Schimmel

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Schimmel

Berichtdoor vandermill op 09 apr 2014 19:21

Dus ik doe zaai- en stekgrond in een onverwarmde propagator en gooi er sequoiazaadjes in. Na drie dagen links en rechts als draderige schimmel. Is dat leuk? Neen! Ik heb vandaag de hele dag de schuif opengehad. Echter hoe voorkom ik de schimmel in den toekomst? Hoe vaak schuifjes openzetten? Is er een middel tegen schimmelvorming?
vandermill

1 bedankjes

Re: Schimmel

Berichtdoor Tropica Flora op 09 apr 2014 19:26

5-10 minuten vol vermogen in de magnetron voor je er iets in zaait, tenminste dat werkt bij mij.
Neem eens een kijkje op http://www.TropicaFlora.nl
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Berichtdoor vandermill op 09 apr 2014 19:52

Te laat nu ;). Maar ik dachtr dat zaai en stekgrond sowieso clean was?!
vandermill

1 bedankjes

Berichtdoor Tropica Flora op 09 apr 2014 20:08

Nee die illusie ben ik ook al tijdje kwijt :(
Zit allemaal vol met sporen en schimmels etc.
Neem eens een kijkje op http://www.TropicaFlora.nl
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Berichtdoor vandermill op 10 apr 2014 13:38

Maar is er op dit moment nog iets aan te doen? Een middeltje ofzo? Anders moet ik voor 10 euro aan sequoia-zaad weggooien.
vandermill

1 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 10 apr 2014 14:12

vandermill schreef:Maar is er op dit moment nog iets aan te doen? Een middeltje ofzo? Anders moet ik voor 10 euro aan sequoia-zaad weggooien.

Je kan proberen door een klein beetje bakkersgist in lauw water (circa 20 tot maximaal 30 graden) op te lossen.
En dit te gieten over de stekgrond.

Gist maakt een soort peniciline aan die menig schimmel tegen houdt verder te groeien.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor draco op 10 apr 2014 15:00

Lang niet elke schimmel is schadelijk. Je kunt je dus afvragen of het nodig om dit mycelium te bestrijden. Als zaden in de natuur ontkiemen is dat ook niet in een steriele omgeving. In tegendeel veel houtachtige gewassen waaronder coniferen groeien in een symbiose met een specifieke schimmelsoort (Mycorrhizae). Het ondergrondse mycelium maakt contact met de haarwortels van de plant v.v. Hierbij vindt uitwisseling plaats van nutrienten, waarvoor de schimmel energie in de vorm van suikers ontvangt.

ad Jos 944: heb je daar een referentie over, i.e. de veronderstelde antischimmelwerking van Saccharomyces cerevisiae (bakkersgist) ?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 10 apr 2014 15:24

draco schreef:ad Jos 944: heb je daar een referentie over, i.e. de veronderstelde antischimmelwerking van Saccharomyces cerevisiae (bakkersgist) ?

Ik denk dat het wel ergens te vinden is. (Heb dat vroeger ook met mijn studie diergeneeskunde moeten leren/onderzoeken.

Maar de fungicide werking van gisten is namelijk de reden waarom bier en wijn bv niet kan schimmelen omdat de gisten dit voorkomen. Pas na het doden van de gisten (bij bier dan) kan je bier laten schimmelen (het verschalen van bier).
Maar bieren met een nagisting erin zijn heel lang bacteriologisch/fungicide houdbaar.

Alle vroegere bekende peniciline´s en fungicide werden doormiddel van gistsoorten en schimmelsoorten gemaakt.
Ik zal kijken of ik nog wat kan vinden in mijn oude boeken over fungicide / fungistatica.

Misschien een gekke zijstraat maar als je fruitvliegjes kweekt voor bv gifkikkertjes dan bestaat je voedingsbodem uit bv een geprakte banaan, bambix, water en wat bakkergist.
Dit gist gaat er in om te voorkomen dat de voedingsbodem gaat schimmelen. (gist zit ook vol vitamines dus dat is dan ook mooi meegenomen :D
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor draco op 10 apr 2014 19:03

Een ander voorbeeld van zo 'n cytostatische interactie is de melkzuurbacterie. Ik kweekte bij mijn eerste onderzoekproject biergist Saccharomyces carlsbergensis. De koude kamer was ook goed gevuld met bier, maar dit terzijde. De biergist werd gekweekt in grote kolven in een glucose voedingsmedium dat alleen even was gekookt. Door voldoende gist te enten kregen contaminaties meestal geen kans.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor vandermill op 10 apr 2014 22:57

Dit wordt hogere wiskunde :).
vandermill

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken