Houdbaarheid zaai- en stekgrond

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Houdbaarheid zaai- en stekgrond

Berichtdoor Tosaman op 04 aug 2010 17:33

Ik heb nu een aantal keren 10 liter zakken zaai- en stekgrond gekocht, maar op geen enkele staat een maximale houdbaarheidsdatum. Hoelang kan je doorgaans zaai- en stekgrond bewaren zonder dat het gaat schimmelen en/of rotten?
Laatst kocht ik een zak Mediterrane potgrond van een merk dat hier sterk gepromoot wordt, maar ondanks dat ik de half gevulde zak enigzins geopend en op een droge plaats bewaarde, ging de potgrond binnen enkele dagen schimmelen en kon ik het restant dus wegkieperen. :?
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Re: Houdbaarheid zaai- en stekgrond

Berichtdoor lapalmeraie op 04 aug 2010 19:16

Ik krijg al mijn zakken geleverd in het begin van het seizoen (maart/april) en daar doe ik mee tot het einde van het seizoen. Sommige zakken staan buiten onder de oppottafel, anderen staan in het thuinhuis en weer anderen liggen in de garage. Nooit echt last gehad van schimmel ofzo.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 05 aug 2010 10:46

Ja, okay Niek, maar het lijkt mij dat het op een gegeven moment ophoud met de houdbaarheid en dat je het weg kan gooien.
Ik heb hier nog een halve zak, zo'n 5 liter, zaai- en stekgrond staan. De zak is geopend zodat het eventueel niet kan gaan broeien en schimmelen, de grond voelt enigzins droog aan. Ik ben dus eigenlijk benieuwd hoelang zoiets bewaard kan worden, voedingsstoffen die er in zitten gaan ook achteruit lijkt mij. Of is dit niet het geval en kan e.e.a. lang bewaard worden?
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 aug 2010 11:04

Ik heb die ervaring persoonlijk niet.
Maar stuur je vraag anders aan de fabrikant zelf.
Die hebben vast wel nuttige tips omtrent dergelijke zaken ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 05 aug 2010 13:21

In zaai en stekgrond zitten normaal gezien, nauwelijks of geen meststoffen denk ik , dus echt schimmelen zullen die niet gauw doen - ik kan me ook moeilijk voorstellen dat potgrond zou vervallen .Ik herbruik zelfs regelmatig potgrond .Wat wel kan, is dat de gewone potgrond in de zakken soms veel te nat is ,omdat die ergens bij de verkoper buiten hebben gelegen en dan kan het wel eens gebeuren dat er wat schimmel aan de kanten van de zak te zien is - ik heb dat ook al eens gehad maar er geen negatieve ervaringen mee ondervonden .
Het feit dat jouw mediterane potgrond in de zak begon te schimmelen , zou wel eens kunnen als er organische meststoffen ( beendermeel - bloedmeel ...) in gebruikt zijn - als die aan de lucht bloot liggen met voldoende vocht ,dan kunnen die gaan schimmelen .Dat is niet zo een fraai zicht en daarom zal ik er bij het verpotten altijd proberen voor te zorgen , dat de bovengrond ,die meststoffen niet bevat .
Ik bewaar mijn zakken potgrond ( alle soorten ) altijd goed gesloten met een stevig touw , om er geen varenrouwmug larven in te krijgen , want dat is dan nog een veel groter probleem .
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 05 aug 2010 13:52

Hoi Lily- Anne klopt helemaal! Bij natte potgrond die niet goed afgesloten is bestaat de kans op besmetting door varenrouwmug, en door deze te lang weg te zetten, hij mag vochtig zijn en dan goed afsluiten, wel bestaat een spuitmiddel die je kunt gebruiken in ruimtes waar varenrouwmug voorkomt wat erg effectief is, maar niet gezond is in woonruimtes, zelf gebruik ik dit nu 6 weken met goed resultaat, maar als je teveel lucht komen deze krengen weer binnen!!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor ellandro op 15 aug 2010 10:38

Ik heb mij dit ook overlaatst afgevraagd.
Had 1 zak die wat droog aanvoelde en heb deze weggedaan.
Nu heb ik een nieuwe die reeds langer aan de kant staat zonder probleem.
Nu had ik wel de zak mooi dichtgerold na elk gebruik.
Ik denk dat je de lucht zoveel mogelijk moet afsluiten en enkel de luchtgaatjes
in de zak zelf hun werk laten doen. Blijkbaar kan de zaai en stekgrond dan langer
bewaard blijven
Grtz
ellandro

0 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken