zaailingen gaan er aan.

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

zaailingen gaan er aan.

Berichtdoor bommetje op 02 dec 2010 17:19

Hoi,

Ik heb nu inmiddels al een par keer gehad dat mijn zaailingen boven komen, dat gaat goed. Ik geef ze wat voeding. en meestal komen ze op een bepaald punt en dan gaan ze ineens slechter worden, bruin en slap. waarna ze het loodje leggen.

Heb dit al gehad met Washingtonia's, phoenixen, strelizea's (lijken er nu weer 2 de pijp uit te gaan) en flamboyanten. enkele trachy's laten hun wortels uitdrogen, terwijl ze vochtig staan (niet nat), maar missschien staan die te warm bij de radiator?

Wat doe ik verkeerd?
bommetje

26 bedankjes

Re: zaailingen gaan er aan.

Berichtdoor lapalmeraie op 02 dec 2010 17:25

Misschien teveel voeding voor zulke jonge plantjes?
De wortels zijn in dit stadium nog niet veel gewend.
Als vuistregel kun je aannemen dat het eerste blad nog gevormd wordt met de voedingsstoffen uit het zaadje. Daarna kunnen ze voorzichtig worden bijgevoed met organische messtoffen, die lossen immers ook langzaam op. Tenzij je ze op dat moment verspeend. In de nieuwe potgrond zitten vaak al voldoende meststoffen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 02 dec 2010 17:41

Ik geef zaailingen nooit voeding! Zelfs niet bij het verspenen omdat - zoals Niek al zei - er al mest in de grond zit en jonge worteltjes meteen verbranden.
Opletten ook met die verwarming: kleine potjes drogen meteen uit en dan is het ook snel afgelopen natuurlijk. Zelfs 1 dag te droog kan al het einde betekenen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 02 dec 2010 22:40

Ik denk dat ik dan te snel ben met de voeding.. bedankt voor de info.. ga het gewoon weer proberen :thumb_up:
bommetje

26 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken