Eerste probeersel trachy met potgrond

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Eerste probeersel trachy met potgrond

Berichtdoor pascal op 15 jun 2010 22:50

Hallo,

Ik ben pascal (26j) en volledig nieuw op de website en in de exotische plantenwereld. Ik heb me via een website 100 trachycarpus fortunei zaden gekocht.

Vandaag zaten ze in de bus en ik kon natuurlijk niet wachten om er direct 50 te zaaien. Ik was langs de Hubo gegaan maar hier was geen zaai/stekgrond en al helemaal geen leemkorrels of iets anders bruikbaars. Heb ze dus in gewone potgrond geplaatst.

Afbeelding

Ik had een paar kweekbakken maar die waren maar 10 cm diep, nu staan ze in potten van min 16-25cm.

Heb ze in het verwarmingskot gezet waar ik vermoed dat het rond de 20-25 graden is.
Afbeelding

Ik hoop dat er zeker iets uit komt!

Van de andere 50 zou ik er een paar in volle grond willen zaaien maar hier heb ik nog een vraag over: Kunnen deze nog verplant worden? Ik ben namelijk zojuist verhuisd en heb mijn tuin nog niet aangelegd (enkel platgespoten met roundup) en heb dus ook geen idee waar ze uiteindelijk zullen komen te staan of hoeveel ik er nodig heb.

En de de laatste overblijvers zal ik hopelijk in zaai- en stekgrond kunnen zetten...

hopelijk hier binnenkort meer nieuws!
pascal
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 14 jun 2010 16:09
Woonplaats: Aarschot
1 bedankjes

Re: Eerste probeersel trachy met potgrond

Berichtdoor RichardM op 17 jun 2010 09:43

Hallo,

Heel leuk om te horen dat je zo enthousiast bent,het is verslavend hoor ;)
Potgrond moet wel lukken hoor,er zijn er al heel veel voor jou geweest die succes hebben gehad met zaaien in gewone potgrond.
Zelf zou ik eerst de potgrond even in de magnetron hebben gedaan,om eventuele beestjes te doden.
Ik raad je wel aan om de potten uit het verwarmingshok te halen,de Trachycarpus is namelijk geen warmtekiemer en zou ze dan ook beneden de 20 graden houden,25 graden is echt te warm hoor.
In de volle grond is geen probleem hoor,je kunt ze later altijd weer verpotten.

Veel succes!

Richard
Groeten,
Richard
Avatar gebruiker
RichardM
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 31 mei 2010 13:28
Woonplaats: Zuid-Holland
0 bedankjes

Re: Eerste probeersel trachy met potgrond

Berichtdoor amourath op 17 jun 2010 11:02

pascal schreef:Van de andere 50 zou ik er een paar in volle grond willen zaaien maar hier heb ik nog een vraag over: Kunnen deze nog verplant worden? Ik ben namelijk zojuist verhuisd en heb mijn tuin nog niet aangelegd (enkel platgespoten met roundup) en heb dus ook geen idee waar ze uiteindelijk zullen komen te staan of hoeveel ik er nodig heb.


Ja hoor, zo snel groeien ze nu eenmaal niet :) Ik had vorig jaar enkele zaden tussen de planten gegooid (zaden die er niet te best uit zagen, waarvan ik dacht dat ze kapot waren) en 1tje ervan was gekiemd in volle grond. Die heb ik dan vlak voor de winter uitgegraven en in een pot gezet om te overwinteren in de garage. Nu staat hij weer buiten, ik laat hem even doorgroeien in de pot tot hij wat groter en sterker is, dan plant ik hem opnieuw uit.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Eerste probeersel trachy met potgrond

Berichtdoor pascal op 17 jun 2010 21:24

ok ik heb er nu 20 in de volle grond gedaan (en houd die grond vochtig)

Nadat ik naar de aveve ben geweest en cocopeads ofzoiets gekocht heb heb ik de resterende 30 zaadjes daarin gedaan.

dan heb ik al de potten uit het chauvagekot gehaald en in de (voorlopige) living gezet. Dit is de koelste kamer.

Vorig jaar op vakantie in griekenland heb ik ook een deel zaden mee genomen van het hotel. deze heb ik dan ook maar eens ingeplant (deze staan in de verranda bij ongeveer 30 graden op dagen als deze) Echt vers zijn de zaden dus niet meer maarja who knows...

Ik hoop echt heel hard dat er iets uitkomt. De bazin hier thuis denkt namelijk dat niets gaat uitkomen en dat het verloren moeite gaat zijn (dan zal ik het mogen horen) :D
pascal
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 14 jun 2010 16:09
Woonplaats: Aarschot
1 bedankjes

Re: Eerste probeersel trachy met potgrond

Berichtdoor Exotic Life op 18 jun 2010 19:37

Trachycarpus fortunei is niet zo kieskeurig betreft grondsoort. Bomen die zaad produceren en deze niet worden geoogst zie je vaak ook onder de palm ontkiemen gedurende de zomer.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Heugelijke dag gisteren

Berichtdoor pascal op 30 jul 2010 23:00

haha wie had dat gedacht. Na het half negeren (buiten het af en toe nat sproeien) van de griekse zaadjes riep mijn vriendin me opeens naar de veranda met de opmerking dat er iets uitgekomen was. Ik dacht dat ze me wou foppen en er zelf iets in gestoken had. Maar er waren dus werkelijk 2 dikke sprieten te zien. Had nooit gedacht dat daar nog iets uit zou komen -> te vroeg geoogst en dan een jaar in de slaapkamer gelegen, en dan gewoon allemaal willekeurig in zand van buiten gestoken en vochtig gehouden. Ga eens een foto posten bij palmherkenning dat ik ook weet welke palm ik zo heb gekweekt :)

Na deze vreugdevolle ontdekking ook direct naar de trachycarpus potten gelopen en ja hoor, hier in een van de potten ook 1 dikke spriet (had toen bevestiging dat palm kiemlingen zo echt uit zagen :D namelijk eerste keer dat ik dit mee maak). Dit was gisteren en vandaag nog eens gaan kijken en in diezelfde pot nog 2 uitgekomen. Past hier misschien niet maar daarbij zijn er ook tegen alle verwachtingen in een paar van mijn paprika zaadjes (uit een paprika gehaald en gewoon op nat zand gegooid) uitgekomen... geweldige 2 dagen gehad dus :D

Nu heb ik wel een bedenking. De potten waar iets gekiemd is zijn steeds dezelfde potten als waar het elastiekje (dat de folie erond hield) gesprongen is. Dus nu heb ik bij de rest ook de elastiekjes eraf gedaan denk dat dit extra verluchting geeft of het toch iets minder vochtig houd. Was misschien een domme fout die elastiekjes maar kan het zijn dat dit geen goed idee was?
pascal
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 14 jun 2010 16:09
Woonplaats: Aarschot
1 bedankjes

Re: Eerste probeersel trachy met potgrond

Berichtdoor lapalmeraie op 30 jul 2010 23:20

Mooi zo! Altijd leuk zo'n eerste ervaring :D
De zaaibakjes dek je inderdaad het best af zodat de grond niet te snel uitdroogt.
Ik gebruik hiervoor meestal alu-folie maar bij lichtkiemers vershoudfolie. Omdat deze laatste minder goed blijft zitten doe ik er ook een elastiekje rond. Enig nadeel is dat die inderdaad relatief snel verdrogen en dan 'springen'. Zodra er kiemers zijn is verluchting wel wenselijk. Bij één enkele kiemer maak ik dan gewoon een gaatje in de folie waardoor het blad kan groeien.
Zo blijven de omstandigheden in de pot verder nog ideaal voor eventuele overige kiemers. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron