Tips?? beginneling

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Tips?? beginneling

Berichtdoor jaimy18 op 27 feb 2013 15:21

Hallo,

Ik ben nieuw hier, tevens beginneling haha :o , onderstaande zaadjes heb ik besteld (komen morgen binnen) wie o wie heeft nog leuke tips voor mij?? :D

Caryota maxima (Himalaya) 5 palm boom zaden
Washingtonia Robusta 25 palm boom zaden
Livistona Rotundifolia 25 palm boom zaden
Pritchardia pacifica 25 palmboom zaden
Ptychosperma macarthurii 25 palmzaden

Zelf heb ik enkele vragen voor jullie...

1: welk soort kiem snel en welke niet?
2: moet je elke soort 2 dagen weken in lauw water?
3: als je de zaadjes in de grond stopt moet je dan direct gaatje in de bodem maken?? en doe je er dan van dat zilverkleurige huishoudfolie overheen of van dat doorzichtige folie??
4: sommige zaadjes hebben 25-30 graden nodig om te ontkiemen? hoe doe je dat? aanzien het geen 25 tot 30 graden in huis is...
5: heb je speciaal grond nodig?
6: ik wil zaaien in die witte bakken die je bij de chinees krijgt, hoe diep moeten de zaadjes in de grond en hoeveel afstand moet er tussen de zaadjes zitten?

Hoop vragen haha heb veel gelezen.. maar het is zoveel informatie...
jaimy18

0 bedankjes

Re: Tips?? beginneling

Berichtdoor lapalmeraie op 27 feb 2013 16:07

Hallo en :welkom:

Een aantal soorten zijn snelle kiemers. (bv de Washingtonia)
Dat is alvast ideaal om mee te beginnen.

Ik zou alle soorten eerst te weken leggen.
Qua zaaien kun je bij de meeste palmsoorten de zaden wel volledig afdekken.
Daar waar je dat beter niet doet vind je dat vrij eenvoudig terug op het net.

Je vult de pot/bak dus eerst met een zaaimedium of potgrond en drukt dit aan.
Daarna leg je de zaadjes erop en vervolgens dek je af met een dun laagje potgrond.

Afdekken doe ik zelf met alu-folie. Tenzij het lichtkiemers betreft (zaden die je deels bovengronds moet laten). Pas als de zaden gekiemd zijn vervang ik de alu-folie en gebruik ik nog even plastic folie om de warmte in de pot te houden voor de laatste kiemers.

De warmste plekken in huis zijn doorgaans: boven op de radiator, bovenop de CV-ketel, knooppunten vloerverwarming, vensterbank,... even op onderzoek uit dus :mrgreen:

Speciale potgrond om te zaaien is wel aan te raden.
Gewone potgrond schimmelt immers snel. Je kunt zaaigrond kopen in het tuincentrum of een ander medium gebruiken zoals perliet of cocospeat.

Diepte van zaaien is in principe niet heel erg belangrijk; bij ondiepe bakjes warmte de grond beter op maar droogt dus ook sneller uit. Ook moet je de gekiemde zaden sneller oppotten aangezien de wortels niet diep kunnen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Re: Tips?? beginneling

Berichtdoor Rob op 28 feb 2013 01:05

Welkom Jaimy!
Let op dat er bijde chinees 2 maten van die bakjes zijn. Je kunt het beste de diepere gebruiken! Mijn ervaring is dat als je er gewoon (met je vriendelijkste gezicht) om vraagt dan krijg je meestal wel een stapeltje cadeau!
Voor de rest doen zoals Niek aangeeft.
Daarnaast zou ik even zoeken op het forum...er staat een pak info over washingtonia - ongetwijfeld de eerste die kiemt !.

Voor beginners raad ik aan om cocopeat te gebruiken. Je hoeft er normaliter niets aan te doen en kan het zo gebruiken, tenzij de zakken buiten in de sneeuw/regen liggen, want dan zijn ze ook echt zeiknat. Het is ook heel schoon in gebruik i.t.t potgrond.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Ze staan! nog tips?

Berichtdoor jaimy18 op 02 maart 2013 13:01

Ik heb mijn zaadjes gezaait,(palm) staan boven op de verwarming in van die chinees bakjes met een deksel erop... in de deksel heb ik paar kleine gaatjes gemaakt...
De verwarming is constant 22 graden..
Er zit nu een hoop condens op de deksels... dat is normaal??
Luchten en water geven hoe gaat dat? en hoe vaak?
wat is de normale wachttijd voordat er iets boven komt??
Ben erg benieuwd!!
jaimy18

0 bedankjes

Re: Ze staan! nog tips?

Berichtdoor Sodiac op 02 maart 2013 13:12

De bakjes staan boven op de verwarming.. wat voor verwarming is dat?

Verwarmt die de hele ruimte naar 22 graden of wordt de verwarming zelf maximaal 22 graden?

Dat er condens op de deksels zit is normaal. Luchten kun je af en toe doen en water geven alleen om het geheel licht vochtig te houden en niet te laten uitdrogen. Maar met flinke condens op de deksels zal dat niet zo snel gaan.

Hoe snel er iets bovenkomt hangt af van de soort, de versheid van de zaden, en hoe goed je de ideale omstandigheden voor het ontkiemen na weet te bootsen. :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor jaimy18 op 02 maart 2013 15:06

ze staan gewoon op de radiator, cv... het verwarmt de ruimte naar 22 graden.. de verwarming is goed warm... :shock: Dat is te warm???
jaimy18

0 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 02 maart 2013 15:13

Ik denk dat als je verwarming de boel naar 22 graden verwarmt dat wel iets te warm is als ze rechtstreeks op de verwarming staan.

Mijn verwarming werkt naar de 18-20 graden toe en die vind ik eigenlijk al te warm. Daarom heb ik er wat tussen liggen. De bakjes warmen alsnog genoeg op.

Verder. regelmatig luchten voorkomt schimmelgroei. En mocht je vermoeden dat je bakjes te vochtig zijn kan je het condens makkelijk afgieten totdat de grond wat minder vochtig is.

Water geven hoeft doorgaans niet als de bak afgesloten is.
Itrme

70 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken