Albizia julibrissin "Rosea" vanaf 2007

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Albizia julibrissin "Rosea" vanaf 2007

Berichtdoor Dirk Martens op 24 apr 2014 22:24

Hoi Edwin,

Ik ben eerder al eens via google op plaatjes van je tuin terechtgekomen!! Wat een prachtige tuin!, die Albizia maar het zo tropisch, heerlijk! mijn complimenten.
Ik heb helaas nog geen tuin maar zodra ik er een heb plaats ik daar een Albizia (a)

groenten,
Dirk
Dirk Martens

0 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 24 apr 2014 22:50

Roeland schreef:Dit zijn foto's waar ik jaloers van wordt! Echt prachtig allebei :applaus:
Albizia is één van m'n favorieten.
Hier thuis is het nog niet gelukt om één goed de winter door te komen in volle grond, stam sterft af en lopen vanonder terug uit.
Binnen een jaartje nog eens proberen op een plek uit de wind met een zelfgezaaid exemplaar.

Groeten Roeland

Ik heb ook verschillende exemplaren van groot tot klein aangeplant doorheen de jaren. Telkens na de winter verloren. Geef echter de hoop niet op, ik heb er nu 3 staan die de vorige winters doorgekomen zijn :)
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Remy op 25 apr 2014 02:09

Heb inmiddels 5 soorten in de volle grond. Tot nu toe komt alles uitstekend de winter door. De omvang van de evi's purple en de e. wilson verdubbeld zelfs ieder jaar. Ik verwacht dat deze 2 soorten ook gaan bloeien van de zomer.

Ze staan op de heetste plekjes in de tuin in vrij arme grond vermengd met grind. De gedachte hierachter was dat de planten hierdoor worden gedwongen om snel een flink wortelstelsel aan te maken. Bemesten doe ik ook nooit.

Een maandje geleden heb ik ook een summer chocolat in de volle grond gezet. Ik heb deze ook weer op dezelfde manier geplant en ik ben heel benieuwd of ik deze ook zo makkelijk de winter door krijg. Deze is waarschijnlijk toch net iets lastiger...
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 25 apr 2014 20:13

Roeland, heb je geprobeerd om de afgestorven bomen die van onder weer uitliepen verder op te kweken? Volgens mij zijn de gekochte bomen meestal geënte bomen. De onderstam en wortels zijn dan een ander ras. Ik heb in een tuincentrum ook afgestorven boomstammen gezien waarvan het deel onder de entplaats gewoon uitliep en heel vitaal was. Ik vermoed dat de rassen die als onderstam worden gebruikt veel winterharder zijn dan de bekende rassen die als bovendeel gebruikt worden. Ik zou alle nieuwe scheuten op 1 na weg snoeien zodat er 1 sterke scheut een nieuwe boom kan vormen. Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.

De methode van Remy lijkt me overigens de beste kweekmethode. Goed gedraineerd en voedselarm. Ik lees overal dat dat de natuurlijke groeiomstandigheden zijn en dat Albizia slecht tegen veel vocht en veel voedsel kan.

Zelf heb ik eerst een klein boompje Boubri geplant maar die ging heel snel dood (snel na de aanplant verdroogde takken en afgestorven). Vorig jaar herfst heb ik een grote boom geplant omdat grote planten beter zouden aanslaan. Hij leeft nog steeds en begint weer uit te lopen. Ik ben erg benieuwd hoe hij het verder gaat doen.

Roeland schreef:Dit zijn foto's waar ik jaloers van wordt! Echt prachtig allebei :applaus:
Albizia is één van m'n favorieten.
Hier thuis is het nog niet gelukt om één goed de winter door te komen in volle grond, stam sterft af en lopen vanonder terug uit.
Binnen een jaartje nog eens proberen op een plek uit de wind met een zelfgezaaid exemplaar.

Groeten Roeland
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 apr 2014 01:00

Na de ravage bij de Albizia 's als gevolg van de strenge vrieskou in 2012, hebben verschillende tot de grond toe afgevroren exemplaren zich niet kunnen herstellen. De hergroei bleef in de 2 opeenvolgende seizoenen beperkt tot een sprietige opslag. Van de 4 variëteiten 'Ernest Wilson', 'Summer Chocolat', 'Evi 's Purple' en 'Boubri' heeft alleen de laatste zich hersteld. Hierbij was de vorstschade weliswaar fors maar bleef een flink deel van de hoofdstam en enkele dikkere zijtakken gespaard waarna een krachtige hergroei volgde.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 26 apr 2014 14:58

Ik heb er geen ervaring mee maar vind het wel prachtige boompjes , misschien een stomme vraag van mij :? kan men ze ook in een grote pot houden als terras plant ?

mvg Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 26 apr 2014 17:01

Pieter73 schreef:De methode van Remy lijkt me overigens de beste kweekmethode. Goed gedraineerd en voedselarm. Ik lees overal dat dat de natuurlijke groeiomstandigheden zijn en dat Albizia slecht tegen veel vocht en veel voedsel kan.

Groeten Roeland
[/quote]
:off_topic:

Met respect voor je mening, alsook dit al in verscheidene topic's te hebben gezien ;)
Albizia niet teveel voeden, alsook teveel vocht...
Veel vocht als de grond goed doorlatend is zal geen probleem zijn, tijdens het groeiseizoen natuurlijk.

Ivm met voeding, ik heb 2 experimenten achter de rug ivm met ze enorm voeden, en dit zonder problemen. Nu ben ik bezig met de Albizia Rosea op diezelfde manier aan het proberen en we zien wat het heeft binnen 2 maand.
Bij aanplant van de planten rond de kleine albizia heb ik 15 kilo koemestkorrel en 10 kg andere meststoffen in de grond vermengd en heel veel water gegeven. Dit 1 x herhaald later op het seizoen. Dit omdat ik de maurelli's en canna's eens flink wou laten groeien.
De Albizia (Boubri) was 2 jaar in volle grond en na deze winter was alleen maar achteruitgang voorheen opgemerkt. Albizia Lophantha heb ik omgetoverd tot een mooie boom op amper 3 maand tijd. Zie mijn tuintopic foto's. Dit door 2 maal verpotten en enorm te voeden.

Hier 2 foto's Voor en Na. van de Boubri ;)

Grtz,
Jm

Het fijne stokje voor de Agapanthus is de Albizia
Afbeelding

Einde augustus, de takken waren zo lang dat ze platvielen. Duidelijk enorm gegroeid als je de afstand ziet tussen de Maurelli's
Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 apr 2014 00:38

asiantjen schreef:Ik heb er geen ervaring mee maar vind het wel prachtige boompjes , misschien een stomme vraag van mij :? kan men ze ook in een grote pot houden als terras plant ?

mvg Etienne

Sinds het verlies van meerdere in de tuin geplante exemplaren (zie boven), houd ik Evi 's Purple en Summer Chocolate als kuipplanten aan. De geënte Summer Chocolate is de afgelopen winter doodgegaan maar uitlopers op de onderstam zijn vitaal gebleven. De Summer Chocolate is naar mijn menig een lastige variëteit. Na 3 vergeefse pogingen heb ik deze van mijn favoritenlijst verwijderd. Evi 's Purple ook een hele mooie, loopt al weer vol uit (staat nog in de kas). Deze bloeide fantastisch in 2013. Naar mijn mening is Albizia goed te houden is als kuipplant en is er ook bloei te verwachten, zie viewtopic.php?f=33&t=12312
Ook de 'Boubri' die in de tuin staat, heb ik aanvankelijk een aantal jaren als kuipplant gehouden en deze bloeide toen regelmatig. Albizia verlangt regelmatig water en mest tijdens het groeiseizoen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 27 apr 2014 10:34

Mijn moeder heeft al 2 jaar een geënte Summer Chocolate in pot.
Elk jaar weer bloei, groei is wel niet zo spectaculair, omdat de pot geen groot formaat is.

De winterperiode gaat die de kelder in en wordt in het voorjaar buiten geplaatst.

Han, als alternatief kan je mss de Albizia 'Evy's Pride' proberen.
Die zou winterharder zijn. Ik moet dit ook zelf nog testen, volgende week heb ik een exemplaar in mijn bezit.

Grtz,
Jm
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 30 apr 2014 14:31

Ah, dat is goed nieuws. Ik heb mijn Albizia naast mijn huis, direct aan de weg staan. Elke dag komen er massa's mensen met een hondje langs. Om overbemesting te voorkomen had ik al wat extra aarde naast de boom gelegd met wat tegels er tegen aan. Hoef ik me dus niet zo'n zorgen te maken dat ze hem "doodmesten".

JmC4c schreef:
Pieter73 schreef:De methode van Remy lijkt me overigens de beste kweekmethode. Goed gedraineerd en voedselarm. Ik lees overal dat dat de natuurlijke groeiomstandigheden zijn en dat Albizia slecht tegen veel vocht en veel voedsel kan.

Groeten Roeland

:off_topic:

Met respect voor je mening, alsook dit al in verscheidene topic's te hebben gezien ;)
Albizia niet teveel voeden, alsook teveel vocht...
Veel vocht als de grond goed doorlatend is zal geen probleem zijn, tijdens het groeiseizoen natuurlijk.

Ivm met voeding, ik heb 2 experimenten achter de rug ivm met ze enorm voeden, en dit zonder problemen. Nu ben ik bezig met de Albizia Rosea op diezelfde manier aan het proberen en we zien wat het heeft binnen 2 maand.
Bij aanplant van de planten rond de kleine albizia heb ik 15 kilo koemestkorrel en 10 kg andere meststoffen in de grond vermengd en heel veel water gegeven. Dit 1 x herhaald later op het seizoen. Dit omdat ik de maurelli's en canna's eens flink wou laten groeien.
De Albizia (Boubri) was 2 jaar in volle grond en na deze winter was alleen maar achteruitgang voorheen opgemerkt. Albizia Lophantha heb ik omgetoverd tot een mooie boom op amper 3 maand tijd. Zie mijn tuintopic foto's. Dit door 2 maal verpotten en enorm te voeden.

Hier 2 foto's Voor en Na. van de Boubri ;)

Grtz,[/quote]
Pieter73

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken