Ik heb 3 jaar geleden bij exogarden in Nederland verschilllende Agave zaden gekocht. Na aankomst zijn ze direct gezaaid en ik heb de potten met de zaden dan in de veranda gezet zodat ze genoeg licht hadden en wat warmer stonden. Verschillende soorten zijn uitgekomen en als ze nog zeer klein waren kapot gegaan, ik heb geprobeert sommige wat meer water en andere wat droger te houden maar allen ging kapot. Kan iemand mij helpen hoe ik agave's moet zaaien en grootbrengen?
Ik heb vorige zomer ook voor het eerste Agave's gezaaid en dat is toen prima gelukt moet ik zeggen. Ik liet ze kiemen op perliet en heb ze pas na kieming opgepot. Vervolgens heb ik ze in kleine potjes in een goed drainerende potgrond voor terrasplanten gezet in de serre. De aarde probeerde ik niet te laten uitdrogen maar dat is met kleine potjes in de serre niet altijd haalbaar. Sommigen stonden heel droog, anderen weer te nat, maar eigenlijk deden ze het allemaal wel goed. Dit jaar zijn vooral de exemplaren die op de vensterbank binnen stonden zeer goed gegroeid. De exemplaren die gewoon buiten stonden zijn nog redelijk klein.
Agave a. 201006 01.JPG (62.84 KiB) 4092 keer bekeken
Agave a. 201006 02.JPG (132.78 KiB) 4092 keer bekeken
Agave americana.JPG (84.87 KiB) 4092 keer bekeken
Perliet is een medium dat gebruikt kan worden om op te zaaien of door de grond gemengd kan worden voor meer luchtigheid. Maar ik vermoed dat het zaaien ook wel moet lukken op een vochtig watje ofzo hoor.