Stekken bananen.

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Stekken bananen.

Berichtdoor jonas op 10 mei 2010 19:24

Heb zitten zoeken bij '' hoe stek je bananen" door Niek geschreven als ik het goed heb maar heb nog enkele vraagjes :mrgreen: ;

1 ) Zal de groeisnelheid van de moederplant verminderen vanaf het ogenblik dat er gestekt word ?.

2 ) Is er kans dat de ontwikkeling van een bloem of banaantjes vermindert of wegvalt wanneer je
stekt?
Zo nee, doe ik dit best voor of na eventueele bloemvorming of kan dit geen kwaad ?

3) Wacht je best tot alle uitlopers groot genoeg zijn om dan in één keer allemaal te verwijderen of doe je dat best met enkele weken ertussen en heeft de moederplant dan niet te weinig wortels meer ?

4 ) Hoeveel % kans bestaat er dat mijn plant door het stekken kapot gaat?

5) Kan men de manier van stekken voor alle bananen veralgemenen ?

Zo, met deze antwoorden sta ik een hele stap verder, er staan geen punten op de antwoorden hoor :lol: !!!!

Alvast bedankt voor jullie hulp, Jonas. ;)
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes

Re: Stekken bananen.

Berichtdoor lapalmeraie op 10 mei 2010 19:49

jonas schreef:Heb zitten zoeken bij '' hoe stek je bananen" door Niek geschreven als ik het goed heb maar heb nog enkele vraagjes :mrgreen: ;


Klopt :D

1 ) Zal de groeisnelheid van de moederplant verminderen vanaf het ogenblik dat er gestekt word ?.


Niet echt hoor. Bananen groeien zodanig vlug dat ze hiervan eigenlijk geen hinder ondervinden.
Tenzij je natuurlijk ineens 80% van de wortels wegneemt, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Sterker nog, nadien kan alle energie weer naar de hoofdstam ipv van te moeten delen met uitlopers ;)

2 ) Is er kans dat de ontwikkeling van een bloem of banaantjes vermindert of wegvalt wanneer je
stekt?
Zo nee, doe ik dit best voor of na eventueele bloemvorming of kan dit geen kwaad ?


Nee, zie ook hierboven. Het stekken staat los van de bloemvorming.
Een Musa laat zich niet zo rap van de wijs brengen, gelukkig maar :lol:

3) Wacht je best tot alle uitlopers groot genoeg zijn om dan in één keer allemaal te verwijderen of doe je dat best met enkele weken ertussen en heeft de moederplant dan niet te weinig wortels meer ?


Je hoeft niet alle uitlopers in één keer te verwijderen. Stek gewoon die gene die groot genoeg zijn. Zelden zullen dit alle uitlopers tegelijk zijn. Enkel bij de Musella laisocarpa zie ik dat wel nog gebeuren. Maar de moederstam heeft genoeg eigen wortels. Overdrijf natuurlijk ook niet als je wortels meesnijdt bij het stekken hè.

4 ) Hoeveel % kans bestaat er dat mijn plant door het stekken kapot gaat?


Normaal gesproken ondervindt de moederplant hier geen hinder van. Tenzij je natuurlijk als een gek met een mes door die wortels heen gaat... :shock:
Het zal eerder spannend zijn of de stek er door heen komt. ;)

5) Kan men de manier van stekken voor alle bananen veralgemenen ?


Voor diegenen die uitlopers vormen toch wel :D

Zo, met deze antwoorden sta ik een hele stap verder, er staan geen punten op de antwoorden hoor :lol: !!!!

Alvast bedankt voor jullie hulp, Jonas. ;)


:thai:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: Stekken bananen.

Berichtdoor jonas op 10 mei 2010 20:15

Bedankt Niek voor de reactiesnelheid en de nuttige info. :thai: :lol:

Ik begin direct met stekken, groeten Jonas. :D
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes

Re: Stekken bananen.

Berichtdoor lapalmeraie op 10 mei 2010 20:40

Ik sta op scherp :mrgreen:

Veel succes!

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten