Marcotteren

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Marcotteren

Berichtdoor Inazuma op 13 jun 2011 08:48

Ergens hebben we het afgelopen maand gehad over marcotteren. Nu kon ik dat topic niet direct terug vinden dus begin ik maar een nieuwe met deze naam.

Ik heb dus gedacht dat zal ik eens proberen en heb dus bij een zijtak van mijn vijg een inkeping gemaakt en deze ingewikkeld met draadalg {ik had geen mos}. Vervolgens een natte doek en dicht gemaakt met een lapje rubber.

Maar na hoelang maak je het dan weer open? Ik ben bang dat als ik het te snel open maak ik eventuele haarwortels beschadig. Iemand ervaring hiermee?

Inazuma

24 bedankjes

Re: Marcotteren

Berichtdoor paul op 13 jun 2011 11:08

Hallo,
ik heb dat vroeger nog gedaan met Ficus elastica.
Zorg wel dat je een beetje van uw vochtig medium in de snede aanbrengt ( snede behandelen met stekpoeder is ook een hulpmiddel); zelf omwikkelde ik de plek met doorschijnende keukenfolie, dan zie je wanneer er wortelvorming is!
Ik weet niet meer precies hoelang het duurt eer er wortelvorming is, maar dat kan wel een maand of langer duren, denk ik.
Veel succes
paul

28 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 13 jun 2011 13:41

Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Inazuma op 13 jun 2011 22:34

Ik zal het komende week eens uit pakken als ik wat tijd over heb, en het gaat me om de ervaring van deze werkwijze. Want vandaag zag ik me toch mooie vijgenboompjes voor 25euro op Haps....
Inazuma

24 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jun 2011 21:18

Tnx Peter ;)
Bij die operatie duurde het lang voordat er iets gebeurde en dan heb ik de stek maar afgesneden toen er nog maar heel weinig wortels waren. Wel gaat de rubberplant heel duidelijk in rust in de winter, dat zal er wel iets mee te maken hebben. Die stek is inmiddels na veel geduld ook aangeslagen hoorde ik :D

Nu ben ik het aan het proberen op een Albizia, die niet te stekken valt.
Hopelijk lukt het marcotteren wel.
Ik gebruik ook doorzichtig plastic en verwijder nu en dan eens alles om de te zien hoe het zich ontwikkeld. Je moet trouwens ook af en toe nog wat bevochtigen hè.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor paul op 14 jun 2011 22:31

Bevochtigen deed ik met een injektiespuitje door de folie!
paul

28 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken