olijfboom kattekrabben

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

olijfboom kattekrabben

Berichtdoor t'olijfke op 26 jul 2011 15:26

Hallo,

Ik heb sinds het voorjaar een olijfboom staan met stamomtrek van ongeveer 100/120 , nu zie ik dat de katten de stam gebruiken om zich te krabben (poten). De stam verliest daardoor veel van zijn schors.
Weet iemand hoe ik dit kan vermijden?

Mercikes !!
t'olijfke

0 bedankjes

Re: olijfboom kattekrabben

Berichtdoor Christophe op 26 jul 2011 19:49

Welkom op het forum! :welkom:

Ben ik ook benieuwd naar. Bij gewone bomen zetten ze er in het begin een groene draad rond (je kent het wel, die beckaert draden), maar dit is bij zo'n mooie boom geen zicht natuurlijk. Het valt me wel op dat bij ons in de achtertuin de katten niet aan onze bomen krabben (waar de hond zit ;) ) maar in de voortuin wel :)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 jul 2011 01:45

Welkom op het forum.

Eenmaal een kat "krabpaal" heeft is het lastig ze er weg te houden.
Wel kun je enkele truucjes toepassen, al dan niet tijdelijk om het ze af te leren (op die plaats).

Zo kun je de stam tijdelijk gedeeltelijk bekleden met alu-folie. Daarop krabben zullen ze niet leuk vinden.
Ook verkoopt Tom&co (indien je in België woont, maar ik vermoed van wel) een spray om katten te verjagen. Dit spuit je op de plek waar je ze niet wilt hebben en ze blijven er weg.

Daarnaast zijn er ook bepaalde planten waar katten niet van houden. Onder andere sterke citrus geuren. Die kun je ook in de beurt planten. Of sinaasappelschillen aan de voet van de stam leggen...?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 27 jul 2011 09:21

Ik beschermde kleine boompjes altijd met een stuk isolatie voor sanitair, dat is kunststof die je er heel eenvoudig rond kan plaatsen. Daar krabden ze wel eens aan maar dat was niet zo leuk en het boompje bleef gezond. Een stuk oude vloerbekleding of stevig tapijt zou ook kunnen maar gaat misschien snel schimmelen...

In mijn huidige tuin heb ik een boomstronkje voor ze, een stuk boomstam van zo'n 40 cm hoog en even breed, met de schors er nog aan. We hadden dat meegebracht om te 'nagelen' :lol: maar nu staat er een waterschaal op voor de vogeltje en de katten vinden dat super om te krabben.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 27 jul 2011 09:27

Je kan ook saté stokjes rond de boom steken zodat de kat er niet meer bij kan.

D.
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor t'olijfke op 29 jul 2011 09:51

Mercikes voor de reacties, Ik heb het idee van de saté stokjes overgenomen en ben eens benieuwd. Ook de schillen van de appelsien leg ik voortaan bij de boom. Niet dat ik geen dierenvriend ben ma zou jammer zijn dat ze de stam al te veel beschadigen.
Ps: zijn er clubs of bestaan er magazines over tropische en /of mediterane planten, intresseert me wel. Zelf heb ik thuis 2 palms,1 olea europea pyrinee en 2 cycas revoluta mss komt daar later wel nog iets bij -:)
t'olijfke

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 jul 2011 12:33

Die "club" daar ben je nu al lid van geworden :D
En als je af en toe nog iets wilt ontvangen over exoten kun je je ook inschrijven op mijn nieuwsbrief (a)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor ick op 12 aug 2011 22:31

Ha, die van de satéstokjes heb ik ook al eens geprobeerd, maar onze kat trok ze er gewoon uit en ging dan vervolgens vrolijk verder met klimmen in de kamerplanten...
Ik hoop dat het bij jou wel werkt, maar onze kat vond de stokjes vooral een leuke 'extra'!

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 12 aug 2011 22:47

Je ben nu lid van het clubje :lol:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Onno123 op 27 aug 2011 09:18

Tabasco op de stam smeren. Deed een collega van mijn ook en die zei dat hij die kat nooit meer heeft terug gezien :P
Onno123

0 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken