door GaveAgave op 26 aug 2022 23:08
De start was belangrijk denk ik.
Zaadjes beetje geschuurd, daarna in een glas water op een koele kamer, in januari/februari. 1-2 dagen nadat het worteltje tevoorschijn kwam in een goed drainende aarde gezet. Klein kuiltje gemaakt, zaadje erin met worteltje naar beneden, en potje afgedicht met wat wrapping plastic. Daar stonden ze in met 4-5 in een potje tot ze 4-6 blaadjes hadden. Toen overgepot naar relatief ruime potten. Ook weer met goede drainerende aarde. Hoe luchtiger hoe beter lijkt het. Pumice, perliet en ook wel grind. Krijgen zeker in de zomer regelmatig water, met de warmte afgelopen weken vaak 3 keer per week flink wat water. En dan bewater ik naast de planten, ze lijken water in de kroon niet lekker te vinden. Op plekken waar ze buiten staan en het goed doen, zorgt men dat de kroon droog is. Ofwel door een afdakje, waar de wind nog wel doorheen kan waaien, ofwel doordat de plant heel schuin staat, soms zelf vertikaal (zoals bij St. Michael's Mount in Cornwall, Engeland). Daarom heb ik ze ook weer verpot, zodat ik ze makkelijker water kan geven, maar waarschijnlijk zijn deze potten volgend jaar mei/juni alweer te klein. Eerste jaar niet echt bemest, dit jaar wel regelmatig met liquid seaweed. Valt me wel op dat ze vaak na verpotten de bladeren wat strekken, ook al staan ze op dezelfde plek, dus met dezelfde licht-omstandigheden.