Nieuwe bladeren op gevriesdroogde Olijfboom

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Nieuwe bladeren op gevriesdroogde Olijfboom

Berichtdoor bjoveer op 23 mei 2012 08:37

Allen,

Iemand ervaring mee? Zoals zovele onder ons is mijn olijfboom volledig gevriesdroogd. Alle bladeren zijn ondertussen gevallen en de boom ziet er maar kaal uit. Heb de boom 1/3 in gesnoeid en stel vast dat ik op elke tak nog sapstroom heb. Echter geen enkel nieuw knopje te zien op dit moment.

- Wanneer krijgt een olijfboom nieuwe bladeren?
- Zijn er onder jullie die dezelfde symptomen hebben?
- Zijn er onder jullie die reeds nieuwe bladeren hebben?

Heb ergens gelezen op het internet dat we moeten wachten tot half juni voor nieuwe bladeren; klopt dit met jullie ervaring?

Alle ervaringen zijn welkom,

Ps mijn olijfboom is heel de winter ingepakt in een vrij duur dik vliesdoek ( 100 € ), boom is ongeveer 150j oud, wil maar meegeven dat dit vliesdoek niks heeft opgebracht.
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=788
bjoveer

5 bedankjes

Re: Nieuwe bladeren op gevriesdroogde Olijfboom

Berichtdoor oktober07 op 23 mei 2012 09:01

Hier zelfde probleem als bij jou gehad maar op zijtakken staan reeds nieuwe knoppen en aan de voet zelfs al een nieuwe scheut met blad.
oktober07

9 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 mei 2012 17:49

Ps mijn olijfboom is heel de winter ingepakt in een vrij duur dik vliesdoek ( 100 € ), boom is ongeveer 150j oud, wil maar meegeven dat dit vliesdoek niks heeft opgebracht.

Tegen ruim twee weken onophoudelijk strenge vorst niet nee... maar daar tegen is maar weinig bestand hoor.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor alex78 op 23 mei 2012 21:01

mijn olijfboom was ook slecht beschermd (slechts een deken tijdens de koude nachten van bijna -20) en was ook al zijn blad verloren, maar nu zie ik weer de eerste blaadjes verschijnen.
vorig jaar hetzelfde, maar toen kwamen de eerste blaadjes pas in juli.
alex78

2 bedankjes

Berichtdoor Rayholland op 07 jun 2012 23:20

Ook ik, of liever gezegd mijn olijfboompje van ongeveer een jaar of 7 oud, is slachtoffer en ik heb hier vragen over. Het is en boompje van ca 2 meter hoog op nog een dun en glad stammetje in een grote kuip. Het boompje deed het prima en droeg zelfs enkele vruchten. Nu is hij helemaal kaal sinds afgelopen winter. Ik heb hem teruggesnoeid tot het nog levende hout. De takken die minimaal een halve centimeter dik zijn, zijn groen onder de schors. De nog wat dikkere takken zijn onder de schors lichtgroen en sappig. Echter, ik zie geen enkel teken van leven. Ik vraag me af, als er nieuwe blaadjes komen, waar moeten die dan vandaan komen? Ik zie helemal geen oogjes op de takken, en de dunste bevroren takjes waar wel iets van pukkeltjes opzaten zijn weggesnoeid want die waren bruin. Het is nu 7 juni en ik vraag me af, is er nog hoop? Wat kan ik nog doen eventueel? Ik ben nogal gek op mn boompje dus hoop datíe het redt. Hij staat op de zonnige zuidwestkant in een hoekje tussen een muur en een glazen pui. Ik heb hem geen extra water gegeven want regen valt er genoeg. Wel heb ik 1x wat koemsetkorrels gegeven.
Kortom: Advies en troostende woorden zijn erg welkom.
Rayholland

0 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 08 jun 2012 10:14

Beste Ray,

allereerst welkom op dit forum ...

Je zal zoals vele onder ons geduld moeten hebben, alle symptomen heb je opgenoemd die wij ook allemaal hebben. Normaal gezien moeten we tussen dit en enkele weken knopjes zien tevoorschijn komen. Bij mijn boom loopt hij volop uit maar dan enkel onderaan de stam. De kruin heeft nog geen enkel blad. Hoeveel koemestkorrels heb je gegeven? Ik zou u aanraden om uw boom een boost te geven van koemestkorrels die je eerst oplost in lauw water. De opname door uw olijfboom gebeurd op deze manier vlugger dan dat je die korrels er rond strooit.
Je schrijft dat er nog sapstroom is dus wil dit zeggen dat uw boom nog in leven is.

succes nog en laat het hier weten wanneer je terug onder de gelukkige bent van een olijfboom met bladeren :P

mvg

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor Rayholland op 08 jun 2012 19:03

@ Bjorn, dank. Het geeft hoop wat je schrijft. Ik durfte verder niet te mesten uit angst dat de wortels er nu in dit slaapstadium toch niks mee kunnen en er wellicht schade door oplopen. Ik zal nu gelijk een handje koemestkorrels in lauw ater oplossen en geven. Vanzelfsprekend zal ik het gehoopte uitlopen hier melden.
Rayholland

0 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 09 jun 2012 23:52

Hey iedereen

Mijn grote olijfboom in de volle grond is sinds twee weken bezig met nieuwe bladeren en twijgjes te vormen.
En eentje in pot onder het afdak is er enkele dagen geleden ook mee begonnen.

Als de takjes nog groen zien is er nog hoop!

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 24 jun 2012 08:20

We gaan hier stilaan naar Juli op en heb nog steeds niks van bladeren op mijn olijfboom. De trots van mijn tuin staat er nog steeds kaal bij ... :(

Het is wel zo dat ik onderaan de stam zeer veel uitlopers heb ( had ) <- heb deze vorige week kort gesnoeid.
Sapstroom is er nog steeds want als ik met mijn nagels schraap dan krijg ik nog steeds lichtgroen te zien.
Als ik hier lees dan weet ik wel niet waarom mijn olijf niet start en die van jullie wel.
Om de 4 weken krijgt mijn boom een boost van voedsel mare hij is mij tot hiertoe niet dankbaar voor ;)

Zijn er nog lotgenoten die aan het wachten zijn ??

thanks

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 24 jun 2012 09:01

De boom kan zelfs nog in September uitlopen.
Ik denk dat je nu best iedere week bemest en niet één keer per maand hoor.
Je had ook de uitlopers meteen moeten snoeien.
Heb je de andere takken ook teruggesnoeid? Tot 20cm van de hoofdtakken is best.
Bijlagen
DSCN0473.jpg
Sinds begin mei loopt hij weer uit en ik verwacht tegen eind Juli een volledig herstel. (In maart was er geen enkel blad meer te bespeuren)
DSCN0473.jpg (211.49 KiB) 7059 keer bekeken
DSCN0476.jpg
Hier zie je beter.
DSCN0476.jpg (177.52 KiB) 7059 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Orlandi16 op 08 aug 2012 20:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken