door lily-anne op 05 aug 2010 13:21
In zaai en stekgrond zitten normaal gezien, nauwelijks of geen meststoffen denk ik , dus echt schimmelen zullen die niet gauw doen - ik kan me ook moeilijk voorstellen dat potgrond zou vervallen .Ik herbruik zelfs regelmatig potgrond .Wat wel kan, is dat de gewone potgrond in de zakken soms veel te nat is ,omdat die ergens bij de verkoper buiten hebben gelegen en dan kan het wel eens gebeuren dat er wat schimmel aan de kanten van de zak te zien is - ik heb dat ook al eens gehad maar er geen negatieve ervaringen mee ondervonden .
Het feit dat jouw mediterane potgrond in de zak begon te schimmelen , zou wel eens kunnen als er organische meststoffen ( beendermeel - bloedmeel ...) in gebruikt zijn - als die aan de lucht bloot liggen met voldoende vocht ,dan kunnen die gaan schimmelen .Dat is niet zo een fraai zicht en daarom zal ik er bij het verpotten altijd proberen voor te zorgen , dat de bovengrond ,die meststoffen niet bevat .
Ik bewaar mijn zakken potgrond ( alle soorten ) altijd goed gesloten met een stevig touw , om er geen varenrouwmug larven in te krijgen , want dat is dan nog een veel groter probleem .
groetjes
Lily-Anne