Nerium Oleander (winterhard)

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Orlandi16 op 07 apr 2013 19:28

Hier zijn de anderen dan in de droge tuin: (Atlas, Cavalaire en Provence)
Bijlagen
C.jpg
C.jpg (108.58 KiB) 6359 keer bekeken
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 apr 2013 08:30

Mooi!
Maar in de "droge" tuin?
Oleanders lusten in de zomer toch juist wel een flinke slok water?
Of bedoel je het anders? :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 08 apr 2013 08:34

Ze lusten wel wat water in de zomer, juist. Maar in zuid europa groeien de oleanders in het wild en in de meest droge plaatsen die je kan inbeelden.
Nu zullen ze wel vertroeteld worden in de zomer met regenwater maar in de wintermaanden moet ik ze zo droog mogelijk houden.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 apr 2013 08:37

Bedankt voor de verduidelijking ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 20 jun 2013 06:51

Rob schreef:
Exotic Life schreef:De zones zijn geen rekbaar begrip, een zone is een zone met zijn eigen minimum temperaturen, al begrijp ik wel wat je bedoel. 5 graden verschil tussen west en oost kan dus een andere zone zijn, oftewel dit kaartje is niet gedetailleerd genoeg. Er zijn meer kaarten te vinden die wat meer verschillen laten zien, maar ook dan worden microklimaatverschillen uiteraard niet vertoond. Daarnaast zijn de zones gebaseerd op een langere periode aan data.

De USDA zones overigens niet 100% over te nemen in de Benelux, maar meer als richtlijn. De zomers van een zone 8 in Amerika is bijvoorbeeld heel anders dan een zone 8 in de Benelux. Deze verschillen kunnen echter wel veel invloed hebben. Jarenlang is de tuin hier een zone 9a geweest, als je dat vergelijkt met een zone 9a in Amerika dan zou ik niet meer hoeven emigreren.

5°C is al zowat een hele zone en kan het verschil zijn tussen 7a en 8a....en ja de kaart is niet gedetalleerd genoeg. We zouden de data van 20 jaar of zo van alle meetstations nodig hebben in NL en Be om een fatsoenlijke kaart te maken... leuk inititief als je een jaar over hebt....
Zeker mogelijk maar ook vrijwel zinloos. Zoals je al aangeeft, zegt de kaart met USDA zones alleen iets over de gemiddelde laagst gemeten minimum nacht temperatuur gedurende een redelijk groot aantal winters achtereen, en niets over neerslag, dagtemperatuur en zonuren. Interpretatie van zones is dus in west europa anders dan in de USA. Voor het gemak tel ik er altijd een zone bij om te compenseren voor de nattigheid hier, en ga er dan vanuit dat alles wat zone 7a heeft een fatsoenlijke kans maakt. Zone 8a - waar ik denk in te zitten volgens mijn beperkte berekeningen - heeft al bescherming nodig als je hem permanent - dus langer dan bijvoorbeeld 3 winters - in leven wilt houden (denk aan Chamaerops).
Met een beetje mazzel heeft de 1-2 km kuststrook die we hebben in Be/NL zone 9a maar ik zou er geen geld op zetten. Als je nog meer dan die afstand van het water zit, vergeet het dan maar....

Ik blijf die hele zone indeling overigens bijzonder fascinerend vinden hoor, en zou zeker 'in' zijn voor een experiment met data verzamelen om te zien naar een alternatief voor NW Europa!

Nu na de afgelopen jaren met die koude winters ben ik tot de conclussie gekomen dat Nederland grotendeels en zone 6 klimaat heeft en alleen in stedelijke delen een zone 7 klimaat. Hier in Leidschendam zijn bij mij op de volkstuin, buiten de bebouwde kom de laatste 2 winters de vijgen tot de grond terugevroren. In de bebouwde kom nauwelijks tot geen schade.
In het westen zou je in een stedelijk gebied tegen een zuidgevel nog net zone 8 kunnen hebben.

Zone 9 moet je in Engeland zijn, Cornwal en het hart van Londen.

Wat betreft die winterhardere oleanders, dat geld hier alleen als ze heel warm staan!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 20 jun 2013 06:53

Orlandi16 schreef:Ze lusten wel wat water in de zomer, juist. Maar in zuid europa groeien de oleanders in het wild en in de meest droge plaatsen die je kan inbeelden.
Nu zullen ze wel vertroeteld worden in de zomer met regenwater maar in de wintermaanden moet ik ze zo droog mogelijk houden.

De echte wilde oleander groeien altijd op vochtige plekken. Aangeplant staan ze vaak ook veel droger.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 20 jun 2013 07:01

Orlandi16 schreef:Wij zitten volgens mij wel in zone 8

Dat kaartje kan de prullenbak in. Hier in Leidschendam in februari 2012 -18 C gehad in het buitengebied. En veel plekken in Nederland en Belgie -20 en kouder.

Maar in warme stadstuinen tegen warme zonnige muren en gevels wordt het een ander verhaal. Zo staat er in Amsterdam ergens een flinke oleander die ook goed bloeid.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 20 jun 2013 07:13

Ben afgelopen eerste helft mei in Raleigh geweest. Heb daar het aboretum en Plant Delight nursery bezogt. Daar zit je in een zone 8 klimaat. Wat daar zoal uitgeplant en in bloei stond: verschillende Hippeastrum, Colocasia gigantea Thai Giant, joekels van Agaves, oleanders bij de vleet, diverse Musas en meer van dat fraais. Je zit daar wel op de zelfde hoogte als Gibraltar al kan het er af en toe -15 vriezen! Maar dat zijn kortstondige vorstperiodes, niet 2 weken schaatsweer zoals in de Lage Landen.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor joop smit op 12 aug 2013 00:22

Hier zuid Limburg Maastricht is het soms gelukt een oleander de winter door te laten komen . Voorwaarde zachte winter volwassen plant en redelijk ingepakt . Heb nu er een staan tegen de muur zuid kant van 3 meter Was afgelopen winter door gekomen door middel licht slang en no folie >Dus winter hard ,vergeet het maar
joop smit

0 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 18 aug 2013 05:39

joop smit schreef:Hier zuid Limburg Maastricht is het soms gelukt een oleander de winter door te laten komen . Voorwaarde zachte winter volwassen plant en redelijk ingepakt . Heb nu er een staan tegen de muur zuid kant van 3 meter Was afgelopen winter door gekomen door middel licht slang en no folie >Dus winter hard ,vergeet het maar

Misschien zijn de Atlas en Villa Romain wat geschikter qua ''winterhardheid''. Wat zomers betreft zit je daar wel ongeveer op de beste plek in Nederland!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken