Alle begin is moeilijk zegt men..

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Alle begin is moeilijk zegt men..

Berichtdoor ExTTreme op 23 maart 2011 23:55

Hoi,

Enige tijd geleden wat zaden van kruiden besteld online en daarbij kreeg ik een aantal gratis palmzaden. Na wat verder te hebben gelezen over het kweken van palmen ben ik aardig enthousiast hierover geworden en heb ik me voorgenomen om het ook eens te gaan proberen. Ik wil het echter wel goed doen. Het idee om exotische planten te kweken staat me heel erg aan in ieder geval.

Van een vriend van me heb ik een aquarium gehad die ik als basis wil gaan gebruiken voor een propagator. Ik heb er al veel over gelezen, maar zie hier en daar ook wel wat andere manieren van opbouw van zo'n ding. Wie kan me adviseren over hoe dit goed aan te pakken?

Eerst even wat fotootjes van het aquarium.

Afbeelding

Afbeelding

Er zat een tussenschot in die ik met veel finesse uiterst professioneel heb weten te verwijderen (lees: een kniptang en bruut geweld). Op de foto is dat nog wat terug te zijn, was die blauwe rommel die er nog wat in zit. Er staan nu nog wat pijpjes, maar ook die zullen het veld ruimen. De gaten in de bodem die daardoor komen zal ik opvullen met kit.

Afmetingen van het aquarium zijn 60x40x40 ongeveer.
Boven de bak hangt een tl-armatuur nog in het deksel.

Wat is nu mijn beste optie om dit af te gaan maken? Piepschuim tegen alle zijkanten en onderkant? Ander isolatiemateriaal? En wat te doen met het (plastic) deksel, moet daar ook nog verdere isolatie tegenaan? En welke warmtedraad zou voldoende moeten zijn om deze bak netjes te verwarmen voor de meeste tropische planten? Heb al wel begrepen dat een thermostaat zo ongeveer een must is. En wat te doen met verlichting in de bak?

Ik wil de bak op zolder gaan plaatsen, heb daar licht van een dakraam. Zon valt er helaas niet op, is aan de noordzijde van mijn huis.

Zijn nogal wat vragen, maar wil het wel direct een beetje goed aanpakken. Zaden verpesten door een verkeerde opstelling zou ook zonde zijn. Andere tips over aanschaf van materiaal zijn ook welkom. Heb nog niets speciaals in huis gehaald hiervoor. Hoop dat jullie me op weg willen helpen in de wondere wereld van de palmen. :)

groetjes
Koen
ExTTreme

1 bedankjes

Re: Alle begin is moeilijk zegt men..

Berichtdoor orinoco op 24 maart 2011 00:08

Hoi,allereerst welkom op het forum ik zag dat je net nieuw bent.
Over de aanpassingen aan het aquarium kan ik vrij kort zijn: daar zou ik niets aan doen.
Als je bijlicht d.m.v. TL's in de lichtbak zal dit wel voldoende warmte genereren.
Voor echt warmte behoeftige plantjes kun je warmtematjes kopen.
Op een zolder kan het 's zomers aardig warm worden en kun je ventileren door de lichtkap een stukje open te zetten.

Succes en groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 maart 2011 11:44

Dag Koen

Welkom op het forum!
Bij de meesten van ons is de hobby zo begonnen hoor. :D

Alles hangt er wel van af welke soort je wilt gaan kweken.
Voor Trachycarpus-soorten is teveel warmte bijvoorbeeld nefast.
Daar zet je de pot beter gewoon een aantal maanden in een verloren hoekje.
Bij Washingtonia zijn alle plekjes geschikt, die kiemen overal goed.

De meer Tropische soorten vragen wel meer verwarming.
Maar dat kun je ook op andere (goedkopere) manieren realiseren.

Hier vind je alvast een algemene handleiding voor het zaaien ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor ExTTreme op 24 maart 2011 12:24

Dank voor het welkom en de reacties :)

Ik vrees dat ik het niet kan laten om te gaan proberen de wat meer tropische planten ook te gaan kweken. De uitdaging is weer een stuk groter, die kan ik niet weerstaan.

Ik wil het ook direct zo goed als mogelijk doen zoals al aangegeven. Wat kosten maken heb ik me al bij neergelegd, en wat ik tot nu toe aan prijzen heb gezien (thermostaat 50 euro, warmtedraad 15-20 ofzo) vind ik erg meevallen. Ik heb nu een paar trachy-zaden liggen, daar heb ik inderdaad dit niet voor nodig. Maar gezien de ontkiem-temperaturen van de wat tropischere soorten (30-35 graden bij sommige) zal er toch een oplossing voor moeten komen. Temperatuur op de zolder zelf zal niet constant genoeg zijn daarvoor, ook niet in de zomer. Raam staat altijd open, dus het zal in de nachten veel te veel afkoelen.

Gezien ik deze bak zo kon krijgen dacht ik dat al een mooi begin was voor een propagator.
ExTTreme

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 maart 2011 12:34

Dat is zeker hoor. Zoals ben al aangaf; verder niet meer veel aan doen en gewoon zaaien maar ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken