cordilyne australis zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

cordilyne australis zaaien

Berichtdoor Wimkoh op 07 nov 2010 02:24

Hallo lily-anne,

Ik heb begrepen dat je cordilyne of dracena australis heb gezaaid. Ik heb nu zaden van deze.

Kun je me aangeven hoe je ze gezaaid hebt ? Welk medium welke temperatuur? Hoe te zaaien, dus of boven op en licht afdekken met hetzelfde medium ? Of eerst een aantal weken in de koelkast ?
Donker of in het licht zetten. Zaaibakje afsluiten of niet ? Zit er verschil tussen het zaaien van dracena en de cordlyne ?

Ik heb zaden van de dracena indivisa purple en de normale groene ? Dus die met de bredere bladeren.
Dit schijnt het verschil te zijn met de cordyline ! Ik heb ook verse zaden van de cordyline australis. Dus die met de dunnere bladen.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Groet Wim
Wimkoh

33 bedankjes

Re: cordilyne australis zaaien

Berichtdoor lapalmeraie op 07 nov 2010 20:11

Wim

Ik heb je berichtje even als nieuw topic in de juiste rubriek gezet ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 08 nov 2010 04:50

Desondanks we hier zaad hebben met overvloed, is het zaaien van eender welke soort Cordilyne ons nog niet gelukt. Stekken lijkt me de makkelijkste manier... de stam in stukken van een 10cm snijden en in een potje water steken, zelfs rechtstreeks gewoon in vochtige potgrond lukt het. Binnen enkele dagen gegarandeerde opbrengst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 08 nov 2010 10:03

Ik heb het even opgezocht hoe het zaaien van cordilyne australis bij mij is verlopen ( gelukkig had ik het opgeschreven ):
ik heb ze vorig jaar begin september gezaaid en de zaden eerst 24 u geweekt in een thermos met lauw water - gewoon in zaai en stekgrond gezaaid - niet te vochtig - zaden lichtjes bedekt, zodat het zaad juist niet te zien was .Dan afgedekt met plastiek folie en warm weggezet ( op warme vensterbank en 's nachts weg van de koude venster) Na 1 maand kwamen ze boven en heb ik de plastiek stilaan weggenomen en ze overdag zoveel mogelijk licht gegeven of extra bijgelicht op donkere dagen .Kregen regelmatig wat nevel met HB 101( bladvoeding voor bonsai)of gewoon water . Na een 14 tal dagen na het bovenkomen , af en toe een beetje extra verdunde oplossing 10/52/10 laten opzuigen ( zo om de 14 dagen ) .Hier niet mee laten doorweken !
na een kleine 3 weken konden ze verspeend worden .
Succes ermee en laat eens horen hoe het verlopen is
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken