: Brugge (West - Vlaanderen)
31 bedankjes

Re: toch nog even voorstellen...

Berichtdoor lapalmeraie op 02 okt 2010 22:29

Een "officieel" welkom ;)

Mooi gedaan, zoals gezegd, de ruimte optimaal benut. Knap!

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14435
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
834 bedankjes

Re: toch nog even voorstellen...

Berichtdoor Dejagere op 04 okt 2010 18:53

Een mooi voorbeeld dat het op een klein hoekje toch lukt om een breed gamma aan planten te hebben.Prachtig.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes


Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron