Warmtemat advies

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Warmtemat advies

Berichtdoor GeertsP op 03 mei 2026 17:06

Hallo, ik heb voor kiemen van zaden een temp van 20-26C nodig
en denk daarom aan een warmtemat (ik denk aan 25x50 cm oid) .
Heeft iemand een advies aangaande
wat je het best kunt gebruiken en waar te kopen?
Ik hoor het graag.
GeertsP

0 bedankjes

Re: Warmtemat advies

Berichtdoor Hansvdb op 04 mei 2026 10:24

Voor toepassingen zoals je zoekt gebruik ik zelfklevende warmtefolie en een elektronische temperatuurschakelaar, beide te koop bij Conrad.nl of Conrad.be (neem ik aan) als je in België woont.
De folie heb ik op een aluminium plaatje geplakt en dat in een houten frame gemonteerd. Het vraagt dus wel iets van knutselwerk.
De warmtesensor is op ook de aluminiumplaat geschroefd en meet de plaattemperatuur. De temperatuurregelaar is tot een tiende graad instelbaar, maar er zit wel wat vertraging in. Na het uitschakelen stijgt de temperatuur nog wat door.
Wat je verwarmen wilt zet je op de plaat en omdat de plaattemperatuur niet de substraattemperatuur is heb ik daar een glazen aquariumthermometertje in geprikt. Zo kan je dan de gewenste substraattemperatuur instellen.

Warmhoudplaatje.jpg
Warmhoudplaatje.jpg (191.51 KiB) 122 keer bekeken

Je kan het plaatje ook gebruiken als warmhoudplaatje op tafel bij de maaltijd, bij koude voeten, en zelfs als thermostaat om een ruimte op temperatuur te houden. Dan sluit je een kacheltje aan op de regelaar.

De regelaar ziet er als volgt uit:

H-Tronic TS125 Version 3 Temperatuurschakelaar 125 - -55 °C.jpg
H-Tronic TS125 Version 3 Temperatuurschakelaar 125 - -55 °C.jpg (63.71 KiB) 122 keer bekeken

Bij Conrad te bestellen voor 46 euro. Gebruik de zoekfunctie van Conrad en vul daar de omschrijving bij de afbeelding hier boven in om hem te vinden. Er zijn ook andere aanbieders, maar die zijn niet goedkoper.
Je ziet dat de warmtesensor in een soort kabelschoen zit die je dus op het plaatje kan bevestigen met een boutje en een moertje.

De warmtefolie ziet er zo uit:

Thermo TECH Polyester Verwarmingsfolie Zelfklevend 230 V_AC 100 W Beschermingsklasse IPX4 (l x b) 480 mm x 380 mm.jpg
Thermo TECH Polyester Verwarmingsfolie Zelfklevend 230 V_AC 100 W Beschermingsklasse IPX4 (l x b) 480 mm x 380 mm.jpg (69.36 KiB) 122 keer bekeken

Zoek weer op de omschrijving bij de afbeelding. De afgebeelde kost 56 euro. Er zijn tientallen soorten verkrijgbaar met verschillende afmetingen, vermogens, maximale temperaturen en verschillende voedingsspanningen. Dus let bij het kiezen goed op wat je kiest.

Succes er mee!
Hansvdb

27 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 04 mei 2026 13:12

Ik zat nog even te denken. Een warmte mat, een temperatuurregelaar en de rest is bij elkaar toch nog een flinke investering in tijd en geld. Er is een alternatief dat ook goed werkt, heel simpel is, goedkoper is en snel te realiseren.
Je neemt een bak met water en daar leg je een aquariumverwarmer in. Neem een type dat geheel ondergedompeld kan functioneren. In de bak laat je een tweede bakje drijven waar je de potjes met zaailingen zet. Denk aan bijvoorbeeld zo'n plastic kweekkastje.
Je stelt de temperatuur van de aquariumverwarming in op bijvoorbeeld 30 graden. Het warme water verwarmt het drijvende bakje met je zaaipotjes.

Die plastic kweekkastjes zijn niet duur en makkelijk te vinden. Aquariumverwarmers vind je in de aquariumwinkel. Alleen nog een bak vinden die groot genoeg is als waterbassin. Misschien kan je ergens een oud hamster of rattenverblijf vinden en wellicht heb je nog wat liggen.
Hansvdb

27 bedankjes

Berichtdoor Rob op 07 mei 2026 21:58

Een oud acquarium op de vensterbank word in de zon al met gemak 25°.
Ik gebruikte destijd water op de bodem (5cm) en groeide er Nypa fruticans in...dat zegt eignelijk alles vw temp.

Als je minder nat wenst te werken, dan kun je zand op de bodem gebruiken en bijverwarmen met 10w warmte kabel. ook dit zou met gemak de 25°C moeten halen.
Acquarium wel afdekken

Oude koelkast doet het ook. Gaatje in zijkant boren voor 10W warmte kabel erin, en je hebt 30C.
IK heb zelfs ooit een oude dekenkist van Ikea verbouwd tot propagator. bak en klep isoleren met piepschuim/radiator folie, zand op de bodem, en 10W kabeltje in de zandlaag......25-30C...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1149 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken